Geplaatst: 14 augustus 201213 j Auteur 2 hammen ja, al gaat misschien blijken dat dat wel heel veel is Verder bacon, gerookt spek, rookworsten, hamburgers, gehakt, paté (ik heb wel wat van die beugelpotjes, maar het meeste gaat denk ik in de andere weckpotten die ik heb), en bloedworst gaan we ook maken! Maar we vriezen ook alvast heel wat stukken in, zodat we al die bovenstaande lekkernijen niet allemaal deze week hoeven te maken. Of gaat dat dan weer verkeer als we het product (wookworst, hamburgers, etc.) dan wéér invriezen? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus 201213 j Klaargemaakt vlees kan je weer invriezen..rauw niet. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 augustus 201213 j Maak je bacon van het buikspek? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 augustus 201213 j Auteur Ok.. moeten we daar rekening mee houden. Wat doe jij met de ham? (echt de achterpoot/bil). Want 2 maal gedroogde ham is wat veel. En ik heb op die dvd van River Cottage niet gezien hoe ze nou een gekookte ham maken. Wel dat het dan dagen en dagen in een badje moet van suiker, zout, water en kruiden. Maar wat ie er daarna mee doet? Nog even neuzen op het www. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus 201213 j Mijn ham laat ik snijden tot grillades ( hamlappen.) Die gebruik ik heel veel..gesneden in reepjes voor nasi, pita, curry enz.. gewoon gebakken in de koekenpan ( ontdooit lekker snel, twee hamlappen in een vrieszakje plat naast elkaar, plat liggend ingevroren op een dienblad..dus als je laat bent met beslissen wat je gaat eten heb je zo snel nog een vleesje erbij..) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 augustus 201213 j Spannend hoor, is Jimmy jullie eerste wolzwijn wat jullie laten slachten? Ben echt ontzettend benieuwd naar wat jullie van het vlees vinden.Bij ons staat BZN op de slachtlijst maar ik wacht toch liever tot oktober.Hier trouwens geen gedoe met slachtblikjes, sterker nog vaak doe ik ze geen oormerk in en schiet de slachter dat er voor me in als ie het varken gedood is.Hammen moeten trouwens weken in het zout, wel regelmatig eruit halen en masseren.Wat trouwens ook heerlijk is zijn de wangen op z 'n Italiaans met knoflook en zout, weet ff niet meer hoe het heet maar dun gesneden een absulute aanrader
Geplaatst: 14 augustus 201213 j Auteur Ik verplaats dit alles straks even naar de receptenhoek, alles loopt door elkaar @Appelvrouw: Maar is die ham dan in zijn geheel gekookt? (eerst een tijd in een pekelbad, daarna gekookt) of echt rauw? We gaan dus in ieder geval 1 ham ongeveer een maand in zout stoppen, en daarna nog een flink aantal maanden drogen. Zodat je daarna een stukje schimmel weg moet snijden voordat je bij een superlekker stukje vlees komt @Yola: Jimmy is een Duroc, dus we moeten nog even wachten tot we een wolzwijn kunnen proeven. Die gaan eerst biggen op de wereld zetten. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus 201213 j Jorieke, nee het zijn hamlappen, dus vers gesneden lappen..het deel is gewoon de ham, maar nooit ham geworden als je begrijpt wat ik bedoel. Het gaat dus samen met de karbonades de vriezer in. Denk eraan dat je je vriezer op snelvriezen zet de ochtend als je gaat snijden(vergeet ik altijd) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 augustus 201213 j Auteur Ah, handige tip Ik heb hier wat handige tips gelezen over het koken van een ham: http://mergenmetz.nl/sf.mcgi?5629&cat= Maar we zijn er niet echt gek op ofzo, dus dan doe ik dan maar met een gedeelte van de 2e ham. Nog maar even een nachtje over slapen wat we met de rest doen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus 201213 j Nu sterkte gewenst met het afhouwen, Jorieke. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 14 augustus 201213 j Auteur Morgen ochtend halen we hem op... foto's zullen snel volgen Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 1 september 201213 j Auteur Oh, door de crash zijn mijn updates hier weg, maar ik had er toch al nieuwe topics voor aangemaakt. We hebben er weer 2 biggen bij, vandaag opgehaald. We hebben gewoon teveel voer nu, dus dan maar meer varkens he? Ze zijn super dominant, lopen de 2 oudere dames flink op te jagen. Iedereen loopt te schuimbekken, en die 2 biggen (van dik 4 maanden) lopen te smakken. Weet iemand wat ze daar zo ongeveer mee bedoelen? Ik ken nu wel aardig wat varkens-geluiden, en aan de hand van wanneer en hoe ze die maken, kan je wel bedenken wat ze zouden bedoelen. maar dat smakken? Geen idee. Het lijkt mij met dominantie te maken te hebben. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 september 201213 j Omdat er nogal wat speeksel komt waneer ze opgewonden raken, wat jij schuimbekken noemt, komt volgens mij daar het smakken vandaan, soort zenuwetik met hun speeksel zitten smakken/wegslikken.Ben je niet bang zo ziektes binnen te halen, of zijn de varkens inge-ent, ik zou je toch quarantaine periode aanradenbij dieren van buitenaf. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 4 september 201213 j Denk dat ik ook liever gewacht had met het erbij plaatsen, zijn de nieuwen beertjes?, mijn 2 beren lopen nu apart en schuimbekken en smakken heel hard als ik met eten aankom, vermoed dus ook opgewondenheid (als dat een woord is tenminste)Hier heeft Evel, die wegens goed gedrag nu Evelien heet vorige week zaterdag 8 biggen gekregen, de wolzwijnbiggen moeten gespeend worden binnenkort, ze vreten hun moeder op.Met een beetje mazzel kan ik via via aan een stukje bos komen en dan kan mijn droom van varkens in het bos gerealiseerd worden.Wat bijzonder is aan Evelien is dat ze zo ongelofelijk vriendelijk blijft, wegens ruimtegebrek loopt ze overdags los, ze heeft zich een plekje uitgezocht in de grote schuur, wij hebben de tuin afgezet met hekken en madam sloft wat rond met haar kroost die ook erg rustig zijn, kan ze aaien en ze klimmen over me heen, zulke biggen heb ik nog niet meegemaakt.
Geplaatst: 4 september 201213 j Auteur Leuk Yola! Heb je foto's? We hebben gewoonweg geen ruimte om ze even apart te zetten. En we zetten nieuwe dieren eigenlijk altijd meteen bij de rest. Kippen, schapen, varkens. Gaat altijd goed. Je moet natuurlijk goed opletten dat je geen (zichtbaar)zieke dieren koopt. Ze kunnen altijd wat onder de leden hebben, maar dat kan er dan ook pas na zoveel dagen quarantaine uit komen. Het zijn inderdaad beertjes, morgen worden ze gecastreerd. Ze lopen de grotere vrouwtjes daar nu al te berijden, al komen ze er nog lang niet bij Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 september 201213 j Ik snap je probleem, maar zou het samen toch een bekijken/overleggen, je kan beter 1 ziek dier apart hebben dan dat de hele kudde behandeld moet worden de kosten zouden de pan uitreizen, vroeg of laat ben ik er bang voor en je haalt je zo onwijs veel ellende op de hals.Mischgien kun je eenvoudig bv met pallets een afscheiding ruimte maken, is toch maar tijdelijk.Ik heb met andere dieren hele zorgvuldig jarenlange opgebouwde collecties verloren zien gaan door toevoeging van soms 1 dier en dat gun ik je absoluut niet, vandaar dat ik er op aandring om op save te spelen en alles wat van buitenafkomt kip of varken maakt niet uit wat, tijdelijk apart van je eigen dieren onder te brengen, een maand zal genoeg zijn. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 4 september 201213 j Heb hier toch al een paar keer dmv quarantaine een boel problemen kunnen voorkomen, een keer een ramlam met luizen en een ram die toen ik 'm kocht geweldig leek maar uiteindelijk rotkreupel bleek te hebben.Alles wat je nodig hebt is een stalletje, je voorkomt er gigantisch veel insleep problemen mee, maar het is uiteindelijk jou keuze. Ga dit jaar de beertjes niet castreren, ze gaan nu met 40 kilo naar de slager als speenvarken.Ben heel benieuwd naar het verschil tussen wolvarken biggen en de duroc/bentheimer x wolzwijn biggen.De laatste lijken heftiger, bijten elkaar tot bloedens toe bij het vechten terwijl de wolzwijnbiggen van 8 weken meer stoeien.Eve heeft 5 wolzwijn streepbiggen en 3 zwarten.Foto 's komen hopenlijk snel.
Geplaatst: 5 september 201213 j Auteur Met een grote kudde of een speciale tropische verzameling lijkt het mij inderdaad ook beter. Maar ze kwamen nu bij 2 andere varkens te lopen, de andere varkens lopen al in andere weitjes. Schapen hebben we ook per 3, dus het gaat niet om grotere groepen bij ons. Anyway: de 2 beren zijn daarnet gecastreerd. Een heel gedoe, want ze zijn al wat ouder. Maar ze lopen nu alweer rond alsof er niets is gebeurt. Net op tijd, want 1 van de zeugen is voor het eerst berig geworden. Niet dat de biggen er bij konden hoor, maar ze worden er wel weg vervelend van Edit: Bedenk me net dat het erg handig is dat een varken niet met zijn bek bij zijn eigen 'kruis' kan Kunnen ze ook geen wonden open halen ofzo, zoals honden en katten. Zo'n kap om hun nek kan niet, want hun nek is vaak dikker dan hun kop Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 september 201213 j jorieke bij de voedergewassen voor jullie dieren staat er mosterd is dit ook goed voor mosterdzaad van te telen voor het opleggen van courgette of augurk of is dit iets anders groeten kathleen
Geplaatst: 5 september 201213 j Auteur Dit jaar hebben we geen mosterd meer staan. Wel koolzaad en Nootzoetraapzaad. Maar dat is voor onszelf, niet voor de dieren.Vorig jaar hadden we inderdaad mosterd staan, en dat was inderdaad voor het opleggen van augurken etc. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 september 201213 j vanaf hoe oud mogen jonge varkens van de zeug af gehaald worden zijn ( mest varkens en moeten de biggen dan ook nog inentingen hebben of hoeft dat niet .we zijn van plan om 2 jonge biggen te nemen samen met een kenis .we willen ze gaan houden voor het vlees als ze groter zijn is er dan ook nog een verschil met beer .en zeug kwa vlees en karakter
Geplaatst: 11 september 201213 j Auteur Wij houden een week of 8 aan voor de biggen. Liever meer, maar ze zuigen moeders ook wel helemaal leeg, dus met 8 weken laten we de biggen niet meer de hele dag bij hun moeder. Ze eten dan sowieso al veel vast voer, en moeder heeft even rust. Ik weet niet met welke leeftijd je ze wilt laten slachten? Je kunt een beer goed behandelen tegen eventuele beren-geur. Met een soort spuit geloof ik. Zodra ze ouder worden dan +/- een jaar, kunnen zeugen erg vervelend worden als ze berig zijn (elke 3 weken). Daar heb je met een beer geen last van. En als je ze vaak aait (tijdens het eten vooral), dan heb je in no-time een tam varken en zal een beer ook niet gemeen doen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 september 201213 j 8 weekjes is ook een mooie leeftijd denk dat het zo rond het jaar, ligt een beetje aan het gewicht .ze wil laten slachten nu eerst maar wachten tot die zeugen zijn bevallen ..en wat hij vraagt natuurlijk per big van een week of 8
Geplaatst: 11 september 201213 j Auteur Oh, inentingen hebben ze over het algemeen niet gehad. Wat voor een varkens zijn het? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.