Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gedroogde varkensdrollen, hoe te gebruiken in de tuin?


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Er liggen wat hele mooie gedroogde varkensdrollen in de wei.... Die zijn in de afgelopen weken 'gelegd' en gedroogd door de vele zonuren.

Wat kan ik daar mee? Kan ik daar nu al wat mee? Zo ja: hoe? Verbrokkelen en er mee mulchen? Bij welke planten? Of er een gier van brouwen? Die varkens eten alleen maar gras, en andere plantaardige zaken.

 

Even een begeleidende foto

 

foto02536061332947802.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de afgelopen winter regelmatig tijdens wandelingen koeienpoep uit de weilanden mee naar huis gebracht en op mijn composthoop gegooid. Dat zou ik met die varkensdrollen ook doen. Hoe meer variatie in die hoop hoe beter. En daarbij is verse mest volgens mij voor extreem weinig doeleinden geschikt namelijk.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja ik zou ook composthoop kiezen,

al zou een gierprutje maken best leuk zijn om uit te proberen, maar geen idee of dat niet te sterk/schadelijk wordt.

Kijken of het brand is ook leuk idee Dennis.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, ik dacht (te makkelijk?) dat een gedroogde drol, al geen verse mest meer zou zijn Is het niet de amoniak die de mest schadelijk maakt in verse toestand?

We hebben van de winter al een flinke kruiwagen vol met (toen nog bevroren) drollen verzameld. Over het algemeen ligt de poep ons niet in de weg namelijk. Tot het lang droog, of lang koud is. Zodra het regent, en de kippen veel buiten lopen, worden de drollen uit elkaar gehaald, en terug gegeven aan het gras

Deze varkens hebben geen wc. Ze poepen overal, behalve in hun hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik weet niet wat de officiele definitie is van verse mest, maar volgens mij geld in agrarische kringen dat een drol van een paar dagen heel 'vers' is. En die van een paar weken ook nog.

 

Ik ben altijd uitgegaan van een andere simpele gedachte: de boeren verzamelen de verse mest uit de stal op een flinke hoop. Die ligt daar dan tot ongeveer een jaar later de boel plaats moet maken voor de nieuwe verse stalpoep. De 'oude' poep wordt op het land gereden en de verse kan weer oud worden.

 

In nederland gaat het misschien tegenwoordig niet meer zo, maar hier zie is het de gewoonste zaak van de wereld. Her en der zie je meters mesthoop ontstaan en dan zo tegen het eind van het jaar zijn ze ineens allemaal weg en ligt de mest op de akkers en worden nieuwe hopen gevormd.

oeenhoopmest73721332974598.JPG

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nedrland gaat dat denk ik inderdaad niet meer zo, ik denk dat ze daarvoor ook met water mengen en gieren

om de versemest met verdunnen minder scherp te maken, maar zou ook kunnen dat spuiten uit zo'n giertank eenvoudiger werkt.

 

Toch denk ik vandaag dat zo''n droge drol verpulveren en uitstrooien op plantbed of licht rond een plant die van sterke emesting houdt best werkt, mischien kun je bij je rabarber proberen ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ja de rabarber heeft al een laagje mest/stro. Maar als ik wat drollen in stukjes breek/hak, en ze nog wat laat drogen in de zon, moeten ze toch wel rondom struikjes en boompjes kunnen? Een handje, net voor een regenbui bijv.?

 

Jahoor zou ik gewoon doen, lijkt op gedroogde kippemest wat je in zakken kan kopen,

wat precies effect is zul je niet weten, maar ongetwijfeld bevat het voeding.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...