Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De tomaten gediefd en aangetast blad weggehaald, gisteren toch weer wat fytoftora in de planten.

Boontjes geplukt en afgehaald en twee courgettes geoogst.

Met een emmer blad en de courgettes en boontjes terug en later nog even een emmer tomaten geoogst want er komen twee regendagen aan. 

• Like 2
Geplaatst:

Grrrrrrr wat ik had willen doen is de tomatenkas inpakken in vliesdoek. Veel te veel groene tomaten en een koude week….
Morgen tussen de buien door. Ondertussen doe ik een schietgebedje voor mijn tomaten

• Like 2
Geplaatst:

Tomaten gecheckt op dieven en phytopthora, de dieven verwijderd en nog geen phytopthora. Hopelijk blijft dat de komende dagen zo 🤞🏻. Verder nog Tomaten geoogst en een courgette geoogst. 

In de avond nog een krop rode eikenbladsla geoogst en nog een wortel en wat bieslook voor de gemengde salade. 

Verder nog wat onkruid verwijderd.

• Like 1
Geplaatst:

Vanmiddag naar de tuin geweest.

In de kas van DKB eerst wat onkruid verwijderd. Daarna een deel van de knofloken geoogst. Wij beiden hadden geen tijd om te oogsten, en in de kas is het toch droog dus geen haast gemaakt. Bovendien had DKB gezien dat ze klein bleven. Dus prioriteit -1.

Vandaag even tijd gemaakt (nog niet klaar met de eigen tuin, heb nog niet eens alles in de grond gezet..😔). Deel (4 van de 7 rassen) van de knofloken eruit. Nou, dat waren toch wel mooie bollen. Vooral de 2 rassen softnecks waren mooi! Even spieken hoe die heten: Germidour en Valverde. Heb alle 4 de rassen wel in dezelfde zak gedaan, alle loof lag door elkaar en sommige bollen lagen al boven de grond (ook vanwege het onkruid verwijderen). Moet nog even met mijn buiten geteelde knoflook vergelijken, maar ze zijn sowieso niet kleiner van formaat. En dan te bedenken dat die teentjes iets kleiner waren dan die van de buitenteelt.

Op de plek van de knoflook deels kangkung (waterspinazie) gezaaid, en deels de okra die inmiddels rond de 50cm hoog staat in een 40 cel tray uitgeplant. Planten hebben maar 2-3 blaadjes wegens herhaaldelijk bijna uitdrogen.. Maar niet geschoten is altijd mis.

• Like 3
Geplaatst:
12 uren geleden, Mellie zei:

Grrrrrrr wat ik had willen doen is de tomatenkas inpakken in vliesdoek. Veel te veel groene tomaten en een koude week….
Morgen tussen de buien door. Ondertussen doe ik een schietgebedje voor mijn tomaten emoji2970.pngemoji2970.pngemoji2970.png

Wordt dat aangeraden, dat inpakken?

Ik weet dat het van de week ergens een graad of zes wordt, ik vind dat ook wel erg koud.

Maar zouden de groene tomaten daar onder gaan lijden?

Niet dat ik zou weten, wat ik er aan kan doen, want ze staan allemaal buiten bij mij...

Ook maar een schietgebedje doen dan?

• Like 1
Geplaatst:

@rookie dat schietgebedje lijkt me ook wel handig. Bij mij is de tomatenkas nu gedeeltelijk ingepakt. De ene kant is dicht door de kas. De achterkant is dicht vanwege de heg en de voor en zijkanten zijn open. Het is een afdak in de vorm van de andere kas.

7a7e14a54affcac0b2666f8d598cdb24.jpg

Ik heb er nog 2 planken aan geschroefd. Was bang dat het zou kapot waaien. Het zijn 4 lagen vliesdoek geworden. Het is iets warmer… ik heb nog bubbeltjesfolie en wil daar een deur mee maken dat ik de voorkant ook dicht maak. Gelijk de poepplek van de katten afgesloten voor de winter. Ik zeg, alleen maar winnaars hier

Het eerste wat ik zag, toen ik naar de kas liep….

c32162e953a76ec29d3f845334b28e82.jpg

Eigenlijk zien alle planten er nog heel goed uit. Ik heb er een paar weggehaald. Veel weggeknipt en blad weggehaald. Ik hoop heel erg dat ze nog narijpen. Mijn grote oogst moet nog steeds komen…. Bij iedereen is die al geweest. Hier nog niet. Alles is nog groen…. Het was te koud voor ze. Mega achterstand na alle koude nachten na ijsheiligen….

4722fc7f621d1f31ed55b83220c2c9ca.jpg

8d4e0f80a5321cc3ab95a283b8085f1f.jpg

Deze staat niet onder een afdak en laat nog helemaal geen sporen van pytho zien. Veel trossen. Alles helaas knalgroen…

43fa9980f8f640cadb5c7741cd210ed3.jpg

In de dichte kas waar normaal alleen pepers staan, maar bij gebrek aan kasruimte ook tomaten, zijn ze wel lekker rood aan het worden.
c3aa32b6e81f0c3cd29bdc767653cdee.jpg

Veel slakken weer weggehaald. Bij mij zitten ze keurig op de ramen te wachten tot ik ze plet.

Alle rabarber weggehaald. Ik weet niet wat die planten dit jaar dachten, maar nog kilo’s. En de hedera die in de weg stond achter tomatenkas staat, weggehaald. Zo. En dat allemaal in de stromende regen in een knalrode regenjas.

• Like 6
Geplaatst:
3 uren geleden, Mellie zei:

rabarber weggehaald

Om te oogsten, de stelen, of bedoel je de planten Mellie? 

Groene tomatenjam..?Een potje is wel leuk maar een voorraad volgens mij niet eens gezond. En dan heb je nog Green Fried Tomatoes( zowel de film als het recept) en groene tomatenchutney..groene tomaatjes op zuur enz enz🤢

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Onkruid getrokken en zowat weggespoeld. Ook nog een emmer kroten geoogst. En tijdens de regen mooi kunnen inmaken in zoet/zuur. Ze staan nu af te koelen. T rook heerlijk!

• Like 4
Geplaatst:

Wat een prachtige tomaten op die laatste foto @Mellie, echt een grote tros ook! Wat is dat voor ras? Letterlijk een plaatje! En op de eerste foto, die ietwat langwerpige oranje vruchten, zijn dat aubergines? Zien er apart uit 😍!

• Like 1
Geplaatst:

@appelvrouw ik heb ze geoogst. Ik weet het oxaalzuur verhaal. Ik ga er geen kilo’s van eten, dus het is veilig. Heb er limonadesiroop van gemaakt (of begin alvast, moest naar een cursus) en compote.

@dahli dat zijn aubergines. Geen idee waarom hun kleur zo gelig is. Heb dat ook niet eerder gehad. Ga die verhuizen naar binnen. Veel te koud en zitten nog heel veel bloemen aan.

Tomaten en ras namen… ik heb elk jaar etiketten ruzie. Dit jaar dacht ik dat te voorkomen met alu strips en potlood. Maar ook dat is bij sommige etiketten weg…. Ik ga nog kijken of dit naamloze zijn. Ik kan sowieso het zaad voor je bewaren. Peer of tros. Dan weet je het ook al is een ras naam fijner. Die tomaat buiten heb ik ook binnen. Daar had ik een dief van buiten gezet. Die van binnen hangt ook helemaal vol. Mega veel trossen.

• Like 2
Geplaatst:
@Mellie maar waarom zo'n schrik ?, het gaat niet vriezen,

Ik hoop het seizoen nog een beetje te rekken dat al die groene bommen nog wat kleur krijgen als ze het wat warmer hebben. Tis maar frips. Vind het zo zonde allemaal… en ben van plan het vliesdoek te laten staan.
  • Like 2
Geplaatst:
19 minuten geleden, Mellie zei:

Ik kan sowieso het zaad voor je bewaren.

Als je dat wilt doen, heel graag! Bij het zien van de foto liep het water in m’n mond, echt! Geen grapje!

• Like 1
Geplaatst:

De tomaten langsgelopen en een halve emmer aangetast en teveel aan blad weggehaald.

Nog een paar pond geoogst en gezien dat ze wat schade hebben van de felle hagelbuien die hier zijn geweest.

Nog wat (slechte) stoofpeertjes mee en voor de volgende bui weer snel terug.

• Like 2
Geplaatst:

Tomaten gecheckt op phytopthora, nog niet aangetroffen gelukkig. 

Tomaten geoogst, komkommers geoogst en bonen geoogst. 

Nog blad van de courgette verwijderd. 

• Like 1
Geplaatst:
Als je dat wilt doen, heel graag! Bij het zien van de foto liep het water in m’n mond, echt! Geen grapje!

0e630e4e371f3dc9973b308002cda90e.jpg

Prima bella heet deze blijkbaar en zeker prima! Die ander is red pear. Zaden van een school tomaat. Die had in november in de volle grond zonder enige vorm van afdak nog nul pytho en rijpe lekkere tomaatjes!
  • Like 2
Geplaatst:

Vanmorgen salanova sla soorten geoogst! Ze zijn in de o9 opkweek potjes blijven staat zodat ik ze op een tafeltje in de schaduw kon zetten. 
ze doen het prima.. 1 keer per week kan ik een volle koelkast bak oogsten… voeg ik nog wat zuring, kervel, AZ sla enzo toe 👍😊😋

5D622228-8DEB-425E-A529-DED5FB827028.jpeg

DE894224-96EA-4365-BBFF-5A152D755004.jpeg

• Like 6
Geplaatst:

Yep; goed begrepen @Rookie 😊

Toen ik vorig seizoen zag hoe weinig wortels die kroppen per 1 in een vak toen maar hadden… had ik besloten er 4 per vak te doen. In vroege voorjaar ging dat prima en heel lang van geoogst…👍😊

Gelijk de 2e zaai begonnen omdat die zo langzaam gaan in het begin… toen ze eenmaal zover waren om uit te planten was het super heet….

Dus vanuit mijn limo bekers overgezet in P9 en schaduw plek en dat ging zo goed dat ik ze daar heb gelaten..😊 Weer wat geleerd👍😊

Van de 3 e zaai (21/7) zijn verschillende keren die klei pillen niet ontkiemd.. dus nu moet ik eerst nieuwe bestellen….

Op de foto degene die wel ontkiemd zijn en (foei) nog steeds binnen staan…( iets met pup opvoeden 😊)

00659ED3-B553-48BB-89FE-E85D5793A7DB.jpeg

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...