Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf granola maken.


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Lekker! Ik maak het met meestal een mix van vlokken (tarwe, rogge, haver, wat ik dan ook heb. Of al een kant en klare mix van de Notenshop bijv.) en ik ben wat aan het proberen met ook havermout er door om iets grotere klonten te krijgen. Maar dat heeft ook nog met andere dingen te maken denk ik. 

Ik gooi er verder doorheen wat ik heb, waar ik zin in heb, enz. Kokos, pompoenpitten, walnoten, andere noten, sesam, maanzaad, enz. Ik doe olie met honing. Maar heb ook wel eens wat gedaan met eiwitten, pompoenpuree, pindakaas, enzzzz. 

 

En na het bakken en afkoelen kan er van allerlei gedroogd fruit doorheen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak erg lekkere granola, maar dat moet je willen, ik zit eigenlijk elke ochtend een bak snoepgoed te eten! 😊😋

ik heb meestal havervlokken, of havermout.  Daar gaan noten doorheen , meestal walnoten die ik zelf kraak. Soms pecan  noten als ze in de aanbieding zijn. En dan zonnebloem en pompoenpitten.  En vaak kokos…en vaak chocola….van die kleine rondjes. 
chocola, kokos en eventueel rozijnen of cranberries die gaan na het bakken erdoor. Wat zoetigheid betreft gaat er bij bij paardebloemgelei door, en wat olie, hoewel ik die olie nog wel eens vergeet. Ben ik door mijn gelei heen dan gaat er honing door. 
 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank! Dat lijkt me wel leuk om 5 uur smiddags..met die zoetigheid maar niet bij het ontbijt. Dus k zal het minder zoet maken maar wel met noten en ( zelf) gedroogd of vers fruit

wat zijn de verhoudingen vlokken/ olie/ honing of gelei zo ongeveer?

Enne tips om te bakken? 
Het lijkt me dat vlokken meer stevigheid f bite geven ten opzichte van de fijnere havermout?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik houd van saaie fijne granola. Havervlokken, havermout, zonnebloem- en/of pompoenpitten en fijngehakte noten. Meestal amandelen. Dan olie en stroop en/of honing en kaneel of speculaaskruiden. Flink lang in de oven zodat het donker, goed droog en knapperig is. Geen klonten.
Geen rozijnen of bessen. En al helemaal geen kokos.

  • Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Typen terwijl ik aan mijn bak snoepgoed zit…..hahaha!  De basis voor mijn granola had ik van laurasbakery.nl  Daar kan je zelf wel mee spelen. 
ik was net aan het testen geslagen. Wat vind ik lekkerder, havermout of havervlokken. Ik heb nu havermout , maar ga denk ik toch voor havervlokken, inderdaad meer bite. Havermout vind ik wat meliger, en kledderiger ( goed woord he). Omdat de yoghurt, of melk de havermout wat zachter maakt. Dat heb je bij haver minder snel. 
Ik ontbeet eigenlijk nooit. Ik rookte liever. 6 jaar geleden gestopt, en nu dus ontbijt.  Ik vond roken overigens minstens zo lekker als mijn granola!  😉

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is onze basisgranola:

- 1250g havervlokken (bio van de Zuidmolen zijn lekker stevige vlokken, niet van dat flinterdunne grut wat niet echt knapperig wil worden)
- mengen met zoveel zonnebloempitten en pompoenpitten dat het er qua verhouding goed uitziet (200 gram ofzo?)

- 250ml water of appelsap er goed door roeren/scheppen (met wat vocht erin krijg je niet zoveel stank, wat anders komt door het 'stof/gruis' van de vlokken denk ik)

- optioneel: 7,5 el olie, 15 el honing, snuf zout toevoegen (doe ik allemaal meestal niet)

 

In een niet al te dikke laag op een bakplaat uitspreiden, meerdere platen is nog beter. Bakpapier en invetten niet nodig.

Bak op 180 graden (hete lucht) een minuut of 20-25, elke 8-10 minuten even omscheppen.

 

Als dit klaar is kun je noten roosteren. Wij doen dit apart, omdat de oven al vol staat met havervlokken, en omdat we de geroosterde noten apart van de 'granola' bewaren.

 

Wanneer we yoghurt eten doen we er basisgranola in en daarbij uit losse potten 'extra's' waar we dan zin in hebben of wat past bij het fruit dat we erbij eten. Meestal een paar geroosterde noten (amandelen, walnoot, pecan), soms wat geraspte kokos of geroosterde kokosvlokken of geroosterde boekweit, rozijnen etc.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je uitgebreide recept @Anna3. Toevallig heb ik gisteren precies deze havervlokken van de Zuidmolen gekocht.
Het idee de noten apart te bewaren lijkt me wel wat dat ben ik ook van plan met de gedroogde bessen. 
@jootje dank voor de tip van Laurasbakery. Havermout vind ik ook en zelfs als gekookte havermout te slap..net warm nat brood😝

 

Is er iemand die speltvlokken kent en heeft gebruikt voor muesli of granola?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...