Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sperziebonen geoogst en schoongemaakt.

Tomaten, postelein en frambozen geoogst.

Droge harde oostenwind een flink stuk geschoffeld en de uitlopers van de aardbeien gehaald.

Begonnen met het laatste stuk op te ruimen, een natter stuk achterop wat nu eindelijk wat droger is.

De kool die er staat heeft het slecht gedaan, ik had helaas plantjes met knolvoet gekregen van een medetuinder.

Het hoge onkruid met zaad samen met het tomaten en aardappelafval mee naar huis voor in de groene bak morgen.

De rest op de composthoop met een kruiwagen mest en wat gieters water.

gelijk de wateropvangbak leeggemaakt vanwege muggenlarven.

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag weer naar de moestuin geweest.

Vrouw, baby en ik gingen wandelen. Na 50 meter vroeg vrouw: wat ga je daar doen? Ik: boontjes en tomaten oogsten. Oh ja, ik moet de saffraan krokussen nog planten.

Dus even naar de schuur gelopen om de bollen te pakken.

Verder nog de boontjes en wat tomaten geoogst. En alvast 2 vijgen stekken geplant.

Had wel weer gezien dat ik de gaaszakken voor de zonnebloemen was vergeten..

• Like 2
Geplaatst:

Hier erg benauwd weer met af en toe een spatje.

De tomaten nagelopen en flink wat blad verwijderd.

Een emmer tomaten geplukt en het meeste daarvan vanmiddag ingekookt met wat uien, knoflook, laurier en een peper.

Ook nog aardappels, wat bieten en postelein mee naar huis.

• Like 2
Geplaatst:

Dieven, onkruid, oogsten en nog wat planten en water geven. Zo veel lege plekken dankzij slakken dat ik nog wel wat sla kon uitplanten. Erna ander stukje begoten en gehoopt dat het nu toch wel ging regenen (en jawel, het regent al uren!)

Ooo en ik heb 1 rijpe vijg geplukt en gegeten

Geplaatst:
een emmer courgettes geoogst.

‘Emmer courgettes geoogst’ en kijkt de courgettes in wording nog eens boos aan en leest ze voor uit Patrijs’ werk….

Zo kan het dus ook…
  • Like 6
Geplaatst: (aangepast)

In 'normale' jaren werkt dat zo, ja. Maar dit is het Jaar van de Slak.

Wie had het ooit ook weer over 'courgetttes over de schutting gooien, maar dat de buren ze dan weer teruggooien'? 

aangepast door Arja
  • Like 5
Geplaatst:

In de kas en tomatenkas gedieft en op slakken gejaagd. Mijn ananas noire waar ik naar uitkeek tot hij rijp was…

6cdc83b1af260f1b76c0ee5411c58e1a.jpg

De slijmsporen zitten er nog op.
De paprika’s heb ik meer weggegooid dan opgegeten. Vandaag 1 rijpe geplukt met nog de poepjes erop. Dat was niet zo best voor mijn stressniveau. Toen ben ik op jacht gegaan.

Uiteindelijk 1 dikke vette oranje naaktslak gevonden. Je zou verwachten dat ik meer en sneller zou vinden. Bij het omhoog wurmen, zag ik er nog 2. Ook weggehaald. Toen zag ik er wéér 2. Ook weggehaald.
(Bedenk je wel dat er overal tomatensstokken staan waar ik me over of langs moest wurmen…. Handig is anders.) En toen zag ik nog 3 naaktslakken en 1 huisjesslak en 2 salamanders. De salamanders mochten blijven. De slijmerige vetzakjes heb ik de sloot in gegooid.

In de tomatenkas bezig geweest. Toen zag ik door het glas in de gewone kas nog een slak… de kas in. Geen slak gevonden. Grrrrrr. Heel veel slakkenkorrels gestrooid tegen die k beesten. Ben er zooooo klaar mee.

Al het blad naar de kippen. Is dat ook opgeruimd.

• Like 3
Geplaatst:

Gewoon goed schoffelen, dan hebben de slakken geen schuilplaatsen.

Vandaag dus ook weer wat geschoffeld.

De grond was erg droog maar toch ontkiemd en van alles door de paar hele kleine buitjes die we hier gehad hebben de afgelopen dagen.

De platte bak ook geschoffeld, het krat met munt verplaatst en de dikke buurkat er uit gejaagd die daar uit de harde wind lag.

Er  wat gespit en geharkt en de ontkiemde boontjes geplant en flink water gegeven.

Nog de tomaten gedaan en uitlopers van de aardbeien gesneden toen was het op.

Met een krop Little Gem nar huis.

• Like 2
Geplaatst:

Vanochtend slakken geraapt, water gegeven, slechte bladeren uit de tomaten gehaald.

Voor de rest van de dag helemaal niets gedaan, alleen ons eten uit de tuin geplukt (palmkool).

Ik had geen puf vandaag.

Ook nog een witte kool geoogst.

• Like 2
Geplaatst:

Onkruid weggehaald rond de mislukte palmkool en het insectengaas bij de ook mislukte boerenkool.

Nog een klein stukje geschoffeld.

De komkommers water gegeven omdat ze toch nog flink hun best hadden gedaan.

Met een emmer komkommers en een paar courgettes naar huis.

• Like 2
Geplaatst:

De tomaten gecheckt op dieven en phytopthora, dieven verwijderd en nog geen phytopthora. Verder nog onkruid verwijderd, water geven aan de komkommers en tomaten. 

Samen met de jongste zoon palmkool gezaaid in hun bak.

20240907_110628.jpg

Screenshot_20240907_110746.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Wat tomaten geoogst (mountain princess), ze kleurden nog maar net maar de slakken hadden ze al gevonden dus de resterende kleurende maar geplukt.

Ook nog wat gele frambozen en een vijg die ook al licht aangevreten was door slakken. 3 van de 15 frambozen waren aangetast door Suzuki fruitvlieg larven, wel beter dan de rode frambozen want dat is tegen de 100% dus die pluk ik niet eens meer. En de vijg was nog niet eens rijp, net een beetje.

De laatste tijd zijn de slakken weer veel actiever (lees: hongerigen). Het wordt misschien een paprikaloos naar, bijna alle paprika's van de 5 planten (die ook nog eens laat op gang kwamen) zijn aangevreten..

Volgende keer maar slakkenkorrels meenemen, met die regen worden ze veel actiever en volgend jaar wil ik niet hetzelfde probleem hebben.

Verder nog 4 vijgen geplant. Ik kom er wel, hopelijk nog voor de winter...

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Met korte broek op de moestuin werken is niet altijd een goed idee.

Donderdag bleef ik achter een ongewenste zaailing van een doornige braam hangen. Die groeide tussen de aardbeien, en ik dacht dat ik achter de aardbei uitlopers bleef hangen. Was ook zo, maar er groeide ook een stukje braam doorheen. Merkte ik pas iets later toen het wat begon te prikken.

Rechter enkel.

IMG_20240908_000520.thumb.jpg.c57447c50c70bdfb69077816e2c74dbf.jpg

En vandaag bleef ik ergens anders achter haken. Weet niet precies waar en wanneer dat gebeurd was. Waarschijnlijk op de plek waar kattenstaart groeit met hoog afgeknipte brandnetel. Dat dat toen gebeurd was, want prikte me ook aan de brandnetel (voelde ik overigens maar heel even). Wellicht dat ik me toen aan de brandnetel tak gestoten had.

Ergens anders kan ik me niet herinneren iets gevoeld te hebben.

Linker enkel.

IMG_20240908_000529.thumb.jpg.9e90a8679b78e30bb512a6ffe49ac327.jpg

aangepast door acpronk
Geplaatst:

Gisteren met heel veel boze energie de druiven te lijf gegaan. Word gek van de duiven die erop af komen. En die paar kilo die we eten, weegt niet op tegen de overlast. Dus hoppaaaaa. Snoeien maar!

3 kliko’s vol. Incl aanstampen. Kippen waren bijzonder teleurgesteld, maar ze hebben wat meer dan normaal gehad. Heb ook een wilg langs de kadewand te grazen genomen en 4 andere bomen, o.a. vlier, die er geheel ongestoord hun gang konden gaan. Ook een oerwoud aan brandnetels weggehaald. Ik heb er nog jeuk van…

Ik was de boel aan het opruimen. Vaarde een bootje langs. Roept iemand hey, wat is het hier netjes iedereen die het open water op wilt, komt langs ons huis gevaren. Dus helaas ziet het hele dorp op de paar huizen voor ons na, hoe de jungle erbij staat… het viel blijkbaar gelijk op dat de bushbush lager is.

749daea7d0565bc7835bdd74730177e6.jpg

dac5792f7671e36cdcd1954d47e31c51.jpg

0f9a291df628b041eda629ea348795f1.jpg

b43febc7a97dc6ba4544271edcd7dabf.jpg

Alles nagespoeld en gelijk ook de ramen gelapt, want alles zat onder de druivensmurrie. Ik heb op metershoogte trouwens nog slakken gezien. Zelfs 1 naaktslak, terwijl ik dacht dat die niet zo hoog gingen.

Haha, de duiven vanochtend gingen over de pergola heen, maakten nog een rondje; konden hun ogen denk ik niet geloven en vlogen toen door. Yessss het is afwachten tot ze de druiven boven de buitenkeuken ontdekken. Maar dat is afgezet. Moeten ze toch meer capriolen uithalen om er bij te kunnen. Is meer wat voor de merels en pimpelmezen denk ik. Vandaag helemaal niets in de tuin. Lekker.

• Like 4
Geplaatst:

We waren niet thuis vandaag. Maar vanavond nog water gegeven aan komkommersentomatenplanten. Morgen ook de hele dag weg. Dus dan komen die niks te kort. 

Geplaatst:

Diverse groentes geoogst, en onkruid getrokken. Had vanavond ook nog willen gaan, maar regent hier al bijna de hele avond en de boodschappen moeten ook gedaan worden.

Wel evem vergeleken in de supermarkt. Zowel bij de Jumbo als dirk geweest. Prijs voor paksoi is 1,39 (Jumbo) en 1,29 bij Dirk. Bij beiden waren het hele kleine stronkjes. Bij Dirk even gewogen (437 gram). De paksoi die ik vandaag heb geoogst was dus echt flink groter (en zwaarder) en goedkoper bij aanschaf. Mijn paksoi woog 1700 gram... leuk om dan uit te rekenen wat je bespaart met een eigen tuin (oke, arbeid niet meegerekend). Ik kocht 3 plantjes a 0,15 cent per stuk. Ik durfde er niet meer mee te nemen omdat ik deze groente niet goed kende. Inmiddels wel, en volgend jaar komen er meer paksois in de tuin. Nu al zin in 🤩

• Like 3
Geplaatst:

Nog wat tomaten gerooid, dahlia’s van 2,50 m van extra lange stokken voorzien (zo zonde als ze afbreken, gisteren bij 1 gebeurd). Daardoor was er weer meer ruimte voor de pepers. Vooral de chilhuacle is enorm en topzwaar van de pepers, die is dus ook opgebonden. En al het oude blad van de Kuri’s gesnoeid. Hij loopt zowaar opnieuw uit en maakt kleine vruchtjes. Dat laat ik maar zo, de bloemen zijn ook mooi.

@G. B. ik zag gisteren bij Jumbo dat de kuri’s daar 3,28 per stuk kosten 😳. Is toch leuk om ze dan zelf te kweken.

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...