Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2024


Gallox

Aanbevolen berichten

Iemand al bezig met de pepers voor seizoen 2024? Ik ga mij wagen aan de volgende mildere soorten

 

  • shishito (omdat iemand op het forum er zo enthousiast over was en na het lezen van info ik ook, bekend in Japan)
  • sugar rush peach & sugar rush stripey (ben benieuwd naar het zoete en fruitige ervan)
  • marconi yellow & marconi giant (schijnen echt lekker zoet te zijn en de giant zelfs met een rokerige smaak)
  • fushimi (gratis gekregen, blijkt een peper te zijn die op shishito lijkt, maar wat knapperiger, bekend in Japan)
  • jalapeno brown (enthousiast over de geweldige rokerige smaak, volgens review op youtube de beste van alle jalapenos)
  • kaboutermuts (gratis gekregen, niet meteen mijn eerste keuze maar gaat voor het leuke met de rest in de grond erbij)

 

 

aangepast door Gallox
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet.
Afgelopen tuinjaar startte ik begin januari, komend tuinjaar eind januari.
Vandaag de ruilzaden van de PTPt (van het peper forum van @donaldk , heeft niks met het MTF te maken) binnen gekregen, 19 nieuwe rassen. Dus een aantal daarvan worden wel gezaaid. Sugar Rush Peach zit er ook bij, de Stripey had ik al.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja door ziekte hebben we hem minder turbo gemaakt, normaal is het binnen voor pakjesavond. Ik verwacht dat we morgen alles wel rond hebben. Ik heb hier ook en dikke envelloppe binnen. De helft van de deelnemer heeft nu ontvangst bevestigd. Morgenavond nog bij de niet melders navragen en dan zijn we vast rond en qua zaden klaar voor 2024.

 

Dank je voor je deelname, AC. Hopelijk volgend jaar een paar extra deelnemers, dan komen we misschien wel boven de 100 soorten.

  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een (heel erge) beginnersvraag 😊: komend seizoen ga ik voor het eerst pepers zaaien (kocht hiervoor altijd een plant). Is eind januari binnen voorzaaien dan goed? Of iets te vroeg? En dan belangrijker: moet dat echt boven de 25 graden om tot kiemen te komen? En dus met zo’n verwarmingsmatje? Ik was van plan gewoon op de vensterbank boven verwarming (overdag Max 20 en ‘s nachts tot minimaal 15 graden). Of is dat gedoemd te mislukken? Het gaat om jalapenos en piementos de Padron. Dank jullie wel alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar had ik het begin januari gezaaid, mits voldoende licht en ruimte is dat ok. Komend jaar doe ik het iets later, eind januari.
Ik deed het gewoon waar de overwinterende planten stonden, dus rond de 18-19 graden. Ging goed hoor.

Maar als je geen of onvoldoende kunstlicht hebt, of onvoldoende ruimte, dan zou ik later beginnen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ze al gezaaid, ik kon gewoon niet meer wachten, of het nou verantwoord is of niet. Het duurt ook gerust 3 weken voor ze uit de grond komen, ik denk bij mij eerste week januari.. ze staan in een kleine kas van de ikea op de vensterbank, en dagelijks laat ik er een waxinelichtje in branden voor extra warmte. Ik heb nog een groeilampje achter de hand voor als ze gaan uitkomen en groter worden en er te weinig zonlicht is van buiten. 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga je ze in de kas zetten of in de volle grond, @Dahli ?

 

Dit jaar heb ik begin maart gezaaid met uitplanten in een open kas eind mei.

Het was een koud voorjaar en aan de kust is het altijd koeler, maar toch een leuke oogst zonder veel gedoe met lampen en matjes.

Ook geen grote gefileerde planten in huis, vind ik ook wel lekker, we hadden de kachel wel laag staan i.v.m. de kosten afgelopen winter.

Eerder zaaien kan altijd maar bij veel eerder zaaien heb je extra licht en warmte nodig en dus ook extra kosten.

 

Kiemen deed ik op de router of nu op de verwarmingsketel. (deno methode)

Dat geeft meer zekerheid want warmte is echt wel nodig.

 

Ga je beginnen dan kan je ook in etappes zaaien, iedere paar weken wat, leuk om te kijken wat jou bevalt.

Je kan altijd uitdelen.

En denk er aan: niet iedere peper /paprika soort is even snel. Sommigen hebben meer tijd nodig en het weer speelt ook een rol.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik kon niet wachten dus paprika’s en pepers gezaaid 2 weken geleden, staan nu al keurig te “shinen”. 25 graden, kweekbakje met daglichtlamp er boven. Ze worden verwend. Ik vind het gewoon leuk, wordt straks goochelen en veel werk als we 2-3 maanden verder zijn, maar zal dan ook wel lukken (ga ik vanuit).

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel @acpronk, @Gallox, @Patrijs en @Walters! Ik ben er uit 😃. @Patrijsik heb helaas geen kas, het wordt dus volle grond of grote potten. Half januari doe ik er een paar in de vensterbank, gewoon in zo’n kweekkasje. Dan, eind januari via deno op de cv-ketel. Moest even uitzoeken wat deno was, vond de stapsgewijze uitleg van Diana heel duidelijk. Leuk ook om straks te vergelijken 😃. Ga trouwens ook mme Jeanette proberen. Nog een maandje wachten dus….

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Walters zei:

Ook ik kon niet wachten dus paprika’s en pepers gezaaid 2 weken geleden, staan nu al keurig te “shinen”. 25 graden, kweekbakje met daglichtlamp er boven. Ze worden verwend. Ik vind het gewoon leuk, wordt straks goochelen en veel werk als we 2-3 maanden verder zijn, maar zal dan ook wel lukken (ga ik vanuit).

Wauw, zijn ze al uitgekomen? Welke soort(en) heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pepers zijn hele makkelijke: pimento de padron. Mijn vrouw en dochter houden er erg van en ik wil dus een aantal planten hebben met iedere keer 1 maandje tussentijd. Kijken hoe dat gaat bevallen. Ik heb geen ervaring met de “ productie” van deze pepers, dus hoeveel geven ze per plant en hoe lang. 

Vandaar maar vroeg begonnen. Inmiddels ook tomaat Red explosion gezaaid en uitgekomen, deze wil ik binnen tot bloei en productie zien te krijgen. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook begonnen hoor. Ik strooi het hele jaar rond met zaadjes. Op het aanrecht staan de potten van de basilicum die dan half leeg zijn. Voor ik het weet, heb ik daar dan wat zaden in uitgeschud. Meestal vergeet ik overigens wat ik dan heb gezaaid. Dat is dan altijd wel een verrassing wat er uit komt. Nu heb ik alleen puntpaprika zaden gestrooid, dus als ik zaailingen daarvan pak, is het paprika. Scheelt weer. Vind het altijd zo zonde als ik uiteindelijk niet alles kan planten en geen idee heb wat het is

Maar nu was ik daadwerkelijk met naambordjes bezig. Ik heb al wat blended lemon en peachadew gezaaid. En dan tel ik de 100000 puntpaprika niet mee.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is ook het peper-kweek seizoen weer begonnen.

Komend jaar ga ik weer 8 soorten hete pepers kweken in mijn kas, met 2 nieuwe soorten in vergelijking met afgelopen jaar, in volgorde van afnemende pittigheid:

  1. Carolina Reaper (rood)
  2. Habanero Orange
  3. Cayenne peper (rood)
  4. Thunder Cacho Brown
  5. Lemon Drop (geelwit)  NIEUW
  6. Zebrange (oranje met rode strepen) NIEUW
  7. Jalapeno Samira Shiny (rood)
  8. Anaheim (rood)

CR en Habanero ga ik zaaien tussen 5 en 10 januari. De rest rond half februari.

 

Daarnaast en als experiment heb ik op 20 december 3 potpepers gezaaid. Deze nemen niet zoveel plaats in, dus kan ik tot eind april/begin mei binnenshuis kweken en dan de kas in (daar moet ik nog wel een plekje voor over hebben 😀)

Het zijn deze 3 soorten:

  1. Aurora  (verkleurt van paars-roze-oranje naar rood) op de foto's ziet het er heel mooi uit en ze zijn ook pittig (Sco 30.000-40.000). Dit is een Capsicum annuum
  2. Biquino Yellow (kleine pepers rond met een punt). Heel mild (Sco 1.000-5.000. Dit is een Capscisum chinense (!)
  3. Solar Flare (oranje lange dunne pepers) Sco 5.000-10.000  Dit is een Capsicum annuum

Ik heb ze gezaaid in steenwolpluggen (van elk soort 2) op een warmtematje (temp 25-27 graden) in mijn propagator met LED-licht.

Al op 26 dec waren de eerste gekiemd (Solar Flare en Biquino).

Imiddels zijn alle 6 gekiemd.

Opvallend dat de Biquino (chinense) ook al na 6-7 dagen gekiemd is. De Aurora had niet ietsje lange r nodig maar daar begint nu ook het 2e zaadje boven te komen.

 

Foto (van links naar rechts Aurora - Biquinho - Solar Flare):

 

Potpeppers2023-12-28.thumb.JPG.3e509bc391173b341f1d80652f8bb544.JPG

 

 

 

  • Like 7

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zo, ik ben ook begonnen met pepers 2024.

De eerste twaalf soorten zijn gezaaid. Alleen de C. baccatum en C. chinense, omdat die een wat langer groei seizoen hebben. 

4 zaden per soort. Ook nog maar wat van de overwinteraar soorten gezaaid, want tenslotte is het nog maar januari en de aji pineapple bijvoorbeeld gaat het waarschijnlijk niet redden 🫤 Zijn de beide Sugar rushes en de Habanadas nog over.

 

Ik blijk inmiddels ongeveer 40 verschillende cultivars bij elkaar verzameld te hebben, maar die ga ik niet allemaal zaaien. De C. annuum zaadjes gaan over een maandje de grond in. Paprika en aubergine ook. Tomaten pas in maart.

 

Bij sommige soorten vind ik de indeling trouwens wel wat lastig. Want welke criteria zijn er dan voor. Dikwandigheid, capsaicine, familie, brix gehalte? Wat maakt iets een peper en wat een paprika?

Bij Tessgruun kocht ik Habanada zaden, maar daar zeggen ze paprika want geen hitte. Ik denk dan zelf peper, want een C. chinense. Bij Diana staat Ñora bij de paprikas, maar die heb ik toch echt als gedroogde (heel milde) peper gekocht.

Wat dat betreft is het engels handiger want daar is alles gewoon een pepper.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag mijn eerste ‘echte’ lichting capsicum gezaaid. Best veel… en toch heb ik nog 4 vakjes over. Kan nl mijn zaden van woldistel nergens vinden… en de zaden van de purple peach zijn mega aromatisch. Andere zaden ruiken pittig of niet. Deze rook echt als de peper. Mmmm, nu alweer zin in! Ik denk dat deze ingemaakt ook heel lekker is. Dit jaar eigenlijk vooral in de sambal en chilisaus gegaan. Ga ik dit jaar verdelen. Wil ze ook inmaken.

Leuk man wanneer alles weer begint. Nog even.

Edit:
983b7e2073c0449d10304ef39c7ccec7.jpg

  • Like 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn gelukkig niet twee soorten pepers waar ik over twijfel, het is of de Kaboutermuts paprika of de Yellow Fire Tomaat. (Lang verhaal hoe deze wisseling misschien is gekomen), maar inderdaad voor nu is het het helaas niet te onderscheiden. Zelfs m'n aubergine plantjes zien er op dit moment hetzelfde uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen tomaat en peper/paprika is makkelijk te zien, de tomatenzaailingen zijn vaak licht paars gekleurd en hebben duidelijke beharing. Die beharing hebben pepers en paprika's niet. Als ik moet kiezen tussen tomaat of peper/paprika dan durf ik voor 99% voor peper/paprika te gaan. ;)

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, MSDG zei:

Het verschil tussen tomaat en peper/paprika is makkelijk te zien, de tomatenzaailingen zijn vaak licht paars gekleurd en hebben duidelijke beharing. Die beharing hebben pepers en paprika's niet. Als ik moet kiezen tussen tomaat of peper/paprika dan durf ik voor 99% voor peper/paprika te gaan. ;)

 

Ah goed om te horen!! 😃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...