Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Topkast voor bijen


Martijn

Aanbevolen berichten

Eenzelfde systeem van bijen houden als een Top bar hive?

 

Ik heb ooit overwogen om bijen te gaan houden en daar toen veel over gelezen, omdat het me een heel goed systeem leek. Maar ik ben het uiteindelijk niet gaan doen. Blijf het wel heel interessant vinden, dus misschien ooit later nog eens.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een topkast komen gewone broedkamer raampjes te hangen. In een top bar hive laat je de bijen zelf bouwen aan de toplatten. 

 

Even een flimpje van Ben som de Cerff opgezocht waar de verschillen duidelijk naar voren komen: De TBH en de Topkast medio mei - Nederlandse BijenhoudersVereniging (debijenhouders.nl)

aangepast door Martijn
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Als ik opnieuw met bijen houden zou beginnen dan alleen nog dit model bijenkasten. Ik heb het idee dat de bijen het er veel beter in doen dan in stapel kasten. Waarschijnlijk is de warmtehuishouding beter. Ik hoor dit van veel mensen die onder andere topkasten of TBH hebben. Ik heb maar 1 TBH, maar dat is al jaren mijn beste volk. Nadeel is dat de kasten zo diep zijn.

aangepast door MH95
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gemaakt! Ook handig zo op poten. Zijn de poten wel in te klappen of eraf te halen mocht de kast verplaatst worden?

Ben je niet bang dat de kleur te donker is en de bijen in de zomer te hard moeten koelen?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

De kasten komen onder een overkapping te staan. Zullen alleen in de winter rechtstreeks zon opvangen. Zodoende ben ik niet bang voor de warmte. De poten kunnen er niet af. Ga er ook niet mee reizen. 

aangepast door Martijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...