Jump to content

Fruitbomen klein houden

MH95

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb afgelopen jaren als een gek allerlei fruitbomen gekocht of gekregen. Door de jaren heen is het een en ander veranderd, onder andere een kas, waardoor ik wat bomen heb moeten verplanten. Nu zit ik eigenlijk met teveel bomen voor de ruimte dat ze gewoon boom mogen zijn, herkenbaar probleem voor vele hier denk ik. Ik dacht eraan een deel om te vormen te leifruit of misschien een andere manier van opkweken zoals zuil. Alles is gekocht als struikvorm. Heeft er iemand tips welke kweekvorm of leivorm dan het geschiktst kan zijn, en hoe klein kunnen ze minimaal zijn als leiboom. Ik weet niet of dit voor iedere boom geschikt is voor zuil. Het gaat om een peer, appel, pruim en kers. De productie maakt eigenlijk niet uit, ik heb zoveel, dat een paar bomen voor minimale oogst dan prima is. Dus 1m2 per boom zou ideaal zijn.

Mathijs

De onderstam i.c.m. het ras bepaald de groeikracht. Dat moet dus per boom bekeken worden. Je bodemgesteldheid speelt daar ook een belangrijke rol in, arm zand heeft minder voeding dan rijke klei. Kortom, je vraag is niet eenduidig te beantwoorden.

Uit eigen ervaring is qua leivorm het cordon de makkelijkste. Hoofdstam plus paar horizontale takken. Hou er rekening mee dat je leifruit in de zomer moet onderhouden om het fruit goed te laten rijpen en de groei te remmen. 

Alleen zuilbomen kan je als zuil houden, je kan van een andere struik niet zomaar een zuil maken. 

Bedankt voor de snelle reactie. De onderstam is mij niet duidelijk, maar volgens de verkoper (niet de kweker!) vergelijkbaar met hoogstam wat ik vreemd vind als je ze al struik koopt. De peren moet ik echt goed snoeien, anders waren ze al 4 meter. De appels gaan heel traag. Pruim gaat beetje tussenin, kers wil ook wel.

De bodemsoort hier is tegen de Peel aan, op sommige stukken in de tuin zit turf en ook leem.

Qua leifruit, hoe breed zou je ze kunnen houden? Zou ik ze met goede zomersnoei 2 meter breed totaal kunnen houden?

Jammer dat ik ze niet zomaar om kan vormen naar zuil. De bomen gaan hun 4e groeiseizoen in, nog geen oogst van gehad, dus als het wel mogelijk is, zou ik daar graag meer over horen om ze dan om te vormen. 1 appel is bijvoorbeeld nog steeds maar 3 gesteltakken met een enkele zijtakken.