Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Begonnen met zon, de gedroogde snijbonen zitten doppen samen met nog wat sperziebonen.

Een flink stuk voor de derde keer geschoffeld, maar het onkruid blijft leven met dit weer.

Er kwamregen aan en onder het afdak N-Z spinazie zitten schoonmaken en daarna drie keer gewassen.

Een flinke bos aspergetakken die al geel waren kunnen knippen.

Met een zak spinazie en het bonenzaad naar huis, daar mogen ze verder drogen.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

De  viskrat met daar in een bloeiende dahlia in de lage kas gezet.

Een paar ijzeren leidingen in de grond geprikt en daar het aspergeloof tussen gedaan zodat het niet weg waait bij storm.

Een strook gespit en daar snijbiet gezet.

Tussen de snijbiet die al eerder stond en de resten van de boerenkool het onkruid verwijderd en gelijk wat zonnebloemen klein gemaakt.

Frambozen gegeten en wat houtige kruiden stekken genomen.

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

Een paar kruiwagens mest gereden voor onze oudere leden.

Zelf ook weer een laagje op de composthoop gemikt.

Bieten geoogst en een flink stuk lege tuin geschoffeld.

Potten met planten uitgezocht en opgeruimd en daar het onkruid verwijderd.

Een maggiplant opgepot om weg te geven en met de bieten en wat munt naar huis.

• Like 1

Ohhhh @mdubbelm wat zonde! Zo'n mooi vogeltje.

Ik heb eindelijk alle oude plantenpotten naar de de milieustraat gebracht omdat het hard plastic is en ze dus niet in de PMD container mogen.  Of nou ja, alles netjes bij elkaar gezet en man en kind doen dat nu 😆

Veel vijgenblad geveegd en nog 4 vijgen geplukt. 

En ik heb opeens een veldje met vogelmuur, dat had ik eerder nooit. Daar smullen de kippen nu van. 

aangepast door hazeltje
  • Like 3

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ik heb wat geoogst, rommeltjes opgeruimd en de lage bak bekeken. Slakken! Alle paksoi WEER op. Het is toch niet te geloven. Heb de boosdoener weggegooid, maar kon maar een dikkerd vinden. Rest van de bakken ook gecontroleerd… maar kon niks vinden. Zag op de sla oogstfoto alleen toch weer een slak. Dus we blijven bezig.

Ander positief nieuws mbt tot slakken: De dahlia’s staan er een beduidend beter bij nu ze niet dagelijks worden aangevallen. Echt genieten nog de dahlia’s.

d15ec0b6b7c06bbe9b12099f6c58f8d5.jpg
f1f2e55d2e939e405e035537ddd6d40f.jpg

23f1ce9393d3c066ea4833fbbcf1de55.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Prachtig zonnig weer vandaag, wat heerlijk na die grijze dagen! Ik heb genoten van een paar uurtjes buiten.

Twee peperplanten opgepot, staan nu binnen voor het raam, veilig voor de nachtvorst. Als er beestenbende in komt gaan ze snel naar de composthoop, maar wie weet lukt het. 

Een canna opgepot, prachtige plant, geen idee eigenlijk of je die ook kunt overhouden.

Stekken van eeuwig moes opgepot om uit te delen.

De laatste pompoentjes geoogst, en wat pe/pa en salie.

• Like 3
Geplaatst:

Planken in de kas om het hoofdvak gemaakt. Kan er rijpe stalmest en compost op.

wel eerst de laatste tomaten geoogst en verwijderd.

• Like 2
Geplaatst:
6 uren geleden, Mellie zei:

genieten nog de dahlia’s.

Wat een mooie dahlias zijn dat Mellie. Enkelvoudig waar ik het meest van hou. En die kleur, zo steenrood is die in het echt ook zo? Beauty!

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
6 uren geleden, Arja zei:

canna opgepot

Die hoef ik niet op te potten, had deze helaas nog niet uitgeplant 😔

Wil deze ook gaan overwinteren, maar niet in huis. Ze komen in de kas van DKB, die mag ik nog een half jaar lenen. We zullen zien of ze het overleven. Heb wel nog enkele zaden kunnen oogsten.

• Like 1

Mijn weekoverzicht.

Vorige week zaterdag was dus de laatste keer. Toen wat planten opgepot en mee naar de achtertuin genomen.

Maandag bergbasilicum (51x) en stevia (5x) gestekt. 2 trays van 24 staan nu vol.

Deze donderdag mee naar binnen genomen. Ook 3 stuks citroengras, en nog 3 andere planten mee naar binnen genomen.

De rest staat nog buiten.

Ondertussen al 9 (edit: na 3 dagen al 13) slakjes uit 1 tray gehaald (staat op zolder), de andere nog niet echt naar gekeken (staat in de woonkamer).

Vandaag 1,5 uur moestuin, eind middag tot in de donkere schemering. Zoete aardappel rooien. Zeer slechte oogst, 4 kuipen. Blijkt dat ik (wegens het rotten van de knollen voor de stekken) stukken eetknol geplant had en niet de stekken. De eetknollen zijn ook gegroeid, maar hebben geen grote nieuwe knollen gemaakt. Niet meer doen dus. En meer aandacht (voeding) geven.

Daartussen zat trouwens ook een beetje Chinese yam. Klein beetje meegenomen en restant weer terug in 2 kuipen geplant, voor mooie planten volgend jaar.

aangepast door acpronk
  • Like 3
Geplaatst:

Mijn paarse wortels geoogst die er al 5 maanden in stonden. 1 vak spinazie FR, die heb ik geblancheerd en zie wat ik ervan overhoud, dat in de vriezer gedaan, morgen gaat die in een zip clip zak bij een vorige partij(tje).  Het groen van de wortels uitgezocht, alleen het mooie bewaard, eerst geknipt en toen weer fijner geknipt en dat in de vriezer gedaan. Een ieniemienie courgette eraf gehaald, die al 2 weken niet meer groeide. En eergisteren nog de radijs Mooli geoogst, die een gedeelte vanavond bij de salade gegeten. Maar je kunt dit lekker stoven, daar had ik vanavond geen tijd en geen zin in.

20241102_140649.jpg

20241102_152840.jpg

20241102_155839.jpg

20241102_155841.jpg

20241102_155847.jpg

20241102_160611.jpg

20241102_181905.jpg

31 okt geoogst wat kleiner 2.jpg

31 okt geoogst wat kleiner.jpg

• Like 5
19 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

radijs Mooli

Wat een leuke radijs! Ga ik op mijn lijstje zetten. 

Verder heb ik vrijdag de moestuin winter klaar gemaakt.  De laatste courgette geoogst en de plant verwijderd. De laatste paprika geoogst en de plant verwijderd. De vakken schoon gemaakt van onkruid. 

Gisterenavond de bakken met jonge planten afgedekt met de vlies muts. Vanwege de koude nachten die komen. Ook vanavond weer afgedekt. 

aangepast door Gitta
  • Like 2
Geplaatst:
5 minuten geleden, Gitta zei:

Ga ik op mijn lijstje zetten. 

Ik had er een speciaal lekker recept van. Had ik deze nog niet hier geplaatst? Ik kijk even, dan zet ik hem erop, was erg lekker! Zo rauw smaken ze heel anders.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb ooit heel veel brandnetels weggehaald met hand en toen een allergie gekweekt denk ik. Ik krijg tegenwoordig heel snel last van brandnetels. En laat ik vandaag brandnetels geoogst hebben… met handschoenen maar er prikte er 1 dwars doorheen. Ik heb de hele middag al last van 1 vinger. Opgezet. Kleine bultjes. Leuk hoor….

De brandnetels droog hebben gelukkig dat effect niet. Het is nog zulk groeizaam weer, het zag er zo mooi vers en smakelijk uit dat ik bijna zin had een hapje er van te nemen. Was een prachtige dag. Zelfs met brandnetelschade.

a11103177cc9bb44ba7ce0083d10f435.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Begonnen met aanleg van de moestuin. Dit weekend was het tijd voor de compostbakken, met tijd over verder gegaan met grondwerk.

image.thumb.jpeg.c3204bc65d4254918a442d6c4e72f349.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Naar de tuin om potten te vullen met narcissenbollen, alleen bleek ik al vier potten te hebben staan in de platte bak met bollen van vorig jaar waarvan de bollen alweer op gang waren gekomen.

Die potten opgeschoond, wat mest er bij en de bollenkluit er weer in met een scheut water.

Een kruiwagen compost ingespit en daar de nieuwe bollen gepoot voor snijbloemen.

Met twee andijvie en een bos selderij weer naar huis.

• Like 3
Geplaatst:

Gisteren de oca planten uit de knollen van vorig jaar geoogst. Wat loof en de middelgrote en grote knollen. De kleintjes heb ik aan de plant laten zitten en weer op dezelfde plek geplant. Kunnen ze volgend jaar weer groeien, mits ze niet opgegeten worden.

Toekomstig knoflook veldje ook deels schoon gemaakt, binnenkort weer verder.

Kuip met gestrekte mashua geoogst. Vanwege tekort aan water slechte plantgroei. 5 mooi formaat knollen kunnen oogsten. Plant teruggeknipt en in 3 stuks P11 opgepot, alvast voor volgend jaar. Als ik ruimte heb dan weer wat stekken maken, kan ik meer zelf eten.

• Like 4

Een stukje compost ingespit voor de laatste knoflook.

Een derde deel van het aspergeloof afgeknipt en opgetast.

Het onkruid daar weggehaald en er verse stalmest opgegooid.

Nog een kruiwagentje mest op de composthoop en het was weer gedaan voor vandaag.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Ik was even een poosje uit de lucht, maar nu ben ik er weer. Het eerste jaar in mijn nieuwe moestuin heeft zowel plezier als teleurstellingen opgeleverd. Eerst maar de teleurstellingen. De Frieslanders zijn compleet verregend en ik heb er slechts een paar kilo kriel uit gehaald. De bieten en de courgettes hebben bijna niets gedaan. Ik heb 5 kleine bietjes en 2 courgettes geoogst. De witte uien zijn niet veel groter geworden dan de pootuien die ik er in gezet had. De rode en de spitskool begonnen mooi, maar hebben uiteindelijk niet veel opgeleverd door een aantasting van knolvoet. Van de erwten heb ik helemaal niets geoogst doordat vogels alles vernield hadden. Het goede nieuws is dat ik fantastisch mooie winterwortelen en prei heb. De andijvie heeft mooie kroppen opgeleverd, de snijbonen waren een juweeltje. Ik heb 11 schitterende pompoenen van de Flat white boer geoogst. Die hadden nogal wat ruimte nodig, maar dat was de moeite waard. De bio knoflook van van der Wal heeft mooie bollen opgeleverd, ik heb ze nu weer in de grond zitten. Op het leeggekomen erwtenbed heb ik nog 5 patissonplanten gezet, die een mooie oogst gegeven hebben. Nu ben ik al een paar dagen bezig met schoonmaken en opruimen van de tuin en kan ik toch al met al dik tevreden zijn met dit eerste jaar.

20240915_145123.jpg

• Like 7

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...