Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
5 minuten geleden, Rookie zei:

bikkel!

Ik weet niet hoe oud hij is, maar hij is inderdaad heel erg actief. Helaas word ik krakkemikkig en ik moet er niet aan denken op mijn knieën te moeten liggen en dan ben ik blij met mijn hoge bakken, hoewel ik nu ook mijn tentenkamp heb, maar vaak gebruik ik dan mijn krukje.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)
Op 18-12-2024 om 00:14, acpronk zei:

Makkelijke Moestuin Mix

Hier kun je het verschil zien van de 'mix'   van de MM en andere wat grovere aarde. Deze is wat grover dan die ik nu heb, is dezelfde alleen andere zakken.
Je ziet de knoflook in een verhoging, dat komt omdat ik daar al nieuwe (andere) aarde heb toegevoegd en de knoflook erin heb gezet. De rest van de bak moet nog.

Ik ben mijn andere bericht kwijt waar ik zeg dat ik er juist van teruggekomen ben. Je ziet het verschil aan nattigheid. De MM mix houdt veel meer vocht vast en daarom heb ik veel problemen met mos. In de andere aarde komt het uiteindelijk ook wel, maar dat duurt veel langer. Ik heb weer staan krabben om de mos los te houden en als het in het voorjaar er nog zit, dan gooi ik die aarde weg. Ik heb al hele plakkaten deze zomer weg moeten gooien, ik denk wel minstens 15 kg aan aarde.

20241220_140157.jpg

20241220_140748.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst:

Vandaag deel 2 van de onderstammen opgepot. Was helaas wat te laat begonnen, en kon de laatste 2 niet meer doen. Hopelijk morgen.

Even een foto gemaakt toen het redelijk donker werd.

De potten met donkere grond zijn net opgepot.

IMG_20241220_171112.thumb.jpg.2bb3b127301e51290caa7fdff0782df5.jpg

Morgen ook maar die trays vullen en wat druiven stekken.

Rechtsboven nog een ananassalie, die had ik bijgeknipt, maar is verder gaan groeien en bloeien.

• Like 4
Geplaatst:

Belachelijk veel takken opgeruimd. Heel de tuin ligt vol met grote dikke en kleine dunne en dikke takken. Alsof er zakken vol takken zijn uitgeklopt in de tuin.

Geplaatst:

Ik heb de laatste emmers met peper- en tomatenresten voor het huis opgeruimd. Binnen poog ik enige structuur in alle zaden van  pepersoorten te krijgen. Ik kan natuurlijk alfabetisch sorteren, maar in mijn hoofd zitten: "niet heet/mild, jalapeño diversen, bont/zwart blad en streepjes, zoet en heet, lang en dun, overig. Dus zo maar gesorteerd, terwijl de regen tegen het raam tikt. 

Gelukkig is het vandaag 21 december, vanaf nu wordt alles weer lichter (in theorie dan, hè 😁) en ik heb verschrikkelijk veel zin in volgend moestuinjaar 🤸

• Like 5
Geplaatst:

Vandaag toch eventjes naar de moestuin geweest.

Moest even 2 doosjes wijn kopen, was het bijna vergeten. Op de terugweg even langs de tuin, de laatste 2 onderstammen opgepot en nog 2 trays van 24 van MM mix voorzien, die ga ik dan de volgende keer vullen met druivenstekken, en wil ook wat nog vijgen stekken. Gewoon in de koude kas.

• Like 1
Geplaatst:

Even een paar dagen niet geweest en het had hier aan de kust weer flink gewaaid.

Toch nog een stukje gespit en de composthoop afgedekt met een kruiwagen stalmest want er was weer wat ruimte.

Lekker even bewegen buiten.

• Like 3
Geplaatst:

Erg zacht, overtrokken en windstil.

In plaats van de verplichte wandeling even naar de tuin.

Kleingemaakte bladeren van de  Tetrapanax Papyrifer mee voor op de composthoop.

Een te dikke buik om wat de spitten dus maar wat gerommeld.

Wat mest verspreid, en daar spontane plantjes weggehaald.

Stengels klein geknipt voor onder de bessen.

Met wat kleine preitjes, de laatste bosuitjes, rucola en wat N-Z spinazie weer naar huis, morgen maar eens een dun soepje maken......

• Like 2
Geplaatst:
5 uren geleden, Patrijs zei:

In plaats van de verplichte wandeling even naar de tuin.

Een te dikke buik om wat de spitten dus maar wat gerommeld

morgen maar eens een dun soepje maken......

Hilarisch als je het zo achter elkaar zet, maar het gevoel van velen denk ik 😉

Heerlijk: morgen weer een normale dag!

• Like 4
Geplaatst:

Vanmiddag toen de baby sliep weer even naar de tuin geweest. Was niet de enige, buurman was de kas aan het schoonmaken.

Wat stekken en stekjes van druiven en vijgen gemaakt. Was ruim 2 uur geweest, maar toch te weinig gedaan. Nog 4 trays van 28 moeten nog met stekken gevuld worden (3 daarvan ook nog met grond).

In de schemering de eerder opgepotte onderstammen en de nieuwe stekken bewaterd. Was (in de kas) ondertussen zo donker geworden dat ik niet kon zien hoeveel water ik heb gegeven..

Ook wat vijgen stekken voor Nellie geknipt, ga ik morgen versturen.

• Like 3
Geplaatst:

Appelbomen gesnoeid en de herfst frambozen afgeknipt.

en rond geklungeld, dat is altijd leuk! Het was wel erg koud.

bindsla, rammenas en andijvie geoogst.

• Like 3
Geplaatst:

Begonnen met een vuurtje en gelijk maar wat opgeruimd en rotzooi verplaatst.

Een kratje gevuld met compost en zaaigrond zodat ik binnenkort kan beginnen met zaaien.

Vochtig brandhout droog gelegd en een pannetje kampvuurthee gemaakt.

Met een emmer vol plastic afval weer naar huis.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb peterselie geoogst voor de champignons met knoflook. Toen gelijk alle vakken even bij langs gegaan. Het ziet er goed uit. De eerste knoflook bieslook sprietjes zie ik alweer opkomen. Hier en daar wat onkruid uit de bakken geplukt.

• Like 2
Geplaatst:

Rustig overtrokken weer met een klein beetje wind.

Een vuurtje gemaakt en het laatste stukje van het aardappelveldje gespit.

Alleen een stukje met radicchio en langs een hekje moeten nog.

De snijbiet en knofloken die er waren komen groeien verplant.

Een gaasbak onkruidwortels verbrand en een pannetje thee gemaakt.

Een eenruiter van de platte bak gehaald en stengels mooie N-Z spinazie gesneden.

Die bij het vuurtje afgehaald, het blad gewassen en meegenomen voor in de keuken.

• Like 3
Geplaatst:

De  accuboor mee en het hekje weggehaald en daar het laatste stukje gespit.

De laatste netten brandhout droog weggelegd en gelijk opgeruimd.

Tussendoor gesnoeid en snoeihout klein geknipt.

Alles even nagelopen en stormvast gelegd want het schijnt een onstuimig uiteinde te worden.

De bewolking werd minder en nog tegen vijven in het licht terug met een emmer boerenkool.

• Like 1
Geplaatst:

Stevige wind met harde vlagen en af en toe wat geknetter en een knal.

Een vol vak van een kuub met half verteerde compost voor de tweede keer omgezet.

Een deel van de nog verse compost in het nu lege vak gegooid met wat verse mest, gehakseld stro en klein gespitte  maisstengels.

Met een bos selderij en wat prei voor de soep weer terug.

• Like 1
Geplaatst:

🤔Na lang wikken en wegen toch de beukenhaag verwijderd en vervangen door welgeteld 77 vijgenstekken (Brown Turkey) voor een tropisch haag-gevoel. Kon geen voorbeelden of pioniers vinden op het internet.

Volgend jaar pas een update 😂

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...