Geplaatst: 20 juni 201114 j Het klinkt als een zuid-afrikaans ras, de hoorns vindt ik mooi zo naar achteren en het lijkt ook op nubische ras.nuja ik vindt allerlei geiten mooi. Ik dacht net mischien stond een geit vroeger wel aan touw dat je haar niet eerst hoeft te vangen als je melken ging maar dat je haar dan zo te pakken had. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 20 juni 201114 j Klopt, het is zuid afrikaans. Wij hadden er destijds als een van weinigen in Nederland op stal staan. De foto van onze bok is ingelijst, lastig eruit te halen om te scannen maar die had idd prachtige lange horens naar achteren. Geen sik en borstel op het hoofd als op deze foto. Het anglo nubische ras is hoger en slanker. Die zijn ook zo leuk, in allerlei kleuren. Als je die gaat fokken krijg je de meest wonderbaarlijke kleuren, tekeningen en met van die aandoenlijke flaporen, prachtig.
Geplaatst: 20 juni 201114 j Auteur Gaaf beest inderdaad!Ik vind het ook niet zielig, Uri staat nu ook naast de wei om een stuk kaal te vreten, en zo verplaatsen we hem elke keer weer wat. Dit vooral omdat het gras in de wei door de droogte niet hard groeide, en de beesten het wel heel snel kaal hadden. Maar hij kan lang niet overal staan omdat ook alle struiken en bomen er aan moeten geloven als hij er bij kan.Slootkanten hebben we niet (geen sloot ) en langs het hek groeien brandnetels en distels. Erg mooi! Maar minder lekker voor geiten. Van jou moeten we alles houden als huisdier Hans... maar wat moeten we dan eten? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juni 201114 j Groente eindeloos groen moet je eten, melkdrinken, fruit en eieren mogen ook.als ik zo zou proberen te leven als jouw dan werdt ik gelijk vegetarier want het is waar ik ben een softie wat slacht betreft en ik weet best ze hebben fijn leven veel lekkerder als '"ons vleesbeesten'' maar toch ik zou geen hap eten van een dier wat ik ken.maarja is zeker waaar dat ik vindt alles als huisdier tte houden ik vindt het geluk/plezier van een dier wat je hebt ook iets is wat ""opleverd''. Wist ik niet dat Uri aan touw staat geinig loopt hij goed mee als je verplaatsen gaat ?Ik zou hem langs de weg in de berm zetten, vindt wel dat jouw geiten kieskeurig zijn, of is dat gewoon bij geiten dat ze geen brandnetels/distel eten enzo waarschijnlijk als je ze maait en laat liggen drogen dan vreten ze het vast, dan netelen ze niet meer. Droog jij ook brood in de zon voor de winter, een oom van mij deed dat en dan had hij zakken vol keihardeboterhammen en dat vonden ze lekker in de winter.maarja jij hebt denk ik nooit geen brood ''over'' in zomer, dan heeft het geen zin tenzij je veel kan kopen en dat het daardoor goedkoop is. Helena de nuibische zijn het mooist ookal vindt ik ze wel wat veel mekkeren, dat lijkt beetje typisch voor dat ras maar weet ik niet zeker,weet jij dat of die best opvallen meer mekkeren dan andere geiten.Zo denk ik dat handopfok geiten maakt niet uit welk ras ook nogal veel meer mekkerd. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 20 juni 201114 j Auteur Nee. Ik vind het nogal stom om altijd vlees te eten, totdat je het zelf moet gaan doen (opfokken, laten slachten), en dan alleen nog maar groenten eten. @Helena: hadden jullie die bok gecastreerd? Of gewoon heel jong gegeten.Ik denk toch dat hun balletjes er af moeten, als we ze zo lang mogelijk hier rond willen laten lopen en ze dan opeten.. Ik kan nog niet vinden vanaf welke leeftijd het vlees gaat stinken, maar ze schijnen al vanaf 3 maanden te kunnen dekken, dus dat zal dan wel zijn? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juni 201114 j @ Hans, denk dat het aan de handopfok kan liggen dat ze meer mekkeren/aandacht vragen. Hoewel ze bij ons in het begin wel de fles kregen, was het toch grootschalig. Niet opgevallen dat de Nubische meer mekkeren. Dat heb je met mensen ook hé dat de een makkelijker mekkert dan de ander . @ Jorieke, nee dat was een jong bokje, als ik het goed heb waren ze met 12kg het best/malst/optimaal? En die hebben we niet opgegeten hoor. Geloof dat je een stukje niet hebt gelezen, had daarin gezet dat bokjes met, ik dacht 5 mnd , al gingen dekken. Voor je het weet zit je met een geit te kijken die zwanger is van de zoon.Wij hebben nooit geen bokken gecastreerd. Bij ons mochten ze doen wat ze graag deden; zorgen voor nageslacht/melk.Gaat het vlees stinken? De bok zelf wel, dat weet ik . En gecastreerd niet? Wat gebeurt er dan met het vlees van de grote bokken die naar het slachthuis gaan? Worden daar geurstoffen aan toegevoegd?Heb je trouwens wel eens gehoord van kweenen? Dat je zeker weet dat het bokjes zijn ?
Geplaatst: 20 juni 201114 j Auteur Oh ja, die hadden jullie niet gegeten nee. Ik bedoelde dan geslacht Erg veel grote bokken gaan er niet naar het slachthuis toch? Er blijven er van de weet ik hoeveel jonge geitjes maar een aantal in leven, de rest gaat naar de slacht als ze nog jong zijn. Hadden jullie veel bokjes dan? Op een gegeven moment heb je er toch wel genoeg Ze moeten ook allemaal eten.... (bedrijfstechnisch) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juni 201114 j Slachten hebben we laten doen in een slachterij. Nee veel grote bokken zullen niet naar het slachthuis gaan, wel degenen die zijn uitgefokt.400 melkgeiten die gemiddeld per jaar meer dan 2 lammeren kregen, waarvan de helft bok. Ja dat is een probleem. Wil je die zelf opfokken, krijg je niet aan €'s terug wat je er aan melk hebt ingestopt.....( laat staan de tijd en ruimte die het vraagt ) Uiteindelijk werden ze cooperatief met 3 dgn. oud opgehaald en met velen tegelijkertijd opgefokt. Triest maar hoe anders?
Geplaatst: 20 juni 201114 j Auteur Ja, ik had al ergens gezien dat het zo gaat. En dan te bedenken dat dat het bij-effect is van alle vegetariërs die zoveel geitenkaas eten We neuzen nog eens verder, de melk die moeder geit er hier in stopt is gratis, daarna eten ze gras en ander groenvoer. Dus qua kosten zitten wij alleen met de kosten van het slachthuis. En dus eventueel van het castreren... maar dat wordt nog uitgezocht Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juni 201114 j Nee. Ik vind het nogal stom om altijd vlees te eten, totdat je het zelf moet gaan doen (opfokken, laten slachten), en dan alleen nog maar groenten eten Helemaal niet stom, dat zou mijn keuze in iedergeval zijn als ik zelfvoorzienend ging leven, ik wil gewoon nooit slachten zo simpel is het.maar ik keur toch niet af dat jij dat doet, als jij er niet mee zit om een eigen beest te slachten en te eten dan is dat toch prima. zielig zeg met 3 dagen opgehaald ik snap het maar echt niet leuk. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 20 juni 201114 j Bij effect van vegetariërs? nooit zo gezien. Kan. Zelf denk ik dat wanneer de boer wat meer en ah wat minder zou krijgen, het plaatje al anders zou kunnen zijn.Jouw bokjes kosten niets, je laat ze bij de moeder tot ze aan het vaste voedsel toe zijn. Ze drinken 2/4 ltr? melk per dag waarvan jij geen kaas kan maken . Nee hoor prima zoals je met je dieren omgaat maar in de prof. geitenhouderij moet er wel zo gedacht worden.
Geplaatst: 20 juni 201114 j Auteur Ze drinken nu nog melk waar ik geen kaas van kan maken, maar anders moet ik spul gaan kopen om ze te voeden, en dat lijkt me nogal scheef (in een bedrijf normaal, maar voor een particulier, die welkoop-prijzen betaald, niet logisch)En als ik ze verkoop, drinken ze nu ook nog melk waar ik geen kaas van kan maken. Dat veranderd verder niet.Ik geef ook helemaal niet af op de prof.geitenhouderij! Echt niet! Ik snap dat het zo werkt, en daarom wil ik het hier beter doen, omdat dat kan er ik de melk of kaas niet hoef te verkopen, maar het alleen voor ons is. Zodra je 1 van de producten (melk, kaas, vlees) wilt verkopen, wordt het een heel ander verhaal.Onze kippen en onze eieren zouden ook veel te duur zijn, zoals ze nu worden gehouden. Later dit jaar oogsten we als het goed is ons eigen voer, dus worden ze voor ons bijna gratis. Maar wil je al dat oogsten van graan en maïs (vertaald naar onze werkuren) en alle andere kosten terug verdienen, dan schieten de prijzen omhoog. Logisch. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juni 201114 j Ik heb ook niet gezien hoor dat je af zou geven op de geitenhouderij. Ik zit mezelf een beetje te verontschuldigen denk, dat we daaraan meegedaan hebben. En heb verder veel respect voor de manier zoals je bezig bent. Zou het zo ook willen wanneer de kans er zou zijn. Zou dan wel net als Hans liever geen vlees meer eten dan de eigen dieren ( Hoe goed ze het ook hebben gehad ) slachten en opeten. Maar vind het ook prima dat anderen dat doen hoor.
Geplaatst: 20 juni 201114 j wat drinken die geiten veel zeg 2 tot 4 liter per dag begrijp ik dat wel goed ? Je kan toch ook wachten tot de geitjes klaar zijn met melk drinken en vast eten dat je dan door melkt voor jezelf dan hoef je geen flesje en poeder te kopen, alleen even nog wachten.waneer stopt een geit met melk geven als je haar wel elke dag melkt ? Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 20 juni 201114 j Auteur Dan moet je stoppen met melken voordat ze weer jongen krijgt. 10 weken daarvoor staat me bij? We hebben gisteravond wat teveel info in ons opgenomen, maar ik kan het zo even terug zoeken. Idd: ik wacht nu een tijd met melken tot de geitjes gras en groen en eventueel brokken eten. En dan ga ik pas melken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juni 201114 j Nu nog niet nu ze nog zo klein zijn, maar hoe meer ze afnemen hoe meer er geproduceerd wordt. Handig toch. Een geit kan wel 6 liter per dag geven. Hoe het tegenwoordig allemaal gaat, weet ik niet, ik spreek van 10 jaar geleden. Voor Jorieke is het zeker het handigst ze bij de moeder te laten drinken. In de geitenhouderij is melkpoeder geven goedkoper dan de melk van moeders ( die brengt iets meer op ) . Vreemd eigenlijk; gaat een heel proces/energie aan de poeder vooraf en dan toch goedkoper?Als je haar elke dag 2x melkt blijft ze melk geven, in het najaar wanneer ze tochtig worden loopt de produktie terug ( het korten van de dagen, de natuur ) en moet je haar bijna wel laten dekken om weer een goede productie te krijgen.
Geplaatst: 20 juni 201114 j O maar das toch hardstikke gaaf dat betekend dat je maanden melk en kaas kan maken van de geit,mischien wel lekker als ze dan later wat minder melk geeft want je moet het ook nog verwerken of opdrinken.Super zeg dat je zo lang en best aardig wat kan melken, dat zo'n geit zoveel produktie kan geven dan moet je vast wel zoiets van krachtig voer voor haar geven om haar te verwennen.Ik zou haar niet laten dekken tot ze opgedroogt is, want dat is interesant hoelang je gewoon kan blijven melken, al is maar een liter of halve liter per dag is toch genoeg voor 2 man om te drinken.ben benieuwd als je melken gaat, zal je best nog handigheid in moeten krijgen, mischien moet je zo'n inloopboxje timmeren dan ze handig stil staat, want zij zal ook moeten wenen/leren gemolken te worden, m,aar wel lachen lijkt me. wel heel raar dat je als boer melkpoeder moet kopen om melk te krijgen, het lijkt niet echt duurzaam om zo te produceren,de lol van dan geitenhouderij enzo lijkt mij er snel af en dan ook al die bokjes wegbrengen, nuja wees maar blij dat je dat allemaalniet meer als zorgen hebt Helena, die ziekte die in Brabant/Limburg ook heerst van geitenmiskramen enzo. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 20 juni 201114 j én of er zorgen zijn bij de boeren, ingewikkeld allemaal. Dacht net, de melkpoeder zal zijn prijs waarschijnlijk danken aan subsidie Vreemde regels die elkaar tegenwerken. Wij hebben nooit een cent subsidie ontvangen, vandaar dat we het niet hebben kunnen trekken. gelukkig, achteraf dan.Kan lachen zijn ja, wanneer je voor het eerst gaat melken. filmpje Jorieke? Voor iets lekkers hebben ze wel wat over en van het volle uier willen ze op een gegeven moment ook maar wat graag vanaf, hoewel handen aan de spenen ook wennen is.
Geplaatst: 20 juni 201114 j Auteur Een inloopboxje met aan het einde een bak voer of een baal hooi is denk ik wel handig. Ik heb er al af en toe aan gevoeld de afgelopen weken, maar ze is sowieso wat schuw. Daar gaan we dus flink de aandacht op leggen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juni 201114 j en we krijgen een x filmpje ervan he Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 20 juni 201114 j Auteur ja, mij een beetje zitten uitlachen als ik achter een geit aan ren Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juni 201114 j We leven met je mee that's all en kunnen zienwat jij er al niet voor over hebt, zelfvoorzienend te zijn
Geplaatst: 20 juni 201114 j Auteur Och die baby's zijn toch zo schattig! Ik kan het niet laten ze steeds op te pakken en mn neus in hun vachtje te drukken. Net als bij kuikens die nog pluizig zijn. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juni 201114 j Auteur Oh Uri is trouwens dol op aardbeien nu Nu maar hopen dat hij niet zelf op zoek gaat naar het aardbeienveld. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juni 201114 j Ik zou toch eerder overal onkruiden plukken langs bermen en weet ik waar dan schillen op gaan halen,volgens mij isonkruid nog gezonder voor ze dan oude schillen.Overal groeien nu dikke velden klaver je hebt zo je zakken vol.je kan Uri daarbij gewoon meenemen dan kan hij de zakken dragen op zijn rug. Players only love you when they're playing.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.