Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag wat aan het opruimen geweest. Ook de laatste dahlias eruit gehaald, en dat stuk grond omgespit en afgedekt. Afgedekt omdat er veel onkruid zit. Volgend seizoen komen de dahlias daar niet, en wil ik daar gewoon groente telen.  Het aspergeloof verwijderd.  Twee nog niet helemaal rijpe flespompoentjes geoogst, en zowaar nog een courgette.  
de dahlias thuis schoongespoten en te drogen gelegd. Later deze week  gaan ze in kranten gepakt in een krat en in de kas. 

• Like 4
Geplaatst: (aangepast)
  • Weer een stuk van het aspergeloof opgeruimd en de asperges bemest  met een laag verse mest die daar al klaar lag.
  • Er kwam nog rucola uit en dat schoongemaakt en meegenomen.
  • Knoflook gepoot.
  • Het is nog steeds droog met een droge koude oostenwind dus nog  opnieuw een stuk geschoffeld.
aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Oude stalmest, 7 kruiwagens, in de kas verdeeld voor het volgende seizoen.

tevens houtsnippers gereden van de parkeerplaats naar de kavel. 

• Like 1
Geplaatst:
22 uren geleden, ricusg zei:

11 schitterende pompoenen

Oh wat leuk je hebt de plat wit boer. Zo’n mooie vrucht. Curcubita Maxima. Vicky Stork schrijft in haar -het complete pompoenen- boek:  houdbaarheid, afhankelijk natuurlijk van goede teelt eigenschappen en delicate oogst plusminus 8 maanden. Een waar genot in de keuken, zacht zoet vruchtvlees van beste kwaliteit. Het is een beauty en als je ze opensnijd is de tegenstelling van het knal oranje en de witte schil gr pot. Jammer dat je niet in mijn buurt woont😋

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vandaag ruim een uur naar de moestuin geweest. Begint al heel snel donker te worden. 17:18 begon het al redelijk te schemeren, 17:28 zat ik weer in de auto en was het vrijwel donker (vanuit de auto gezien).

Een peper (iets van candlelight , had pas 2 rode vrucht) en enkele honingmeloensalie en ananassalie opgepot, die stonden op de plek waar de knoflook moet komen.

2 mooie planten salie naar de kas van DKB gebracht ter overwintering (test of ze in de kas kunnen overwinteren), en nog 4 in P11 voor de buurman.

Ook nog 9 stuks eeuwig moes gestekt, staat ook in die kas.

Verder niet veel. Salie was er lastig uit te krijgen door de wortels van de vijgen, want die wortelen heel ondiep.

• Like 2
Geplaatst:
  •  Nieuw- Zeelandse spinazie geoogst.
  • De witlofplanten uit de grond gehaald.
  • Een deel van de bieten weggehaald.
  • Begonnen met mest inspitten, de eerste M2 gedaan.
  • Rucola geoogst.
  • Zonnebloemen versnipperd.

Met de rucola, spinazie en bieten naar huis.

• Like 1
Geplaatst:

Op mijn knoflookveldje had ik vliesdoek neergelegd tegen de  katten. 💩

De knoflookjes kwamen inmiddels goed op, dus boogjes geplaatst met vliesdoek erover zodat ze de ruimte hebben om te groeien en nog steeds katvrij zijn. 

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

Gisteren en eergisteren mijn spruiten geoogst. Niet veel. Een grote plant en een kleinere. Totaal 1 maaltijd, maar ik vind het wel leuke planten om het volgende seizoen weer neer te zetten, maar dan wel in hogere plantenzakken. Wel bijna dagelijks sproeien met koud water vanwege luis e.d.

Maar ben tevreden voor mijn eerste jaar.

Verder nog wat wortel geoogst, die had ik laat gezaaid. Dat ga ik niet meer doen. Na 15 juli moet ik dit soort dingen niet meer zaaien. Deze waren iets later gezaaid. Ik heb praktisch geen zon in mijn tuin door vele hoge bomen die er staan.
Eerst de wortel Sweet Imperator en later de Nantes 2 erop gelegd.

Omdat ik mijn uien wou zaaien, heb ik de NZ spinazie eruit gehaald, 1 andijvie die slechter werd.

De bak omgeschept, wat aarde erbij gedaan (voorzaai aarde van niet opgekomen planten of planten die dood gingen in de garage (basilicum) en wat vermiculiet erdoor gedaan, want mijn aarde wordt steeds erg nat en daardoor veel mos.

De rode ui en sjalotten gezaaid en er dan een muts overheen gezet.

En dan nog 2 uurtjes in de keuken om alle groente schoon te maken, te blancheren en in zakjes te doen.
Zoals je ziet in de deur van de koelkast, op 3 glazen platen, 1 lade deels vol. In de andere lades zitten diepvriesgroente van de supermarkt, onderin vers gemaakte appelmoes (helaas dit jaar niet uit eigen tuin, maar geplukt uit een hofje hier in Duitsland waar ik ook mijn eieren haal o.a. en mijn kip).

Vandaag nog een grote bak met knoflook zaaien. Die waren allemaal erg laat binnengekomen.

20241109_125307.jpg

20241109_152825.jpg

20241109_152827.jpg

20241109_152831.jpg

20241109_153243.jpg

20241109_171316.jpg

20241109_164650 blauw.jpg

20241109_182411.jpg

20241109_182415.jpg

20241109_182420.jpg

20241109_182428 blauw.jpg

20241109_182440.jpg

20241109_122929 blauw.jpg

20241109_122929.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 3
Geplaatst:
  • De laatste broccoli roosjes geoogst en de planten opgeruimd.
  • Op de composthoop met daar bovenop een kruiwagen verse mest.
  • Een paar kruiwagens mest verplaatst, zodat ik daar  door kan met spitten.
  • Een paar m2 mest ingespit.
  • Like 1
Geplaatst:

Vandaag 2 uurtjes naar de tuin, weer tot het donker werd.

- potten verplaatst zodat ik meer ruimte heb om de knoflook te poten.

- de 4 salie planten voor de buurman in zijn tuin gezet.

- een andere, laatste, salie die door de tray in het pad groeide er ook uit gehaald en opgepot. Die gaat ook naar de kas.

- pepers van bijna alle resterende planten geoogst.

- begonnen met een stuk grond ontdoen van potten en bakken en zo, om straks een stuk worteldoek tegen het gras en onkruid te leggen. Dan later weer de potten terug zetten.

• Like 2
Geplaatst:

Begonnen met materiaal te verzamelen om een nieuwe bak van palletranden voor groente te vullen. Er staat nu een bladkorf vol blad klaar.  Aardbeienplanten gefatsoeneerd en enkele oudere plant eruit gegooid. 

• Like 2

Geplaatst:

Wat (blad) opgeruimd en de dahlia's eruit. De knollen liggen nu te drogen in de kas, voordat ze de kelder ingaan. 

Ik vond nog wat nakomertjes bij de sperziebonen en een halve courgette. Die laatste ging gelijk op de pizza gisteren. 

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Weer een uurtje naar de moestuin, laatste uurtje daglicht, zoals gewoonlijk 😓

2 buitjes meegepikt.

Wat verder opgeruimd, de laatste (gekleurde en deels gekleurde) pepers geoogst. De ananassalie van gisteren, en nog 2 canna's die nog in pot stonden, naar de kas van DKB gebracht. De 2 ook nog niet geplante Franse geraniums ontdaan van dood blad en mee naar huis genomen, staan nu buiten in de achtertuin.

• Like 3
Geplaatst:

Ik kon mijn potjes ingemaakte pepers aanvullen. Toen dus pepers moeten plukken. Ken je dat? Dat je a pakt of doet en vervolgens de rest van het alfabet afwerkt omdat x of y ook wel kon ‘omdat je toch bezig was’. Nou. Dat dus.

Kas was nog niet leeg. Planten leeggeplukt. Ik heb dit jaar echt voor de slakken en rupsen gekweekt. Omdat ik aardig wat paprika’s heb, kom ik qua kilo’s ruim boven het gewicht van vorig jaar uit, maar de peperoogst zelf is bedroevend. Lagen ook nog nagerijpte afgevallen tomaten. Heb de meeste meegenomen. Paar lelijke planten afgeknipt. Paar planten eruit getrokken. Die staan binnen in een pot inmiddels. Heb de onderste helft met compost uit de compostbak. Of ja helft. 1/3. Rest aangevuld met verse potgrond.

Nog aardig wat kleine slakken gevonden. Alle grote zijn wel dood denk ik, want vind alleen nog kleintjes die je makkelijk plet.

dfe5a23fb866174666babde898538754.jpg
f448b3bc200426c9501070c46f094d85.jpg

Ook een paar verdwaalde op de knoflook.

b897a185c6765301d227468200ca31e8.jpg
1ee231eab227fe9c163904920c5c4cb7.jpg

Gisteren heb ik 2 slakken uit de rucola gehaald. Dat was de enige plant waar nog nooit een slak in had gezeten of aan had geknaagd… nu wel. Maar knoflook schijnt ook slakonvriendelijk te zijn. Daar hebben onze slakken ook lak aan

Ik heb ook een muis in het kippenhok betrapt… had al best lang geen muizen meer gehad. Toch jammer.

• Like 2
Geplaatst:

Lekker fris weer met een zonnetje.

• Ongeveer zes vierkante meter gespit en daar kweek en heermoeswortels weggehaald.
  • Ook twee stokrozen er uit gehaald.
  • Nog een pondje aardappels boven gespit als bijvangst.
  • Mest verplaatst zodat ik door kan met spitten.
  • Selder geoogst en tijdens het rusten N-Z spinazie afgehaald.

• Like 1
Geplaatst:

2 uurtjes tuinen.

Doel was de knoflook te gaan poten. Heb een stukje van ongeveer 4 meter lang en 80cm breed. Normaal plant ik ze 10cm in de rij en 12,5 tot 14cm tussen de rijen, maar als ik nu 10*10cm doe dan kan ik er 320 kwijt.

Paar weekjes geleden de knoflook geschoond, en vandaag geteld. Zijn er 380 (van 9 rassen). Dus moet nog een stukje vrij maken.

Maar goed, doel was ze vandaag te poten.

Allereerst de kuip met crosne/ Japanse andoorn legen om 2 traytjes te vullen om planten in te stekken.

Dacht dat doe ik wel even. Nou, niet dus.

Kuip zat vol met (kleine) knolletjes. De kuip had ik bovenop mijn toekomstige knoflook veldje geleegd, wat daar was dus plek.

Niet bepaald een goed idee. Veel kleine knolletjes geoogst (het was de kuip die het meest overgroeid was door de ernaast groeiende planten. Zojuist even op internet gekeken, maar ze knolletjes worden helemaal niet zo groot. Normaal formaatje.

Hopelijk is de smaak beter dan het formaat.

Daar was ik dus wel een tijdje mee bezig.

Vervolgens ging ik de frambozen en de moerbei wat bij snoeien, en de yakon stekken in de net gevulde tray.

Ondertussen was ik al 2 uur bezig en werd ik gebeld om wat kleine boodschappen te doen.

Dus ik ga de knoflook donderdag poten, en dan ga ik wat eerder, want er moet toch wat veel de grond in.

• Like 3
Geplaatst:

Rustig herfstweer met soms bijna een zonnetje,

• Weer een stukje gespit.
  •  Een groot deel van de lege tuin geschoffeld want het blijft nog zeker 48 uur droog.
  • Een grote pol marjolein om geschoffeld, er zat ook flink wat kweek door.

Het ging net maar bij de laatste snee scheurde de schoffel in.

Altijd jammer, om zo'n trouwe vriend te zien lijden.

Het zal wel geen lassen worden maar een nieuwe.

Ze slijten toch met de jaren.

• Like 2
Geplaatst:

Dahlias uit het kruidentuintje gehaald aarde eraf gespoeld en te drogen gelegd op een krantje. Hopelijk kan ik ze morgen inpakken in kranten voor de winter.

3AB137BF-F560-405F-9EDC-C4CCD4083BCD.thumb.jpeg.05480575049faebc8c98dcf3970f56b2.jpeg

• Like 3

Geplaatst:

Er kwam gisteren schot in de moestuin, wel wat later gestart dan gepland en toch ook korter geweest dan gepland (wegens gezins redenen), maar toch 2,5 uur bezig geweest.

Platte bak (1 van de 3) met oca geoogst, voor knolletjes tussen de knoflook. Allemaal klein gebleven, ter grootte van pootgoed. Volle grond geeft een betere oogst (mits niet opgegeten zoals vorig jaar). Maar ze werden half overschaduwd door andere planten en kregen geen voeding, en wellicht te weinig water. Volgend jaar dus niet in bakken poten.

Knoflook gepoot, 320 stuks (eigenlijk 323 stuks, had verkeerd geteld tijdens het schonen) in 7 rassen, en tussen elk ras een rijtje oca.

Daarna nog een kuip yakon geoogst, voor beschrijving zie yakon topic.

• Like 3
Geplaatst:

Een flinke hoeveelheid knoflook @acpronk dat is zowat een bol per dag😳

Ik ben begonnen -met de slakkenbestrjing voor volgend jaar in het hoofd- met het zeven van de eerste emmer as. De as gaat in emmers met deksels om in het voorjaar te gebruiken tegen de mee-eters. De kooltjes gaan voorlopig in de nieuwe moestuinbak in wording.

ECD5CE88-12D9-483B-B02F-76DF35A159E9.thumb.jpeg.40267035cac536e5d4f6534168f88efa.jpeg

• Like 2

Geplaatst:

Tja, niet in de moestuin, wel in onze voedselbosjes:

Er zijn door al het water van afgelopen winter en lente heel wat bomen doodgegaan. Die zaag ik nu stukje bij beetje om en verwerk alle takken tot snippers en de stam en dikkere takken tot brandhout.

Wat leuk is: er komen alweer leuk wat nieuwe boompjes op! Die ben ik nu aan het beschermen tegen de konijnen, en omdat er ook kleine varkens lopen zet ik het gaas nog eens vast met op maat gezaagde bamboestokken (uit eigen bamboebos 8-) )

227_2637.JPG

227_2638.JPG

227_2639.JPG

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...