Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hmm… ik geloof niet dat ik die heb. Ken ik überhaupt wel milde pepers? Ik heb dit jaar ingezet op meer mild ipv alleen loeiheet, maar heb alleen nog beaver dam gegeten. Die was technisch gezien mild, als je je bedenkt dat de ene helft heet was en de andere helft een totaal andere peper met nul hitte…. Erg apart en beide pepers hadden dat, dus is op zijn minst een tweemalig iets.

Carliston, een Turkse peper met nul hitte vinden mijn kinderen heel lekker. Erg mild dus
Soort puntpaprika is het eigenlijk, maar dan slanker.

Geplaatst:
2 hours ago, Mellie said:

Carliston

Die lijkt erg op wat ik vaak in de Turkse winkel koop, is idd bijna geen peper te noemen, zo mild. Mijn partner vindt die ook erg lekker.

Geplaatst:

Wat jij mild vindt @Arja, hoeft niet mijn mild te zijn. Dus wat vind jij een milde peper?

Pepers zonder hitte zijn bijvoorbeeld Habanada (wil ik niet meer zonder, graas ik tijdens het tuinieren), Aji delight, Shishito, Aji habanero.

Ik heb net een onrijpe Jalapeño Black magic verorberd. Niks hitte. Rijp waarschijnlijk wel iets meer. Zelfde geldt voor Fresno.

Ik behoor ook tot de laffe peper eters, veel heter dan (vers) een Jalapeño hoeft voor mij niet zo. Wederhelft rent dan allang de deur uit.

Verwerkt in poeder,sambal, saus mag het wel wat pittiger, maar daar kun je dan met andere ingrediënten of doseren weer heel wat aanpassen.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb bijvoorbeeld Lemon drop, die vind ik lekker fris smaken en niet al te heet als ik 'm met mate en zonder zaadjes door het eten doe. 

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb het idee dat de scherpte van eenzelfde soort behoorlijk kan verschillen. Zou dat kunnen komen doordat we vaak werken met zelf geoogst zaad is ipv gekocht? Of werkt kruisbestuiving niet bij pepers?

• Like 2
Geplaatst:

Ik had Lemon drop van Arja... voor ons echt niet pittig. Kan zijn dat t verschilt per zaadjes? Deze staat buiten kan dat ook nog uitmaken?

Geplaatst:
Ik had Lemon drop van Arja... voor ons echt niet pittig. Kan zijn dat t verschilt per zaadjes? Deze staat buiten kan dat ook nog uitmaken?

Maakt zeker veel uit en vooral ook hoeveel zon een peper krijgt. De eerste pepers die afrijpen zijn altijd beduidend minder pittig dan de latere pepers die meer zonuren krijgen. En als de moederplant pittig was, zijn je zaden ook pittig.

@acpronk ik had vorig jaar best veel pepers mee naar mtfd. Ik weet het niet meer. Hebben we daar nog foto’s van?
  • Like 3
Geplaatst:

@Arjaals je echt een heel milde peper zoekt, moet je eens naar de Espelette kijken.

Ik kan helemaal niet tegen hete pepers, maar deze is één van de mildste, ik vind hem erg lekker.

• Like 2
Geplaatst:
3 uren geleden, Rookie zei:

een heel milde peper zoekt,

@Arja  Anaheim is ook een aanrader, ziet er uit als een rode sweetpoint maar heeft net een beetje pit. Sco waarde is volgens mij iets tussen 500-1000.

Valt hier al 4-5 jaar erg in de smaak

• Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Even een vraagje aan de peperdrogers/chilipoeder-makers: zijn pepers ook nadat ze zijn ingevroren nog geschikt om te drogen voor dit doel? Ik heb niet zoveel planten en er zijn daardoor niet genoeg pepers tegelijk rijp om te drogen. Dus vries ik ze in, ook om later in het seizoen mee te koken. Ingevroren pepers vind ik altijd wat ‘nattiger’ dan verse, vandaar de vraag. Dank alvast!

Geplaatst:
4 uren geleden, Arja zei:

dacht aan zomer, buiten, zon.

Dat is natuurlijk ook een optie. Zie net dat het de komende drie dagen droog blijft met als klapper 30 graden op zondag. Zal  de rijpe pepers van het weekend eens in de zon leggen. Heb ik er in ieder geval een paar 😃.

Geplaatst:

Opsparen in de vriezer, dat doe ik ook. Dan hoeft de voedseldroger maar één keer aan.

Drogen na invriezen gaat prima. Duurt wel langer. Eerst aan de lucht laten ontdooien. Buiten, op een zonnige, warme en winderige dag: gratis energie. Daarna, vóór het echte drogen, kun je de nog soppige pepers makkelijk opensnijden en de zaden eruit schrapen, met b.v. een theelepeltje. Kiemen die zaden dan nog? Ja, mits de pepers rijp geoogst zijn.

Als je tussentijds steeds een paar pepers droogt en opbergt, om daar later peperpoeder van te malen: ze trekken toch wat vocht aan. Dat wordt een beetje plakkerig in je koffiemolentje. Even nadrogen is aan te bevelen. 

(En dank voor het wakker schudden: zeer binnenkort ga ik maar eens een ingevroren pondje Cayenne en een half pondje Madame Jeanette drogen. Van seizoen 2023.)   

• Like 3
  • Thanks 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hier ook al wat mogen oogsten. Liggen nu in de koelkast. Dinsdag ga ik ze drogen. Ik heb helemaal geen last van slakken gehad. Houten stellage werkt blijkbaar perfect tegen slakkenvraat.

20240829_203152.jpg

20240829_203201.jpg

20240829_203208.jpg

20240829_203214.jpg

20240829_203218.jpg

20240829_203223.jpg

20240829_203256.jpg

• Like 6

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...