Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kas en koude bakken - Grond revitaliseren


Joostg

Aanbevolen berichten

Besten,

 

Afgelopen jaar was niet zo'n goed moestuin jaar voor me. Groenten wilden niet groeien, kwamen niet op of bleven praktisch vruchtloos. Dit heeft ongetwijfeld iets met mijn grond te maken. Ik heb er 1,5 jaar geleden een kuub compost in verwerkt. Achteraf was dit goedkoop aangekochte compost via een boer (25 euro) die nog lang niet gecomposteerd bleek. Dit heeft mijn grond geen goed gedaan. Om dit jaar wel weer met de kinderen met plezier in de moestuin en kas te werken, wil ik mijn grond revitaliseren.

 

In mijn ogen zijn er twee opties:

 

1: Een kuub potgrond aankopen en de eerste 15-20 centimeter van het kasje en de koude bakken vervangen

2: Goede compost (in zak kopen) en zo'n 10 kilo de m2 met de grond vermengen.

 

Wat zouden jullie me adviseren? Indien compost, nog adviezen qua merk etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je boer je vorig jaar mest heeft geleverd ipv compost dan zou de mest dit jaar juist wel voedingsstoffen gaan afgeven denk ik zo. Ik zou iig een laagje echte compost op de aarde leggen, ( mulch je ook in de winter?) om de wormen en micro organismen omhoog te lokken. Ik zou het er niet erdoorheen werken, in principe heb je daar dan nog veel meststoffen aanwezig. Je verstoort de aarde weer door te gaan spitten terwijl die misschien juist een beetje structuur begint te krijgen. Hoe is het met het bodem leven?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grond in kassen vraagt altijd veel meer zorg is mijn mening. Dat komt vooral omdat de grond bij tijd en wijlen helemaal uitdroogt. In het voorjaar en zomer gaat het wel. Dan staan er gewassen en geef je water. Maar aan het einde van de zomer staat er wellicht niets meer en stoppen de meesten ook met watergeven. De kassen worden vaak dan nog erg heet met als gevolg dat de bodem heel erg uitdroogt en dat het bodemleven ook een enorme knauw krijgt. Het kost veel water om een bodem weer vochtig te krijgen. En nog meer tijd om het bodemleven weer op gang te krijgen, En dat bodemleven heb je keihard nodig om de mest of compost, niet duidelijk is wat je nu hebt gebruikt, om te zetten. En om het voor je planten mogelijk te maken de voedingsstoffen op te nemen. Mogelijk speelt dit.

 

Heb je je grond recent al weer eens bekeken? Is het droog? Ook een droge laag dieper in je bodem werkt averechts. Een bodem hoort bovenin vochtig en naar beneden toe steeds vochtiger te zijn tot een bepaald maximum. Maar als je nog een droge laag ertussen hebt zitten, dan helpt dat ook niet mee.

 

Persoonlijk geef ik de hele winter water in mijn kas, ook al staat er geen plant. Doe ik dat niet, dan droogt de bodem uit. In de loop van februari breng ik compost, soms oude stalmest op. Dat is dan binnen 6-8 weken niet meer terug te vinden omdat het in de biologisch actieve bodem snel wordt opgenomen en omgezet. 

 

Mensen vergeten het nog wel eens. Het is belangrijker om voor je bodem te zorgen dan voor je planten. is je bodem gezond, dan gaat de rest bijna als vanzelf.

 

Wat ik overigens ook doe is elke drie-vier jaar een laag grond verwijderen uit de kas en die verdeel ik over de moestuin. En daarvoor in de plek verzamel ik grond uit de moestuin en gooi die in de kas. Dat meer uit de gedachte van wisselteelt.

 

Dus advies (nu is daar een goede tijd voor): schep wat kruiwagens grond uit je kas en vervang die door grond uit de rest van je moestuin. Als je die hebt.

Breng een lekkere laag compost op en geef de komende tijd elke week goed water. Dat mag rustig een gieter zijn op een vierkante meter per keer. 

Werk tegen half maart de compost met de spitvork door de toplaag en blijf water geven.

Dan kun je in de tweede helft van maart  beginnen met zaaien en planten

En tip: geef het hele jaar door water, ook de stukken waar je geen planten hebt staan!

Bijkomend voordeel: je krijgt veel frisse buitenlucht en een goede conditie ;)

Oja, en goede compost haal je niet bij de gemeente, maar bij een composteerder. Kijk eens bij Den Ouden of Van Iersel, ik weet niet waar je zit. Soms kun je een aanhanger afhalen. Bezorgen kost je al gauw meer dan € 100 per bigbag. Kan ook en is makkelijk, maar kostbaar dus. Denk ook niet aan tien kilo, maar eerder 100 liter (70 kg) per vierkante meter, zeker als je bodem aan de arme kant is. Daarna kan je jaarlijks dat halveren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@D_SDennisje verhaal gaat mijn inziens niet op voor kleigrond. Mijn kas geef ik in de winter nooit water en is altijd vochtig. Geef pas weer water in maart/april. Tot die tijd groeien de knoflook, spinazie, rucola, peterselie, koriander en sla prima. 😉

 

Dus je grondsoort is van groot belang. Niet zomaar compost aanvoeren, daar kan je ook mee overbemesten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, D_SDennis zei:

Grond in kassen vraagt altijd veel meer zorg is mijn mening. Dat komt vooral omdat de grond bij tijd en wijlen helemaal uitdroogt. In het voorjaar en zomer gaat het wel. Dan staan er gewassen en geef je water. Maar aan het einde van de zomer staat er wellicht niets meer en stoppen de meesten ook met watergeven. De kassen worden vaak dan nog erg heet met als gevolg dat de bodem heel erg uitdroogt en dat het bodemleven ook een enorme knauw krijgt. Het kost veel water om een bodem weer vochtig te krijgen. En nog meer tijd om het bodemleven weer op gang te krijgen, En dat bodemleven heb je keihard nodig om de mest of compost, niet duidelijk is wat je nu hebt gebruikt, om te zetten. En om het voor je planten mogelijk te maken de voedingsstoffen op te nemen. Mogelijk speelt dit.

 

Heb je je grond recent al weer eens bekeken? Is het droog? Ook een droge laag dieper in je bodem werkt averechts. Een bodem hoort bovenin vochtig en naar beneden toe steeds vochtiger te zijn tot een bepaald maximum. Maar als je nog een droge laag ertussen hebt zitten, dan helpt dat ook niet mee.

 

Persoonlijk geef ik de hele winter water in mijn kas, ook al staat er geen plant. Doe ik dat niet, dan droogt de bodem uit. In de loop van februari breng ik compost, soms oude stalmest op. Dat is dan binnen 6-8 weken niet meer terug te vinden omdat het in de biologisch actieve bodem snel wordt opgenomen en omgezet. 

 

Mensen vergeten het nog wel eens. Het is belangrijker om voor je bodem te zorgen dan voor je planten. is je bodem gezond, dan gaat de rest bijna als vanzelf.

 

Wat ik overigens ook doe is elke drie-vier jaar een laag grond verwijderen uit de kas en die verdeel ik over de moestuin. En daarvoor in de plek verzamel ik grond uit de moestuin en gooi die in de kas. Dat meer uit de gedachte van wisselteelt.

 

Dus advies (nu is daar een goede tijd voor): schep wat kruiwagens grond uit je kas en vervang die door grond uit de rest van je moestuin. Als je die hebt.

Breng een lekkere laag compost op en geef de komende tijd elke week goed water. Dat mag rustig een gieter zijn op een vierkante meter per keer. 

Werk tegen half maart de compost met de spitvork door de toplaag en blijf water geven.

Dan kun je in de tweede helft van maart  beginnen met zaaien en planten

En tip: geef het hele jaar door water, ook de stukken waar je geen planten hebt staan!

Bijkomend voordeel: je krijgt veel frisse buitenlucht en een goede conditie ;)

Oja, en goede compost haal je niet bij de gemeente, maar bij een composteerder. Kijk eens bij Den Ouden of Van Iersel, ik weet niet waar je zit. Soms kun je een aanhanger afhalen. Bezorgen kost je al gauw meer dan € 100 per bigbag. Kan ook en is makkelijk, maar kostbaar dus. Denk ook niet aan tien kilo, maar eerder 100 liter (70 kg) per vierkante meter, zeker als je bodem aan de arme kant is. Daarna kan je jaarlijks dat halveren.

Dit ga ik doen! Laat jullie weten wat de uitkomst is tzt!

 

ps: ik woon in Harderwijk, heb een aanhanger. Tips voor goede compost hier in de regio?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-2-2024 om 23:08, MSDG zei:

@D_SDennisje verhaal gaat mijn inziens niet op voor kleigrond. Mijn kas geef ik in de winter nooit water en is altijd vochtig. Geef pas weer water in maart/april. Tot die tijd groeien de knoflook, spinazie, rucola, peterselie, koriander en sla prima. 😉

 

Dus je grondsoort is van groot belang. Niet zomaar compost aanvoeren, daar kan je ook mee overbemesten. 

Jawel hoor, gaat ook op voor kleigrond. Maar natuurlijk is het watergeef deel minder of niet van belang als je grondwater heel ondiep zit of je grondsoort een goede capillaire aanvoer kent. En compost geeft je niet snel teveel, mest wel. Boodschap is ken je grond, zorg ervoor en pas het advies aan op jouw situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier scheelt het ook per plek.

Het kasje heeft een hoge grondwaterstand in de winter.

Ik spit er compost van o.a. paardenmest in en dan is het klaar.

 

De lage kas is veel droger en die bewater ik of haal de ramen er af om de buien te vangen.

Ik geef daar op arme zandgrond 2 kruiwagens mest/compost per 3 of 4 M2.

Ook omdat de compost goed vocht vasthoud in de zomer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook ieder jaar nieuwe compost in de kas, zit ook op zandgrond. De kas staat op een heuveltje, dus altijd droog. Heb er tegenwoordig druppelslangen in liggen, die laat ik in de winter gewoon liggen zodat de grond vochtig blijft, anders wordt het een stofboel.

Ik trek de planten die eruit gaan gewoon met een dikke kluit mee, uiteindelijk blijft de hoogte dan wel redelijk stabiel. Graaf dus niks extras af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Patrijs 'of haal ik de ramen er af om de buien te vangen'. 

Dit deden de kwekers in het verleden ook en met succes. Veel werk al die ramen er af halen en er weer op maar ze hadden in de winter toch niet veel te doen en het groeide daarna duidelijk beter. Later kreeg je ontsmettingsmiddelen en deden ze dit niet meer maar dat even terzijde. 

Leerzaam verhaal ook van @D_SDennis.  Wat ik nog wil aanvullen is dat als je de grond een te lange tijd droog houd in de zomer er door capillaire opstijging vanuit uit het grondwater vocht omhoog komt en verdampt. De grond zal dan langzaam verzouten en is doorspoelen gewenst, althans dat is in deze regio het geval.

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...