Ekmef Geplaatst: 29 december 2023 Geplaatst: 29 december 2023 Goedemorgen moestuinierders, Ik heb drie fruitbomen op mijn lapje staan en zou graag advies willen met hoe ik ze moet snoeien het komende voorjaar. Foto 1: appelboom, die in de herfststorm een zijtak is verloren. Foto 2: Helaas een beetje donker, maar dit is een oude perenboom, die ik van een buurman heb overgenomen. Er zit een gebogen tak in halverwege en ik ben erg benieuwd hoe ik deze weer mooi/goed kan krijgen. Ik heb het afgelopen jaar lekker laten groeien om te kijken of hij het überhaupt deed na de herplant. Foto 3: pruimenboom, had mooi blad afgelopen jaar en wel 3 hele pruimen die er vanaf zijn gewaaid, Hij groeit behoorlijk strak om hoog momenteel. Ik heb wel een boek over snoeien, maar vindt het toch spannend om overal zomaar een schaar in te zetten. Dus ik wacht jullie advies af. Quote
Vlietzicht Geplaatst: 29 december 2023 Geplaatst: 29 december 2023 Ik lees even mee, als dat mag. i.v.m. tuinvakantie geen foto. Misschien is mijn situatie vergelijkbaar met @Ekmef Mijn 2 appelbomen en 1 perenboom zijn 1 jaar oud, dat is dan misschien anders. Als er een lange scheut is (20 cm) met aan het einde een knop, zonder zijscheuten kan deze zonder schade dan eraf gezien snoeien doet bloeien? Heb wel eens iets gelezen over het naar boven staand oog, maar dat zit dan weer niet echt aan die scheut. Wat ik bedoel is beetje vergelijkbaar met de laatste foto van de pruimenboom, het lijkt of daar ook knoppen zitten aan het einde. Is dat gangbaar in deze tijd van het jaar, knoppen, of heet dat anders? Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
marcelru Geplaatst: 29 december 2023 Geplaatst: 29 december 2023 Beetje lastig om advies te geven op basis van een paar foto's. Eerst en vooral: de pruimenboom in het voorjaar NIET snoeien. Steenfruit wordt typisch na de oogst (augustus) gesnoeid, ter voorkoming van mogelijke ziekten die vooral in het voorjaar rondwaren. Loodglans is een beruchte wat dat betreft. Voor het overige: Wat wil je met deze bomen? verder de hoogte in? de breedte in? Zonder die info valt er weinig te adviseren. Over de peer is zowiezo weinig te zeggen; ik kan amper een boom onderscheiden op je foto. Voor eenvoudig snoeiadvies zou ik dit (Engelstalige) boekje willen adviseren: How to Prune an Apple Tree: A guide for real people with imperfect trees, door Chloe Ward. Beschrijft in kort bestek wat je wel en niet moet doen. En bedenk dat appels en peren erg vergevingsgezind zijn: als je een tak teveel wegsnoeit groeit die vanzelf weer terug, zeker bij wintersnoei. 3 Quote
Ekmef Geplaatst: 31 december 2023 Auteur Geplaatst: 31 december 2023 Goedemorgen, Bedankt voor je reactie. Hierbij stuur ik een betere foto van de perenboom. Hij heeft een bijzondere vorm, maar alles groeit nu vanaf de bovenste tak omhoog en ik zou bij deze liever wat meer in de breedte willen gaan. Ik vind de hoogte van de pruimenbomen wel goed, die zou van mijn vooral wat breder mogen. Voor de appelboom ben ik vooral benieuwd wat ik moet snoeien om hem weer in een goede vorm te krijgen. Hij heeft nu aan een kan een gebroken tak en twee lange zijtakken aan de andere kant en zoals beter te zien is op de vorige foto een tak omhoog. Ik zou deze graag weer naar een mooie vorm willen hebben en dan mag hij nog wel wat hoger en breder van me worden. Maar snap dat daar wat meer tijd over heen zal gaan. Alvast bedankt en ik wacht jullie antwoord weer af. Quote
tielse flipje Geplaatst: 31 december 2023 Geplaatst: 31 december 2023 Weet je welke cultivars (rassen) en welke onderstammen het betreft? Peren groeien altijd wat verticaler dan appels. Je zou hem zo af kunnen zagen: De takken van de appel zou ik op de buiging naar beneden snoeien, ze zijn nu zo lang dat ze afbreken (met name bij dracht). En dan regelmatig blijven snoeien om vertakkingen te krijgen. Liefst zomersnoei om geen sterke reactie te krijgen (waterloten). De pruim zou ik 's zomers weer in evenwicht brengen; alle gesteltakken ongeveer even lang dus. Snoeien op een knop naar buiten voor de breedte. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.