Jump to content

Jorieke blijft lekker thuis en zet klaar:

Jorieke123

Recommended Posts

Tot nu toe heb ik dit staan:

Appelvrouw: tijm soorten, stevia, hertshoornweegbree, rozemarijn, 7-jaars spin., rucola?, 2x wilde asperge, Suikerwortel, stuk van de zuring breedblad, stukje rode zuring, zilverwitte alsem, ananassalie

Thessa: Stevia, rozemarijn, ananassalie

Geedee: eucalyptus, egyptische ui

Kruidje: Roomse kamille, vaste maanzaad, rozemarijn

Eva:

- Bronzen venkel

- citroentijm

- Echte heemst

- Grote bevernel.

- Frans/Spaanse zuring

van bovenstaande een per stuk

-roomse kamille/ kruip kamille

- 7-jaars spinazie zaailingen (net opgekomen).

- vaste papaver met eetbaar maanzaad. Zaailingen van dit jaar

van bovenstaande een paar plantjes

Dennis29: 3x Wilde asperge, ananassalie

Lisa: 7-jaars spinazie, rozemarijn, salie, citroentijm, vaste rucola, Ananas salie, kerrieplant

Helly: rabarber, stevia, colakruid, brandnetelgier.

Margareth: egyptische ui, echte heemst

Heylane: Rabarber, chocolademunt, lavendelmunt, vaste maanzaad, kaneelbasilicum, rozemarijn, ananassalie, sint janskruid

Marieke: Witte asperge, colaplantje, Zilverwitte alsem

Bonnie: ananassalie, gewone salie, Franse Dragon

Thea: Ananassalie

Jasmin: Ananassalie, absinth

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Leuke titel!!!...ik lag hier in een deuk

Ik mis je lijstje wat je mee terug neemt.... ....naar binnen....naar de wei....de veldjes...enz enz

Maar eigenlijk boeit dat ook niet....er blijft waarschijnlijk gewoon van alles achter.

Qua plantjes is er weinig blijven staan. Er ligt nog wel een tafelkleed, een zilverkleurige schaal... ehm...

Jos heeft heel wat (ongewortelde) laurierstekken achter gelaten, en Jim wou van zijn peterselie plantjes af

Giga-gaas.nl

We zullen zien

Nee, potgrond heb ik eigenlijk niet (meer) nodig. Ik heb 3 zakken gekocht (bij de welkoop, aanbieding), en daar hoop ik er 2 van te bewaren tot volgende lente. Ik gebruik alleen potgrond om bepaalde dingen in te zaaien, voor de rest gebruik ik hele fijne compost die al een tijd ligt. (p9 potje vullen met compost, daar een laagje potgrond op, dan wat zaadjes, dan nog een heel dun laagje potgrond).

Giga-gaas.nl

Ga je veel extra in potjes kweken/zetten? Ik heb misschien wel belang bij iets, maar dat moet ik bekijken voor ik naar de MTFD kom. Ik moet het ook nog kwijt kunnen Ik heb alleen weinig bijzonders aan te bieden

Good things come in small packages

Ik ga wel wat kruiden extra in potjes zetten, maar niet al teveel andere dingen. Dit is al een hele administratie op zich Mijn lijst staat in het 1e bericht in het 'ruilen op de moestuindag' topic.

Ik ben verder niet echt meer op zoek naar planten. Suiker, zout, azijn, olie, kaars-stompjes (handig om de kachel mee aan te maken ) oude dekbedhoezen, kussenhoezen, noten, vis (om zelf te drogen, roken, wat dan ook ) ehm... alles komt van pas

Giga-gaas.nl

Ik had je topic al gelezen. Zal er nog eens een blik op werpen.

Wist niet dat je met kaarsvet de kachel aan ging maken. Dacht dat je zelf nieuwe kaarsen ervan ging maken.

Voor de rest....

Ik heb belang bij Stevia, colakruid (kan je die blaadjes zo eten of moet je die eerst verwerken?) en een muntsoort. En ik neem een lege colafles mee

Idd Thea, maar dan hebben we lampenolie nodig, dat groeit hier niet We gebruiken wel stengels van aardperen als aanmaakhoutjes. Maar dan nog, op sommige dagen (harde wind buiten bijv.) moet je er toch iets van kaarsvet/aanmaakblokje/olie bij doen.

Giga-gaas.nl

Idd Thea, maar dan hebben we lampenolie nodig, dat groeit hier niet We gebruiken wel stengels van aardperen als aanmaakhoutjes. Maar dan nog, op sommige dagen (harde wind buiten bijv.) moet je er toch iets van kaarsvet/aanmaakblokje/olie bij doen.

Ik heb altijd een mandje binnen bij de kachel staan(heb altijd een kurkdroge voorraad voor bijv 3x aanmaken daarin), waar alle klein hout in gaat, speciaal voor aanmaak, ook resten plankjes(pallets) hak ik in de lengte door tot 3x3x30cm.

Voor aanmaak gebruik ik 6 grote pagina's krant , die apart en luchtig verfrommeld worden, daarbovenop een stuk of 10 aanmaakplankjes en daarbovenop 2 of 3 zwaarder hout(balkjes, gekliefde boomstammetjes).

Als ik zuinig doe met kranten, of aanmaakhout, gaat ie niet goed aan. Je hebt dan nooit iets anders nodig....in het begin de onderste-tocht sluis/luik/klep/schuif open tot ie goed loeit en dan alleen nog de boven ventilatie gaatjes open....als de stammen branden, doe ik die ook dicht

Als ik ff snel wil zijn, gebruik ik wel eens een restje van een niet goed opgebrand theelichtje, maar dat is zelden.

Ik weet ook niet wat dat kaarsvet doet in je schoorsteen, of je aanslag krijgt daarvan of zoiets...is vast wel te googlen.

We vegen de schoonsteen vaak, dus dat zal wel goed gaan. Over het algemeen maken we de kachel inderdaad aan met van allerlei resthoutjes en karton. Kranten hebben we niet, dus als iemand die ook nog heeft liggen?

Giga-gaas.nl

• Create New...