Marieke Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Lieve mensen,Na lang twijfelen wil ik jullie toch maar vragen of jullie me een beetje kunnen bijstaan bij dit ge-puzzel. Ik ben nog steeds een beginner, en de info op het web duizeld inmiddels in mijn hoofd. Dit is wat ik wil verbouwen:Dit is de tekening van de tuin: De bedden zijn 90 bij 290, de meest rechtse (tien totaal,rechts boven en rechts beneden) bedden zijn iets verhoogde houten bakken, het linker gedeelte is nog gewoon 1 stuk daar hopen we gaandeweg ook tien bakken van te maken.Daar kunnen nu misschien handig de aardappels staan en een veldje pompoen oid? Wat ik gewoon niet goed begrijp is hoe je wisselteelt, combinatieteelt enz moet combineren.Daar moet je wel erg voor puzzelen En dan indelen volgens familie ( nachtschade,vlinderbloemige e.d.) of volgens gewassoort/groep ( bladgewas, wortelgewas) ?? Ik begrijp dat je aardappelen, kool en ui extra goed moet wisselen? Jullie advies is meer dan welkom, alvast bedankt voor jullie tijd! Marieke Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelgrim Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Lastig is het zeker! Ik ben ook nog steeds wat aan het puzzelen al heb ik de 'mazzel' dat op het complex waar ik zit het voorgeschreven is aan welke kant van bepaalde paden de aardappels moeten staan ivm zoveel mogelijk beperking van ziekten en overdracht daar van. Zo op het eerste gezicht heb je eigenlijk al een fantastische vierdeling voor de basis van de wisselteelt. Om de verschillende delen te benadrukken zou ik persoonlijk er voor kiezen om de vastere planten als de aardbeien en asperges in de bakken/aanstaande bakken rond het visuele middenkruis te plaatsen. Wat betreft gewassen die elkaar versterken ben dus ook nog aan het puzzelen. Ik heb wel om de wortels dit jaar te beschermen ze ingebed in rijen prei en ui. Prei en Ui gebruik ik verder zeer weinig maar het doel heiligt de middelen. Anderen hebben vast aanvullende suggesties! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Ik ben al blij dat ik iedere winter de wisselteelt ingedeeld krijg. Door de beperkte ruimte die ik heb doe ik niet aan combinatieteelt. Wordt me te ingewikkeld, ook al door de nieuwe gewassen in de nazomer. Je kan het jezelf zo moeilijk maken als je wilt.Ik gebruik Excel om alles te plannen. De grafische mogelijkheden zijn hiervoor bijzonder geschikt. Marieke, je hebt bij de vaste groep (aarbeien, rabarber, enz) ook bloemen staan. Deze kan je beter als aparte groep opnemen (naast aardappelen, kool, enz.) zodat hij lekker mee kan wisselen voor een nog grotere afwisseling. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 De indeling van de groepen in de eerste foto zou ik gewoon aanhouden:https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/moestuin-2012-wat-verbouwen-1-86501333627272.jpgKoolgroep: goedBlad: goedVrucht: goed alleen aardbei zou ik een eigen bed gevenWortel: goed, knoflook deel ik zelf in bij een eigen uien/prei/stengelui/knoflook vak. Aardpeer kan ook bij de aardappels of bij de vaste groenten (laat je ze gewoon in de grond zitten en moet je niet elke seizoenseinde heel secuur elk stukje knol te verwijderen).Aardappel: goedPeul: goed Eventueel kun je dus een Aluims bed en een aardbeien bed toevoegen. Het is inderdaad wel wat puzzelen om goed uit te komen om de juiste tijd tussen de gewassen te krijgen. Ik hou zelf niet strikt vast aan die tijden maar ga daar een beetje flexibel mee om. Het gaat er gewoon om dat er zo lang mogelijk tijd zit tussen het opnieuw telen van dezelfde groep groenten op hetzelfde bed. Vier jaar is het minimum (de indeling in vier groepen kun je heel makkelijk vinden via google, 6 of 8 jaar tussen elk gewas is nog beter). Even puzzelen en schuiven dus maar ga er gewoon flexibel mee om (sla mag best eens in de zoveel jaar om de 2 jaar worden gewisseld, alleen uien en kolen moet je mee uitkijken). Maar hoe dan als je meer groente van een groep wilt telen? Zie hier: https://www.moestuinforum.nl/meerjarenplan-wisselteelt-t4449.html#p81596 Verder moet je je bedenken dat de kolen, de vruchtgroenten, de aardpeer, aardappels en vaste groente vrij veel ruimte nodig hebben Als je nog vragen hebt of iets niet duidelijk is laat je het maar horen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marieke Posted April 6, 2012 Author Share Posted April 6, 2012 O, super goede tips! Bedankt Dan zou ik dus prima tien verschillende groepen kunnen maken.Kool ,blad ,vrucht, ui, wortel,Aardappel , bloemen, vaste , peul , aardbei.Voor sommige groepen dan twee of misschien wel meer bedden. Ik heb 50 pootaardappels, dat is dan voor ongeveer 10 m2 , klopt dat? Pelgrim , dat vind ik een goed idee, om de vaste planten in het middenkruis te zetten. Robo , bloemen doe ik dan ook apart. goede tip! Ik ga nog even verder broeden en puzzelen.Zal jullie mijn probeersel dan ook laten zien Maar misschien doe ik er dit jaar ( ivm tijdgebrek, wil inmiddels echt wat dingen in de grond zetten ) nog maar even niet al te moeilijk over en ga ik komende winter een meerjarenplan maken. Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelgrim Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Succes!Leuk dat je van alle suggesties ook wat wil meenemen. Ik ben heel benieuwd naar je 'definitieve' plan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marieke Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 Wat vinden jullie er van? Tips zijn zeer welkom. Aantekeningen:Rest van de tomaten doe ik in bakken denk ik.Aardpeer ergens anders in de tuin , waar later de varkens ook beter bij kunnen.Komkommer langs het huis laten groeien , evt met afdakje.Aubergine in bakken in de serre.Spinazie alleen als nateelt, kan dat? De wisselteelt ben ik dan nog niet helemaal uit, dat is misschien wat om in de winter verder uit te zoeken. Ik lees ook veel tegenstrijdige en verwarrende dingen hierover. Deel je de groepen het best in volgens familie ( kruisbloemige enz) of per groep ( blad/vrucht enz). En over de volgorde lees ik ook verschillende adviezen :Peul-aardappel-wortel-vrucht-blad-kool-Peul , is dat een goede? . Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 Ziet er veelbelovend uit. Ik mis wel de Radijs maar die kan je, gezien hun korte teeltduur en de geringe ruimte, overal wel kwijt.Spinazie kan eigenlijk alleen vroef in het seizoen of alleen als nateelt en neem de het scherp zaad. In de zomer is de kans op doorschieten te groot. Mocht je het 's zomers toch willen expirimenteren neem dan rondzaad.Dat idee van komkommers tegen het huis is goed i.v.m. de warmteafgifte van het huis en de muur 's nachts. Ik hanteer de onderstaande volgorde (naar het systeem van Velt):1. Koolgewassen 2. Bladgewassen 3. Vruchtgewassen 4. Wortelgewassen 5. Aardappelen6. Peulgewassen Ben je afgestapt van een bed met snijbloemen ? Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marieke Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 Ja, ik wilde dat wel heel graag maar kom dan ruimte tekort ben ik bang. Misschien blijft er toch wat ruimte over dan kan ik daar de bloemen doen.Denk wel bij de vaste planten want die zijn nog niet zo groot dit jaar?Maar als Tja, en radijs vinden we niet zo lekker Vorig jaar wel wat voor mijn moeder geteeld , misschien prop ik het nog wel ergens tussen inderdaad zoals je schrijft Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marieke Posted April 8, 2012 Author Share Posted April 8, 2012 Verder iemand nog suggesties? Zijn erg welkom! Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts