Mai Pensato Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 (aangepast) 1 uur terug, Mikeee zei: Mijn tomaten krijgen wat bruine vlekken. Vooral de kleintjes hebben last. Zie je ook bruine vlekken op de bladeren? Dan kan het wijzen op de beruchte "tomatenplaag" Phytophthora infestans 26 augustus 2024 aangepast door Mai Pensato Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Ja dat vroeg ik me ook af of je aantasting op de bladeren ziet, normaal gebeurt dat eerder, het bruine op de vruchten kan ik ook niet als dusdanig met zekerheid thuisbrengen. Heb je veel wind gehad ? Als jonge tomaatjes ergens tegenslagen of schuren kan je ook bruinverkleuring en littekens krijgen. Quote
Gitta Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Op 25-11-2023 om 19:44, Lia56 zei: om ook de kids te enthousiasmeren voor tuinieren. Ja, leuk is dat. Hier vinden mijn kinderen het heel leuk om af en toe wat te zaaien. Ze hebben hun eigen 4 vaks bak. Al gebruik ik die ook wel eens in overleg met hun. Vind het zonde als er een vak leeg is en er niks in staat in het hoogseizoen. Ze hebben nog geen tomaten gezaaid. Daar zijn ze nog wat jong voor, duurt hun te lang voor er vruchten aan komen 🤭 1 Quote
Mikeee Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 3 uren geleden, Mai Pensato zei: Zie je ook bruine vlekken op de bladeren? Dan kan het wijzen op de beruchte "tomatenplaag" Phytophthora infestans Ja heb wel wat bladeren weg gekipt die bruin waren en deels afgestorven op het eind van het blad. Als het Tomaten/Aardappel ziekte is, kan ik dan nog iets doen in dit stadium? Zal morgen even goed door de plant heen om foto's te maken, hoe de bladeren n amdere aangetaste tomaten er uit zien Quote
loes Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Op 26-8-2024 om 09:44, Lia56 zei: @loes Zo doe ik t eigenlijk ook, bamboe stokken en daar touw omheen Touw er omheen is een goed idee! Volgend jaar eerder de stokken rondom neerzetten helpt vast ook. 1 Quote
Mikeee Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Hier wat extra foto's van mijn tomaten plant. Meeste tomaten zien er nog goed uit en de bladjes ook. De tomaten op de foto vind ik er wel slecht uit zien. Naast de bladjes op de foto heb ik vorige week nog zo'n 10 stuks weggeknipt. Is dit Phytophthora en kan ik er nog iets aan doen? Quote
Mai Pensato Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 11 minuten geleden, Mikeee zei: dit Phytophthora en kan Het lijkt er wel verdacht veel op. Zelf heb ik geen/nauwelijks ervaring hiermee want ik kweek in een kas. Er zijn hier meerdere forumleden die dit veel beter kunnen beoordelen zoals @redzebra en @Roland Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 (aangepast) Ik twijfel nog altijd sterk, gemakkelijk voor mij zou zijn om gewoon te zeggen phyt, maar op het blad zie ik niet het type vlekken die men zou verwachten (bij sommige wel wat beschadiging en verdroging op rand), je ziet ook littekenweefsel ontstaan op de vruchten en indroging, wat je normaal bij pyth totaal niet hebt, daar worden het rimpelachtige onregelmatig gekleurde bruine vlekken en als het vochtig blijft komt er een witte pluis op, eigenlijk veel viezer. (zo kan je het ook eventueel testen of het echt phyt is, steek een vrucht in een gesloten zakje met een beetje water en dan komt er normaal een witte pluis op). Er bestaan evenwel ook andere virussen die tomaten aantasten, vaak komen ze ook gecombineerd voor, sowieso zou ik de aantastingen verwijderen. 27 augustus 2024 aangepast door redzebra 4 Quote
Mikeee Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Alles afgekinpt en houdt het komende tijd goed in de gaten. De ergste delen ga ik testen in een zakje water. Ik laat weten wat er gebeurd Quote
loes Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Ik sluit me aan bij @redzebra Wat mij wel opvalt is veel blad. Ik weet niet hoe anderen daarover denken maar ik probeer de planten in de buitenlucht door te snoeien een stuk luchtiger te houden zodat ze goed opdrogen. Edit: Die kleine tomaat op de 3e foto doet mij eigenlijk ook wel denken aan neusrot. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 Hier wat foto's van mijn tomatenteelt dit jaar. Ik kweek 22 verschillende soorten in mijn kas, van elk 1 plant. Met een zo groot mogelijke variatie: bestomaatjes van 2 gram tot vleestomaten van 1 kg (streven) in diverse kleuren van bijna wit tot bijna zwart en vele vormen. Door het weer gaat alles toch een stuk minder dan vorig jaar, maar ik mag toch niet klagen. Omdat we eind sept op vakantie gaan heb ik de planten wat eerder getopt dan normaal (7 aug). Desondanks zijn er een paar soorten bij die 17-18 trossen voortgebracht hebben. Afgelopen zondag veel foto's gemaakt. Hier alvast een aantal daarvan. Ik laat de tomaten zo lang mogelijk rijpen aan de struik, dan zijn ze het lekkerste. Indien er interesse is zal ik binnenkort van elke soort een foto en heel kort mijn ervaringen beschrijven. Dat wordt dan wel een lange post.... 13 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Mai Pensato Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 10 minuten geleden, loes zei: probeer de planten in de buitenlucht door te snoeien een stuk luchtiger te houden zodat ze goed opdrogen. Helemaal mee eens! Ik kweek in een kas en daardoor nauwelijks kans op Phytophthora maar toch pluk ik ook veel blad. Tot net boven de tros waar de tomaten beginnen te rijpen. 12-15 volgroeide bladeren per plant is voldoende. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 (aangepast) @Mai Pensato zeker interesse voor een overzicht en je ervaringen (ook bv die nieuwe type san marzano hoe die beviel). @loes idem hier, ik gebruik voornamelijk dezelfde methode als Mai Pensato en soms ook nog eens een derde blad of een blad inkorten tussen de hogere trossen zeker bij meerstammige. @Mikeee zakje water is wat overdreven, bedoeling is 100% luchtvochtigheid te verkrijgen dus een beetje water toevoegen of bv een stuk nat keukenpapier in het zakje leggen, het blad of de tomaat moet niet in het water staan. Bij een blad moet je na twaalf uur al witte sporen onderaan de vlek zien, bij een vrucht durf ik niet zeggen hoe lang het daar duurt. 27 augustus 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
Dahli Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 10 uren geleden, Mai Pensato zei: Indien er interesse is zal ik binnenkort van elke soort een foto en heel kort mijn ervaringen beschrijven Graag @Mai Pensato! Quote
Mikeee Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 @loes @redzebra @Mai Pensato Bedankt voor de informatie en het mee denken. Als ik neusrot lees, zie ik staan verkomen van droge grond en te weinig kalium. Toen de tomaat de grond in ging in mei ging het slecht door voeding te kort, na het geven van voeding ging het daarna weer goed. Ik zal voeding nu vast geven en zorgen dat ik extra op de bodem let qua vocht. Met het verwijderen van de bladjes ben ik altijd voorzichtig. Onderste gedeelte is alles weg, is het verstandig meer naar boven ook weg te halen en per vertakking een stuk of 6 blader takken te laten hangen? (ben in de zomer vergeten 2 dieven weg te halen, deze heb ik maar laten zitten) Quote
woldistel Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 (aangepast) De meeste van mijn tomaten rijpen elk jaar op de vensterbank af. Het zijn vooral die uit de volkstuin. Ik kom daar normaal alleen in het weekend, dus dan pluk ik alles wat begint met verkleuren. Warm op de vensterbank rijpen ze dan vrij snel af, vooral de kleintjes. 31 augustus 2024 aangepast door woldistel 5 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Vorige week heb ik van de 22 soorten tomaten die ik kweek veel foto's gemaakt en ook heb ik het aantal trossen per plant geteld. De grotere soorten heb ik op 28 feb gezaaid, de rest op 4 maart. Op 24 april geplant in de kas. Op 7 augustus heb ik bij alle planten de kop er uit gehaald. Dit is iets vroeger dan normaal omdat we eind sept op vakantie gaan. "Vroeger" teelde ik meest zaadvaste rassen waaronder heirlooms en heb ik daar ook zelf zaad van gewonnen. Maar de laatste jaren koop ik al het zaad en is het merendeel F1 Hybriden. Ik weet dat velen hier liefst zaadvaste rassen kweken en van eigen zaad, mijn ervaring is dat veel van de F1 hybriden het gewoon (veel) beter doen. Nadeel is wel dat het zaad duur is en de rassen die professionele kwekers gebruiken vaak moeilijk aan te komen zijn. Hier deel 1 met mijn ervaringen en een foto van elk ras. Te beginnen met het kleinste spul: de bestomaatjes en mini-pruim tomaatjes. 1. Tomberry Red Bestomaatjes van 2 gram. De groei is matig, de stengel is heel dun en de bladeren klein. Er zitten vele honderden bloemen per tros, die zetten lang niet allemaal maar 100 rijpe tomaatjes van een tros is zeker haalbaar. Dit jaar 14 trossen, dit is relatief weinig voor kleine tomaatjes. Het is wel veel werk want er komen ook veel scheutjes op de trossen die je echt weg moet halen. De smaak is erg goed, geeft een beetje een "splash' gevoel als je er in bijt. Valt vooral bij kinderen erg in de smaak. 2. Tomberry Yellow Het zusje van de red. Kleur neigt meer naar oranje. Lijkt qua groei heel erg op de "Red" maar slechts 12 trossen dit jaar. Smaak is erg goed voor een gele tomaat. (gele tomaten smaken vaak erg melig, dit is genetisch bepaald). Met de Tomberries heb ik trouwens wel goede ervaringen met zelf zaad winnen, de nakomelingen zijn zeer vergelijkbaar met de originele. Het zijn volgens mij ook geen F1 hybriden. 3. Dolcetto F1 Een rood mini-pruim tomaatje, 10-15 gram Die heb ik dit jaar voor het eerst. Smaak is erg goed. 14 trossen is wat weinig relatief gezien. Kan scheuren als je ze lang laat hangen. Voorheen had ik de Ministar ofwel Mirado Red en die beviel me beter (maar ik kon er geen zaad meer van kopen afgelopen najaar). Groei in het begin wat ielig maar ziet er nu heel sterk uit. 4. Datlo F1 Oranje mini-pruim, teel ik dit jaar ook voor het eerst. Voorheen heb ik de Dattorange gekweekt en die beviel me toch wat beter. Datlo heeft 14 trossen gemaakt, groei en aantal tomaatjes per tros vallen wat tegen. Ook de zetting viel niet helemaal mee. Kan ook scheuren als je ze lang laat hangen/ Maar wel enorm lekker ! De oranje mini-pruim tomaatjes behoren tot de zoetste tomaten die er zijn. 5. Limoncito F1 Een lichtgeel mini-pruim tomaatje, die heb ik nu voor het 2e jaar. En deze bevalt echt super goed: goede sterke groei (wordt wel heel lang) en heeft 17 trossen gemaakt met veel tomaatjes, vaak ook vertakte trossen. En de smaak is zeer goed! Dit is zeker een blijver! Op de foto lijkt de kleur meer oranje maar in het echt is hij toch meer geel. 6. Appleberry Yellow F1 Een geel mini-geblokt tomaatje, lijkt wel wat op een mini-snack paprika. Heb ik voor het eerst met name vanwege de aparte vorm en omdat deze echt geel is. Hij groeit enorm lang, heeft slechts 13 trossen gemaakt maar wel erg lange trossen met veel tomaatjes. Vruchtgewicht is 20-25 gram. Deze scheuren niet, ook nagenoeg geen neusrot. Het eerste tomaatje dat ik proefde vond ik vrij melig maar de volgende trossen smaakten echt verrassend goed voor een gele tomaat. Ga ik zeker volgend jaar weer doen. Binnenkort volgen nog de cherry- tomaatjes (8 soorten) en de grotere soorten van cocktail tot reuze-vleestomaat (8 soorten). 11 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Lia56 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 @Mai Pensato jeetje, van zo'n oogst kan ik alleen maar dromen. Super! Quote
Dahli Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Wat een prachtige foto’s @Mai Pensato! En de beschrijvingen van je bevindingen vind ik heel fijn. Ondanks het feit dat je onder heel andere omstandigheden kweekt, inspireert het me tot soorten voor volgend jaar. Ben benieuwd naar deel 2! Quote
Gitta Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 Op 31-8-2024 om 17:41, woldistel zei: De meeste van mijn tomaten rijpen elk jaar op de vensterbank af. Het zijn vooral die uit de volkstuin. Ik kom daar normaal alleen in het weekend, dus dan pluk ik alles wat begint met verkleuren. Warm op de vensterbank rijpen ze dan vrij snel af, vooral de kleintjes. Hoe doe je dat met water geven? Heb je goed irrigatie systeem? Quote
Gitta Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 @ Mai Pensato Bedankt voor duidelijke beschrijving. Ik heb er 3 op mijn lijstje gezet. Ik ben benieuwd naar rest. Quote
mdubbelm Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 De tomaten in de kas zijn op, buiten staan ze er nog weelderig bij. Ik denk dat mijn problemen in de kas toch vooral door vochtgebrek zijn gekomen. De grond is zo achterlijk droog, ondanks regelmatig gieten. Heb nu een druppelslang gekocht, maar die kan ik alleen aansluiten als ik er ben. Verder volgend jaar ook weer de het druppelsysteem in de kas installeren, dat zou moeten helpen. Toch geen kurk zoals eerder werd vermoed. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 @Gitta, je kunt ook een stukje uit iemands bericht halen om te quoten en op te reageren. Zonder bijv. de hele rits met foto's. 1 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 12 uren geleden, Gitta zei: Heb je goed irrigatie systeem? Nee, ik geef gewoon water met de gieter. Aan het begin van het seizoen als de planten er net staan, ga ik midden in de week wel extra heen, maar als de planten goed geworteld zijn geef ik 1 keer in de week. Maar dan wel 20 gieters ofzo. Als het genoeg regent geef ik alleen de potten extra. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 2 september 2024 Geplaatst: 2 september 2024 @woldistelwat goed. Ik heb vanmorgen in het donker met een zaklamp water staan geven aan de komkommers en tomaten planten. Bang dat ze te droog zullen hebben anders en neusrot en gele komkommers gaan geven door vocht tekort. 🤭 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.