Babbelx Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 (edited) Hee, Eergisteren zijn mijn eerste 3 paprikaplantjes ontkiemt en boven de grond te zien ze zitten nog in een soort knikje, zo'n boogje. Nu valt me op dat het stengeltje een beetje begint te verkleuren van groen naar bruinpaars. Het zijn wel allemaal gekleurde paprikasoorten, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.Iemand ervaring? Ik ben namelijk eerstejaars paprikakweker Groetjes! EDIT: omdat ik het een beetje onhandig vond om een heel nieuw topic aan te maken heb ik de titel veranderd. Mijn paprikas staan alleen in een kartonnen eierdoos gezaaid en er wil nog wel eens witte pluisjes schimmel vormen. Een klein beetje, en dan schraap ik dat eraf. Plantjes hebben er geen last van. Komt waarschijnlijk doordat de eierdoos van karton is, en vochtig word.Maar nu wil ik graag voorkomen dat mijn plantjes er wel last van gaan krijgen, ik wil ze zo snel mogelijk gaan verspenen. Ze zijn nog piepjong, dus mijn vraag: hoelang moet ik nog wachten voor het verspenen mogelijjk is? Edited April 6, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ron Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Mijn Paprika, nu ongeveer 10cm hoog heeft dat in elk geval niet.De stengel is gewoon lichtgroen. Ron... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Babbelx Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 mijne is nog slechts een inimini kiemplantje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hedwig Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 De mijn zijn 5 cm en zien ook mooie groen.Hedwig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Babbelx, een paarsachtig verkleuring van de paprikaplant is normaal en grotendeels rasafhankelijk en deels door omstandigheden bijvoorbeeld felle zon of kou (blootstelling of moetie om voedingstoffen op te nemen). Niks om je zorgen over te maken. Ik heb het zelf nog niet eerder gezien in het stadium dat jij beschrijft maar als ze wat groter zijn zeker wel. Verspenen doe je pas als ze twee echte blaadjes hebben die al flink uitgegroeid zijn tot volwaardige blaadjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Babbelx Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Oke gelukkig maar Ik las op internet iets over verkleuring door verbranden vanwege voeding teveel als je ze in potgrond zaait, en aangezien ik dat had gedaan was ik daar bang voor.Ik laat ze lekker verder groeien, en dan zien we wel wat er van komt! Er moeten er in ieder geval nog een aantal opkomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Babbelx Posted April 6, 2012 Author Share Posted April 6, 2012 Omdat ik het een beetje onhandig vond om een heel nieuw topic aan te maken heb ik de titel veranderd. Het verkleuren blijkt normaal te zijn en de plantjes groeien erg goed, dus verder geen problemen!Mijn paprikas staan alleen in een kartonnen eierdoos gezaaid en er wil nog wel eens witte pluisjes schimmel vormen. Een klein beetje, en dan schraap ik dat eraf. Plantjes hebben er geen last van. Komt waarschijnlijk doordat de eierdoos van karton is, en vochtig word.Maar nu wil ik graag voorkomen dat mijn plantjes er wel last van gaan krijgen, ik wil ze zo snel mogelijk gaan verspenen. Ze zijn nog piepjong, dus mijn vraag: hoelang moet ik nog wachten voor het verspenen mogelijjk is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Als je met een eetlepel het plantje incl. de grond eruit wipt en zo in zijn geheel in een potje dat klaar staat met kuiltje en al, zet....gaat dat nu ook al....ik doe dat vaker als ik er 6 te kort op elkaar heb staan in een potje.....Het plantje moet er eigenlijk niks van merken, zeg maar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heggemus Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Normaal verspeen ik paprika plantjes als hun eerste paar echte blaadjes er is. Maar inderdaad, zoals Geedee zegt moet het denk ik ook kunnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts