Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat wist ik niet... ik zal het in de gaten houden.

Het blijft redelijk bewolkt de komende dagen, maar daarna wordt het weer wat zonniger, zag ik.

Geplaatst:

Raar weer. Ik heb al heel veel regenbogen gezien gisteren en vandaag. Ik hoop dat de tomaten nog een beetje een blosje krijgen voor het echt herfst wordt. Dan kunnen ze daarna wel binnen verder afrijpen.

De window box tomaatjes hebben mij enorm verrast. Die had ik voor het eerst. Hadden ook rood moeten zijn. Voor een gele tomaat heel lekker, maar überhaupt lekker tomaatje. Veel gegeven ook. Als ik puf heb, graaf ik ze uit. Heb er een paar meer op mijn verlanglijstje. Wie weet lukt het.

De ivory egg smaakt nu waterig. Was die dat in het begin ook? Volgens mij niet, maar weet het niet meer. Zoals die nu smaakt, hoef ik hem in elk geval niet nog een x in de tuin.
Ananas noire vind ik heel lekker en erg mooie kleur. Komen nog wat soorten aan. Helaas heb ik vooral veel groene tomaten…

• Like 1
Geplaatst:
Op 7-9-2024 om 22:29, Mai Pensato zei:
Op 31-8-2024 om 20:36, Mai Pensato zei:

Vorige week heb ik van de 22 soorten tomaten die ik kweek veel foto's gemaakt en ook heb ik het aantal trossen per plant geteld.

De grotere soorten heb ik op 28 feb gezaaid, de rest op 4 maart. Op 24 april geplant in de kas.

Op 7 augustus heb ik bij alle planten de kop er uit gehaald. Dit is iets vroeger dan normaal omdat we eind sept op vakantie gaan.

"Vroeger" teelde ik meest zaadvaste rassen waaronder heirlooms en heb ik daar ook zelf zaad van gewonnen. Maar de laatste jaren koop ik al het zaad en is het merendeel F1 Hybriden. Ik weet dat velen hier liefst zaadvaste rassen kweken en van eigen zaad, mijn ervaring is dat veel van de F1 hybriden het gewoon (veel) beter doen. Nadeel is wel dat het zaad duur is en de rassen die professionele kwekers gebruiken vaak moeilijk aan te komen zijn.

Hier deel  1 met mijn ervaringen en een foto van elk ras. Te beginnen met het kleinste spul: de bestomaatjes en mini-pruim tomaatjes.

En hier dan deel 2:  8 soorten cherry tomaatjes.

Hierbij deel 3: 8 soorten grotere tomaten

15. Cocktail tomaat (RZ)

Dit is een rode cocktailtomaat, een F1 ras van Rijk Zwaan. Het zaad zat in een promopakket dat ik gekregen heb. Naam van het ras weet ik helaas niet. Dit jaar voor het 2e jaar. Bevalt echt heel goed: mooie trossen van 10-12 tomaten. vruchtgewicht 40-50 gram Ziet er niet alleen mooi uit maar smaakt ook erg goed.

Totaal geen last van barsten of neusrot, zetting ook erg goed: waar bij andere rassen de bloemen wel eens helemaal niet zetten is dat hier wel het geval alleen blijven de vruchten dan wat kleiner. Dit is op de foto goed te zien.  16 trossen gemaakt, zeer groeikrachtig. Voorgaande jaren heb ik Picolino F1 gekweekt, maar deze is op alle fronten beter. Ik hoop dat het zaad dat ik nog heb nog een aantal jaren kiemkrachtig blijft

15CocktailRZ2024-08-25.thumb.png.7f09a874c3b77ffec4d66281dd4b8c5b.png

16. Eduardo F1 - San Marzano

Dit jaar voor het eerst om te kijken of deze beter is dan Pozzano F1. Start was niet goed zoals ik eerder al gemeld heb, erg dun en blad dat snel geel werd, ik denk dat hij niet goed reageert op de LED lampen die ik gebruik. Eenmaal in de kas werd de groei snel beter. Qua groei goed, zelfde gewas net als Pozzano met vee lengtegroei en lang afhangend blad. Tomaten zien er ook hetzelfde uit. Smaak is ook vergelijkbaar en net zo vast. Perrect voor tomatensaus. Maar ik vind deze niet beter dan Pozzano. Ook Eduardo is gevoelig voor neusrot met name bij plotselinge weersomslag naar zonnig weer. Ik denk niet gevoeliger dan Pozzano maar zeker niet minder gevoelig. Ik ga het zaad wel opmaken, als het volgend jaar niet beter gaat dan ga ik terug naar Pozzano.

16EduardoF12024-08-25.thumb.png.0a566300ad72c17773f23713691c4e14.png

17. Costoluto Fiorentino - kleinere geribde vleestomaat

Naast Snowberry het enige zaadvaste ras dat ik al jaren kweek. Heel oud en bekend ras. Bevalt goed. Vruchtvorm vind ik heel apart, super geribd. Groeikracht valt soms wel wat tegen zeker als je in het begin teveel tomaten per tros hebt (ik laat er maximaal 3 per tros aan komen).  Bij minder weer of juist heel heet valt de zetting tijdelijk tegen. Geeft ook veel lengtegroei. 16 trossen. Smaak is goed, hier voornamelijk voor tomatensoep.

17CostolutoFiorentina2024-08-25.thumb.png.46f6bad50e1e80c13e2e238cddc27c28.png

18. Lorenzo F1 - gele ronde (tros) tomaat

Een professioneel ras, heb ik 2 jaar geleden gekocht en een aantal forumleden hier hebben zaad hiervan overgenomen. Heb al diverse soorten gele ronde tomaten geprobeerd zoals Honey Delight en Goldene Konigin. Die zijn bij mij erg tegen gevallen: matige groei, weinig trossen, heel snel barsten en een zeer melige smaak. Hier staan gele tomaten wel om bekend.  Lorenzo is wel een verbetering: groeikrachtiger en meer productie (14 trossen en vruchten ook wat groter), ze barstenniet.  Maar de smaak valt niet mee, ook melig. Gaat hier ook de soep in. Ik maak het zaad wel op, en ik denk dat ik daarna geen gele ronde tomaat meer zet.

18LorenzoF12024-08-25.thumb.png.fad1f8b698a3526cb7a7f3444030a808.png

19. Bolzano F1 - oranje ronde (tros) tomaat

Gekocht samen met Lorenzo en ook hiervan hebben meerdere forumleden zaad overgenomen. Deze bevalt mij wel erg goed. Groerkrachtig, mooie trossen met vrij grove tomaten. Aantal trossen valt dit jaar wel wat tegen: 12. Niet gevoelig voor barsten of neusrot. En de smaak is goed, zoet, je kunt er erg lekkere soep van maken.  Ik hoop dat het zaad nog een aantal jaren kiemkrachtig blijft.

19BolzanoF12024-08-2509.thumb.png.3f04ec93ae269b08f3eaf5076257cd37.png

20. Phantasia F1 - rode ronde (tros) tomaat

Heb ik nu voor 3e of 4e jaar en bevalt zeer goed. Wordt ook steeds populairder volgens mij, ook voor de buitenteelten omdat deze weinig last heeft van Phytophthora. Dit jaar had ik wel de pech dat de stengel brak ongeveer 3-4 weken na het planten. En ik had net mijn reserveplanten verkocht. Dus heb ik de top gestekt en later tussen de andere planten in gezet. Dat viel toch tegen qua groei en opbrengst. Maar is hier zeker een blijver want normaliter zeer groekrachtig, mooie trossen van grote tomaten die goed smaken, geen last van scheuren en neusrot. 

20PhantasiaF12024-08-25.thumb.png.3bad23aacaa90e63694854383bb96d57.png

21. Rugantino F1  - Coeur du Boeuf

Dit zijn denk ik wel de meest lastige tomaten om te telen: zetting is erg onregelmatig en heel vaak zetten bloemen gewoon niet. Geven ook heel veel lengtegroei. Ook best gevoelig voor neusrot. Ik heb in voorgaande jaren Tomawak F1 gehad, daarna Arawak F1 en nu dus Rugantino.  Qua groei, zetting ging dit goed en ik heb ook nauwelijks neusrot gehad, kan wel barsten als je ze lang laat hangen. Maar de vorm vind ik toch minder de bekende Coeur de Boeuf vorm. Smaak is wel goed. 11 trossen.

21RugantinoF12024-08-25.thumb.png.f5c8c397f5651b704736abe7b26c51b6.png

22. Knockout F1  - reuze vleestomaat

Mijn uitdaging is al jaren om een tomaat te kweken van meer dan 1000 gram.  Met Big Daddy F1 is me dat bijna gelukt (980 gram), daarna paar jaar Gigantomo F1 geprobeerd, die haalde net aan 900 gram.  Dit jaar voor het eerst Knockout F1. Volgens de beschrijvingen kan die 1400 gram halen.  Dat is hier dit jaar niet gelukt, de zwaarste kwam op  879 gram uit. Maar dit is zeker voor een deel te wijten aan het matige weer dit voorjaar. De zwaarste tomaat moet echt komen van de eerste 3 trossen dus je moet dan wel mooi zonnig weer hebben in mei. Vleestomaten zijn hier favoriet om soep van te maken. Ga ik komend jaar zeker weer zetten. Volgende op het verlanglijstje is Brutus F1.

22KnockoutF12024-08-25.thumb.png.c096cc19ff92caee2b5fd884f1164352.png

In november/december ga ik de balans weer opmaken en de afvallers bepalen en welke nieuwe rassen er volgend jaar gaan komen.

• Like 10

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt  voor dit overzicht, @Mai Pensato, eduardo ga ik dan maar overslaan, dit jaar ook hier nog wat verder verschillende roma/san marzano types geprobeerd, een overzichtje volgt, Pozzano staat met ster nog steeds bovenaan (20 trossen op een geënte, 4 stammig geteeld), maar toch ook een zaadvaste die serieus meeviel. Bolzano is ondertussen een verplichting hier  t.a.v. echtgenote, ze vindt dat de lekkerste tomaat, ook een voordeeltje in tunnel is dat die bijzonder goed resistent is tegen verschillende versies van fulvia, dat wordt terug wat zoeken waar zaad halen GP waar ik het  vorig jaar in kleine hoeveelheid had gekocht, biedt het voorlopig dit jaar niet aan. Alles helaas weer opgebruikt, Ik zaai er altijd ook meerdere voor vrienden.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Wat een mooie tomaten weer @Mai Pensato(wat betekent dat eigenlijk?).

Ik heb een vraag over die Pozzano: die wil ik volgend jaar ook gaan kweken, maar in de beschrijving staat juist dat hij niet erg gevoelig is voor neusrot.

Vorig jaar had ik veel neusrot in mijn San Marzano's, vandaar dat ik over wilde stappen.

Dit jaar bijna geen neusrot, maar dat zal/kan komen omdat ik ze heel vroeg van de plant afhaal i.v.m. phytphtora.

Daar ben ik vorig jaar bijna mijn hele oogst aan verloren, dus dat wil ik dit jaar voor zijn.

Is de Pozzano beter dan de San Marzano, in smaak b.v.?

@Rookie neusrot is een complex iets, ook sterk afhankelijk van weersomstandigheden bv, de uitdaging is  om er mee om te gaan, en oplossingen kunnen verschillen  bv in grond of zoals bij @Mai Pensato hydrophonics, daar is het eigenlijk nog iets moeilijker,  Pozzano is een stuk minder gevoelig voor neusrot in vergelijking met de gewone San Marzano's, in smaak is die niet beter of minder. Dit wil trouwens ook niet zeggen dat deze het niet kan krijgen, maar het gaat zich veel later uiten als omstandigheden minder ideaal worden.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:
1 uur geleden, Rookie zei:

Pensato(wat betekent dat eigenlijk

Dat is Italiaans voor "nooit gedacht".

Al heel jong wilde ik een huis met grote tuin en toen we ons huidige plekje 26 jaar geleden konden kopen heb ik het Mai Pensato genoemd. En later werd het ook mijn nickname.

• Like 3

Geplaatst:
1 uur geleden, redzebra zei:

Pozzano is een stuk minder gevoelig voor neusrot in vergelijking met de gewone San Marzano's, in sma

@Rookie  precies zo is het. Maar Pozzano kan wel degelijk neusrot krijgen, vooral als het weer opeens omslaat naar heel heet in mei/juni

• Like 2

Geplaatst:

Hier nog een paar foto's van begin deze week die ik zojuist op mijn Instagram gepost heb.  Nadat ik blad geplukt had, maar voor het oogsten. 

Vanaf begin september als alle trossen er aan hangen en de bovenste al redelijk uitgegroeid haal ik steeds meer blad van de planten, zodat ze goed kunnen afrijpen.

Op de foto's hangen wel erg veel rijpe tomaten. Geeft wel mooie plaatjes zo.

01Tomaten2024-09-0801.thumb.png.317a5a0366f97eb8c5053253ebf8d50d.png

02Tomaten2024-09-0802.thumb.png.257e60bdebf60c1e4d247842250b9cd9.png

04Tomaten2024-09-0804.thumb.png.a3058fd680d4732ba2856d3de1e38b13.png

• Like 5

Geplaatst:

Prachtig @Mai Pensato. Die tweede foto, het zijn net slingers 😍. Nu kun je ook goed je installatie zien. Verbazingwekkend hoe weinig grondoppervlak je nodig hebt voor zoveel planten en overvloedige oogst.

• Like 1
Geplaatst:

Wauw wat een foto’s hier zeg!!😍

Ik stelde mijn vraag bij mijn oogst foto maar dat hoort hier natuurlijk😬😊

Ik heb dit seizoen de KersT tomaat dat zou een tomaat zijn die lang doorgaat en lang te bewaren is zodat je met kerst nog eigen tomaten kunt eten.

Bij mij zijn er nu flink aantal ( ha Ha voor mijn doen dan hè😅) gebarsten dus die ga ik gewoon gebruiken.

Iemand hier ervaring met dit ras of met “ bewaar tomaten”?🤔

9ABEB051-823E-4D4D-A387-2ED9A79292F4.jpeg

3402CD84-DDB6-4AAD-AA32-BB3B4E643B5E.jpeg

• Like 3

Ik vermoed  omdat specifiek september wordt vermeld dat ze doelen op nog niet geheel volrijpe tomaten, sowieso degene met beschadiging of zachte plekken kan je best onmiddelijk verwerken, de barsten zijn snel een opening tot infectie. Met een koele plaats wordt denk ik geen ijskast bedoeld, die is vaak te vochtig en soms ook te koud om lang te bewaren eerder  onder 12  graden dan is er slechts heel langzame verdere rijping, ze hoeven niet in een zak (een zak wordt gebruikt voor snellere rijping omdat  het  ethyleen gas dan geconcentreerder is en dat wil je juist niet). Best is gewoon openleggen op een koele plaatst eventueel in krantenpapier, zodat je altijd snel kan controleren of er een slechte tussenzit en ze elkaar niet kunnen aansteken.

edit:

Kerst-tomaat zegde me ook niks, als ik zoek naar de oorsprong kom ik bij "de nieuwe tuin" terecht, gestopt 2021. Resterende zaden werden nadien aangeboden op de site van de dochter nanotuin

Het lijkt me dat Kerst-tomaat een eigen selectie en naamgeving was.  Kerst -tomaat stond onderverdeeld bij de "winter" lang houdbare tomaten met de volgende uitleg 

"Wintertomaten werden geselecteerd op hun ongewoon lange houdbaarheid. Het zijn vrij harde en stevige vruchten die zonder veel extra zorgen, gewoon op kamertemperatuur drie tot vier maand (tot kerstmis) bruikbaar blijven.

Je oogst de vruchten eind september en legt ze op een koele droge plaats in huis.

Wintertomaten zijn niet te vergelijken met de oogst van rijpe vruchten in de zomer, maar het zijn prima vruchten voor avontuurlijke culinaire experimenten en om het tomaten- seizoen uit eigen tuin op een originele wijze te verlengen. Ze groeien zoals klassieke tomaten dus opbinden en dieven wegnemen."  Vooral dit laatste duidt op de pluk van niet rijpe tomaten welke nadien binnen op kamertemperatuur of liefst wat koeler verder heel langzaam  rijpen, dit gaat inderdaad het best met rassen met  wat hardere en stevigere vruchten. 

aangepast door redzebra
  • Like 3
Geplaatst:

Uit ervaring tot de vorst in de kas, ging een kers tomaat genaamd rötte murmel door met groei en vrucht dracht, maar groei en vrucht dracht werd trager en trager hoe dichter bij de 5-10 graden in de nacht. De vruchten zaten wel heel lang aan de plant. De smaak ging ook achteruit.

• Like 2
Geplaatst:

Goed speurwerk @redzebra 👍😊

daar heb ik idd de zaden gekocht,

Ik las artikel in tuin tijdschrift van Peter Bauwens… van hem heb ik meerder boeken en kocht in verleden ook geregeld bij de nieuwe tuin. 👍😊

De tomaat voelt idd stevig aan en als ze net niet meer kei hard zijn oogst ik ze…Dat bewaren is dan wel een dingetje op mijn huidige woonplek… want geen kelder en geen zolder… vandaar dat ik ook niet inmaak….

Ik had voor dit seizoen ingezet op bewaar groenten (droog bonen.. pompoenen , en de tomaten dus… 

Ik ga ze in rek in de bijkeuken bewaren… en zal er hier later verslag van doen @Rookie @Gitta👍😊

Ben zelf ook benieuwd.😊

Sappiger dan ik dacht… de smaak is wel oké👍😊

38A9C67A-921F-49EC-8354-47E4213A388B.jpeg

• Like 4
Op 7-9-2024 om 22:29, Mai Pensato zei:

12. Snowberry

Dit is een van de weinige oude zaadvaste rassen die ik kweek. Dit vind ik de betere van de (bijna) witte chery rassen. Vruchtgewicht 20-25 gram. De smaak vind ik lekker en fris. Groeit niet snel, slechts 11 trossen dit jaar. De vruchten scheuren vrij snel. Geeft enorm veel scheutjes op de bladeren die je toch moet blijven weghalen.

Heeft er iemand hier ervaringen met een andere "witte" (zeg maar lichgele) cherrytomaat ?

ja ik zet alweer jaren de barry's crazy cherry een fijn tomaatje

Tomato-Crazy-Cherry-1.thumb.jpg.b703045a96668ded9df955ddc31070c8.jpg

aangepast door eduro
  • Like 8
Geplaatst:

Volgend jaar ook deze maar weer. Ribbeltomaat 2024 

pixlr.thumb.jpg.eb9ec79472ee5a1fdcc5008dac3daef9.jpg

Ongeveer 15 vruchten van ongeveer 300 gr met wat uitschieters naar boven 😀

Goede smaak, weinig sap en zaden. De bovenste foto is de hoeveelheid zaden uit 6 tomaten.

• Like 5
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

@Dahli @redzebra Vorige maand was het wel duidelijk dat er Tomaten ziekte (Phytophtora) zich gevestigd had in mijn plant. 

Met optijd wegknippen van slechte delen is het gelukt nog redelijk wat rijpe tomaten te plukken. 

Echter leek de achteruit gang nu wat sneller te gaan met het slechte weer afgelopen dagen, dus plant maar verwijderd em groene tomaten geplukt. 

Is er een manier om te bekijken uitsluiten dat de groene tomaten met een ziekte besmet zijn en daardoor niet meer eetbaar of niet goed zullen rijpen? 

Ik wil de overige tomaten in kartonen zakken verdelen en op een donker / droge plek laten verder rijpen, zodat ik ze niet allemaal direct moet verwerken of weggeven. 

Zie wat foto's bijgevoegd van tomaten met afwijkingen:

- Kleine licht (witte) vlekjes

- Misvorming (gezwel) 

- Bruine vlekken

- Ingesleten kroontje

- Afgebroken kroon

DSC_0841.JPG

DSC_0840.JPG

DSC_0839.JPG

• Like 1

Nee, dat is niet op voorhand te zien, daarom is het belangrijk om bij de rijping binnenshuis regelmatig te controleren of er geen slechte tussen zitten ( die je dan snel kan verwijderen) en ze liefst ook niet op elkaar te leggen, zodat ze elkaar eventueel niet  kunnen aansteken. Zeker degene met al beschadigingen extra in het oog houden, volgroeide groene gezonde rijpen normaal nog volledig uit.

edit:

Voorbeeldje hier :  De eerst  foto van de groene is van 2 weken geleden, de volgende wat nog over was dit weekend (een groot deel wat rijp was weer ingemaakt), zoals je ziet liggen ze open en heb ik hier en daar toch een paar moeten verwijderen, waaronder een paar met phyt, maar ook een paar met last van andere aantastingen, wat op de eerste foto nog niet zichtbaar was. Gemiddeld lukt hier 90 tot 95 % goed  in de  narjjping.

image.jpeg

20241004_202915.jpg

20241004_202923.jpg

aangepast door redzebra
  • Like 4
Geplaatst:

Ha @Mikeee, ik ben zeker geen tomatenexpert hoor 😃. @redzebra is dat wel vind ik 😊. Maar om toch iets, hoop ik zinnigs, te zeggen: deze groene tomaten zien er gaaf uit volgens mij. Niet te vergelijken met jouw foto’s van 5 september. Ik zou ze gewoon proberen af te rijpen in een vensterbank. Ik heb geen idee of een donkere kartonnen doos beter werkt. Ik denk dat @redzebra of @Rookie die beiden behoorlijke hoeveelheden groene tomaten afrijpen, daar veel beter antwoord op kunnen geven. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...