Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Thee


Jooze

Aanbevolen berichten

Mijn 1e reaktie: weg met die bloemen!

Het is goed heel veel te lezen. Ik ben dan bij zo`n artikel wel erg benieuwd waar deze persoon de informatie vandaan heeft.

Nu was ik zelf niet van plan om klein hoefblad door de dagelijkse thee te doen, maar in de thee tegen de hoest. Daar heb ik nu twijfels over. Meer lezen dus. Ik koekelde: klein hoefblad en kanker..

 

Hier ( http://www.tuinadvies.be/kruiden_klein_hoefblad.htm ) lees ik dit:

Klein-hoefbladthee zorgt ervoor dat de hoest minder prikkelt. Deze thee lost ook slijmen op. Maar te veel klein hoefblad is niet zo gezond. Daarom neem ik altijd een samengestelde kruidenthee voor hoesterige huisgenoten. Ik maak een mengeling van brandnetel, smalle weegbree en klein hoefblad. Door te veel klein hoefblad naar binnen te smikkelen zou je volgens sommige geleerden kanker kunnen krijgen.

Het laatste woord is daarover nog niet gezegd. Zolang je niet overdrijft en niet meer dan drie koppen per dag drinkt, is alles kits achter de klein-hoefbladrits.

 

En dit artikel in trouw.nl is ook erg leuk om te lezen.http://www.trouw.nl/tr/nl/4928/Natuurdagboek/campaign/item/detail/1833094/10842/category/15/Waarom-is-Klein-Hoefblad-Tussilago-Farfara-uit-de-handel-gehaald-en-is-het-strafbaar-om-het-zelf-te-kweken-en-te-oogsten.dhtml

 

Bewaar die bloemen maar voor mij Hans..ik waag het erop!!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja doe ik ik heb mooi droog en lekker veel, inderdaad als je zoweer leest dan denk ik ook van dat doet niemand zoveel in 1x innemen, blijft lastig die wisselende info. op internet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje geleden bergthee aangeschaft; het zit hem al in de naam, je kan er dus thee van zetten. Gaultheria procumbens zou er het meeste voor worden gebruikt. Zelf nog niet geprobeerd, maar als de smaak van de bessen een indicatie is dan zou het wel eens op tijgerbalsem kunnen lijken.

 

Ik ben trouwens ook van plan in de nabije toekomst wat rooibos te planten, benieuwd of het lukt om die over te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je die rooibos plant wel ergens kopen ?

 

Bergthee is weer beetje een verwarrende naam, want ik versta daar onder Sideritis spp. een heel andere plant

dan dat rodebes/kerstplantje.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Griekse bergthee..een soort salie-achtige plant kochten we in Griekenland langs de weg (vasteland).

 

Vanmiddag naar het bos geweest en een berg maarts vioolbloemetjes (viola odorata) geplukt en Primula Veris (sleutelbloem) die hier coucou genoemd wordt. Mensen geven elkaar een bosje hiervan..een lente-teken. Het bos stond er helemaal vol mee, in NL is het beschermd toch?

Beide ga ik drogen..de primula voor de winterthee..de viooltjes voor een bloemig theetje

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bergthee klinkt goed!! En de rooibos? Iemand daar al ervaring mee. Iemand zaden??

Zelf vooral hard madeliefjes geoogst (de madeliefjes zijn door de thee test heen). Ook de kamille van vorig jaar is heerlijk. Dus daar heb ik net zaadjes van gekocht. Nu naar een nieuwe uitdaging zoeken, wat wordt nummer 3. Ga zo dit topic nog maar eens doorlezen met alle ideeen.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rooibos plant/struik komt uit Zuid-afrika, wat ik kan vinden is wel dat er zaad tekoop is in buitenland,

maar moeilijke plant heeft wwel speciale eisen wat betreft grondsoort, lijkt heel erg op onze brem rommelige wilde struik ook zo'n bremlipbloemetje.

Als je hem zou nemen moet je hem behandelen als kuipplant en vorstvrij overwinteren.

 

Verder is er nog een hortensia waar je van het blad thee kan zetten, die lijkt me erg leuk ik zal zo even opschrijven

wat precies.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op site kwam ik tegen sorghum-suikerriet, daar kun je steel van afknippen en je thee mee roeren,

Jorieke kent deze al en vindt het weinig je thee zoet maken.

en verder een thee hortensia.

 

citaat;

Hydrangea serrata var. oamacha- Hortensia. Een Japanse berghortensia uit de "theegroep" met dubbele randbloemen. De bloemkleur is lichtroze. De bladeren van Hydrangea serrata var. oamacha zijn heerlijk in de thee. Al vinden wij dat je de bladeren het beste eerst kunt drogen, dan komt de zoete smaak echt tot zijn recht! Heerlijk in combinatie met munt, verveine of bijvoorbeeld citroeneucalyptus. Zacht en zoet! De bloeiperiode is juni-augustus. Goed winterhard.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kaasjeskruid: pluk de bloemen drogen,wacht 2 weken gebruik dan voor de kruidenthee.

Kersensteeltjes: Haal steeltjes van vers geplukte kersen ,drogen div keren keren 2 weken wachten om te gebruiken voor thee.

Deze kruidenthee heeft een vocht afdrijvende werking.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...