Geplaatst: 28 januari 201213 j Auteur Ik denk dat ze zelf heel goed voelen wanneer het te koud is buiten, en ze naar binnen moeten. Hier gingen ze er meteen in kijken... misschien staat het watervat niet helemaal vast? Wiebelt hij wat als ze er in gaan? Geen idee hoor, misschien vinden ze dat geen probleem, misschien wel? Hier gingen ze er in kijken, zagen lekker vers stro, en daar zijn ze lang zoet mee geweest. Alles wordt opnieuw verschoven en verplaatst. En 's avonds kropen ze er in. Ik zou me ook zorgen maken.... maar soms is er weinig te doen aan een koppig varken Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 28 januari 201213 j Ik zou ze iets lekkers geven in binnenhok in de avond, dat deed jij eerst toch ook Jorieke ?denk als je dat elke avond doet ze zo leren erin te gaan. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 28 januari 201213 j Auteur Die slaapkoppen van ons hadden dat niet nodig, die sprongen er zelf in, ik heb ze niet hoeven lijmen met lekkers Maar het werkt vast wel. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 28 januari 201213 j Een groot deel van mijn helft van t varkentje zit in de koelkast, de rest van het "losse"vlees ligt al op de invriesbalk in mijn vriezer..De paté staat de macereren in de kruiden en een beetje cognac, de fromage de tête kookt nog heel even in de pan. De worstjes om te roken voor de erwtensoep hangen een dagje uit te lekken, morgen roken, en de bloedworst ligt af te koelen en kan daarna in zakjes in de vriezer. We hebben hard gewerkt! Het was wel grappig, de hele straat had zowat vandaag zijn varkentje en de slager ging van de een naar de ander..Ons varkentje was ontzetten mager ( in vet dan, hij woog 140) zulk mager vlees heb ik nog nooit gezien. het zullen al die appeltjes en pompoenen zijn. De boer vond het wel erg, ik helemaal niet zelfs! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 januari 201213 j Jij hebt je zeker niet verveeld Appelvrouw!Woog je varken die 140 kilo levend of geslacht? Ga hier de eigenwijze biggen zo naar binnen laten, eten in het hok had ik ook al geprobeerd, dat werkt helaas ook niet.Denk niet dat ik lekker slaap wetende dat ze in de koude liggen, het zijn nog maar guppies van een half jaar,was anders geweest bij volwassen beren!
Geplaatst: 28 januari 201213 j 140 kilo geslacht. En zo mager als Twiggy.Ik ben doodmoe maar voldaan. Morgen de paté en de rookworst..nu met de voetjes op de bank ( en het eerste vleesje eten, verse grilllades gebakken in een kleine beetje roomboter..alleen z en p mmm) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 januari 201213 j Poepoe, alle paté zit in de weckketel, en het kookt al 2 uur..nog een uurtje. Ik heb een paar potjes afwijken gevuld..twee met extra paddestoeltjes ( trompettes du mort), twee met extra tijm,bonenkruid en cognac, en twee met jeneverbes. De fromage de tête had te lang gekookt, en het vlees was veels te gaar. In mijn geval is dat niet zoo erg want ik gebruik het toch alleen als soepbasis. Ik vries het in bakken in en heb er dus geen azijn of wijn bij gebruikt, het is gewoon superbouillon met kruiden en sjalotjes erin.het was best lastig dit keer, normaal heb ik veel hulp van de boerin, maar die is niet in orde, en zo moest ik verder alles alleen doen gistermiddag.De paté alleen doen vind ik wel weer leuk, kan ik lekker experimenteren. Bloedworst ga ik een dezer dagen op het blog zetten, foto`s en recept Mijn -hulp-vriezertje (koelvriescombinatie) beneden die in een koude ruimte staat doet het vandaag niet..het is er 0 graden, zou het zo kunnen zijn dat dat komt door de koude ruimte? 31 januari 201213 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 31 januari 201213 j Vanaf gisteren hebben we twee biggen, twee dames: Szalonna en Sonka.We hebben er de hele tijd naar staan kijken,wat een grappige beesten zijn het zeg!Het was allemaal erg spannend, ze moeten natuurlijk even wennen, ze staan vandaag ook nog in de stal, maar binnenkort mogen ze naar buiten,dat zullen ze leuk vinden. Hongaarse groeten van Linda
Geplaatst: 31 januari 201213 j Mijn -hulp-vriezertje (koelvriescombinatie) beneden die in een koude ruimte staat doet het vandaag niet..het is er 0 graden, zou het zo kunnen zijn dat dat komt door de koude ruimte? Yups, die doen het dan niet meer...de termostaat van zo'n ding zit op de koelkas ipv de vriezer.ik heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt.
Geplaatst: 31 januari 201213 j Dat zijn behorlijk grote biggen zeg, hoe oud zijn ze? Als ik je een tip mag geven zou ik je aanraden om de komende tijd veel aandacht en lekkernijen aan je megabiggen te schenken,zodat ze je gaan vertrouwen, de tijd die je er nu in steekt betaald zich dubbel en dwars terug.
Geplaatst: 31 januari 201213 j Auteur En ze lekker vaak aaien (of beter gezegd: keihard afrossen )Inderdaad flinke biggen! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 31 januari 201213 j Dat zijn behorlijk grote biggen zeg, hoe oud zijn ze? Als ik je een tip mag geven zou ik je aanraden om de komende tijd veel aandacht en lekkernijen aan je megabiggen te schenken,zodat ze je gaan vertrouwen, de tijd die je er nu in steekt betaald zich dubbel en dwars terug.ze zijn bijna 3 maanden en wegen al rond de veertig kilo.Vanochtend hebben ze al uit mijn hand gegeten,gisteren durfden ze nog niet in mijn buurt te komen.ik ben heel rustig bij ze gaan zitten wachten tot ze naar me toekwamen.Grappig gevoel,die snuiten in je hand..... Hongaarse groeten van Linda
Geplaatst: 31 januari 201213 j Gebruik een harde borstel, moet alleen wel oppassen, ze verdringen zich voor een borstelbeurt en zijn niet te beroerd mij hiervoor half omver te lopen.Het vertrouwen wat ze in je stellen is absoluut schattig, gisteren waren de zeugen een paar uur buiten geweest en hadden geen zin om naar binnen te gaan, dus zoonlief erbij die vrij heftig achter ze aanging, toen kwamen ze heftig knorrend mijn bescherming zoeken, zou dit betekenen dat ik er uitzie als een varken?
Geplaatst: 31 januari 201213 j als je nou een fotootje van jezelf plaatst,kunnen wij dat beoordelen Hongaarse groeten van Linda
Geplaatst: 31 januari 201213 j ik heb nog een vraag,vanaf wanneer eet een big gewoon een droge brok? Hongaarse groeten van Linda
Geplaatst: 31 januari 201213 j Auteur Vanaf 8 of 9 weken eten ze van die biggenbrokken, maar die van jou moeten allang grote brokken kunnen eten. Hier krijgen ze geen brokken... Dus ik spreek niet uit ervaring Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 31 januari 201213 j Wees wel heel voorzichtig met ze uit de hand voeren, voor je het weet mis je een vinger of erger, dit is niet omdat varkens zo bloeddorstig zijn, meer vanwege hun lompigheid.Hier is varkens uit de hand voeren ten strengste verboden, hoe lief en vriendelijk ze ook zijn met een varken moet je altijd oppassen. Wat voeren betreft zou ik ze zeker een week doorvoeren wat ze gewend zijn en daar langzaam het voer wat je wilt gaan geven doorheen gaan mengen.Hier krijgen alle varkens zeugenbrok bijgevoerd omdat hier geen rotzooi doorheen zit, meeste varkensbrok is op mesten gericht en dat zou je nietmoeten willen, langzame groei en veelbeweging zorgt voor superieur vlees. 31 januari 201213 j aangepast door Gast
Geplaatst: 31 januari 201213 j volgens onze hongaarse buurman,moet ik de speciale biggen brokken weken in warm water en daar mais doorheen en dan oud brood,schillen,etc. Maar volgens mij is het onzin.Ik vraag het omdat wij een heel ander idee hebben van varkens houden,ik wil ze gewoon een leuk,gezond leven geven,terwijl de hongaren er op uit zijn om ze zo snel mogelijk vet te mesten.Dus ik kan gewoon de biggenbrokken zo voeren volgens jullie???? Hongaarse groeten van Linda
Geplaatst: 31 januari 201213 j de thermostaat van zo'n ding zit op de koelkas ipv de vriezer. Dank je wel Eva..Ik hoorde van Leslie ook hetzelfde verhaal..volgende keer doe ik dat anders.Boerinneke wat een leuke biggen! Waar heb je ze vandaan? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 31 januari 201213 j Auteur Ja hoor, gewoon biggen brokken en andere lekkere dingen. Groenvoer, vers gras als je dat hebt gemaaid van het voorjaar, knollen, fruit, aardappels, etc etc. Vooral niet te snel vet mesten idd. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 31 januari 201213 j Volgens mij bedoeld je buurman slobber maken voor je varkens, wat ik begreep zijn ze daar gek op en is dat kosten besparend tegenover enkel brok, varken blij omdat hij lekker vindt jij blij omdat niet duur is zie ik het.en persoonlijk lijkt me slobber maken ook leuk en goed als je zorgt dat ze lekker afwisselend krijgen en ookwat ze nodig hebben aan vitamine enzo.Denk dat een slobber met basis van geweekte brok makkelijk is omdat de brok compleet voer is en dan weet je dat ze alles binnen krijgen wat ze moeten hebben, maarja ik heb nog nooit een varken gehad. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 31 januari 201213 j Volgens mij bedoeld je buurman slobber maken voor je varkens, wat ik begreep zijn ze daar gek op en is dat kosten besparend tegenover enkel brok, varken blij omdat hij lekker vindt jij blij omdat niet duur is zie ik het.en persoonlijk lijkt me slobber maken ook leuk en goed als je zorgt dat ze lekker afwisselend krijgen en ookwat ze nodig hebben aan vitamine enzo.Denk dat een slobber met basis van geweekte brok makkelijk is omdat de brok compleet voer is en dan weet je dat ze alles binnen krijgen wat ze moeten hebben, maarja ik heb nog nooit een varken gehad.klopt inderdaad, we zijn eruit,valt niet mee in het Hongaars Ze geven dat omdat ze denken dat het veel goedkoper is, maar wij merken dat de biggen de brokken gewoon veel lekkerder vinden.We gaan ze dus gewoon brok en mais geven en dan natuurlijk de tafelresten en de schillen enz. Hongaarse groeten van Linda
Geplaatst: 31 januari 201213 j Ik vondt nog een mooie tekst over ruwvoer voor varkens meer zoals Jorieke ze voer geeft, dat is toch ook wat voor je om over te denkenHeb ik even voor je gecopieerd, mij spreekt dat natuurlijke aan ervan. @ Jorieke lijkt mij dus dat hoofdzakelijk ruwvoer ook niet helemaal goed is en dat ze brok ook weleens nodig hebbenvoor eiwit en calcium. er voor productievarkens (zeugenbrok of voer voor mestvarkens) bestaat uit geconcentreerd, gemakkelijk verteerbaar (vezelarm) voer. Het varken hoeft weinig te doen om aan z’n voedingsstoffen te komen. Dit sluit niet aan bij de natuurlijke behoefte om uitgebreid en langdurig te zoeken naar voedsel en leidt op den duur tot allerlei gedragsafwijkingen. Daarnaast leiden modern samengestelde rantsoenen vaak tot minder verzadigingsgevoel, met andere woorden: het varken is al lang weer hongerig voordat het opnieuw voedsel krijgt. Het bijvoeren van vezelrijk voer is bij kleinschalig gehouden varkens aan te bevelen. Vezels verblijven langer in het maagdarmstelsel en dragen daardoor bij aan het verzadigingsgevoel. Varkens zouden na opname van vezelrijk voer minder gauw weer honger hebben. Een ander voordeel van vezelrijke producten is dat de dieren er langer mee bezig zijn. Dit effect wordt uiteraard alleen bereikt wanneer er sprake is van producten als onbewerkt gras, hooi en kuilgras (ruwvoer). Ook draagt vezelrijk voer bij aan een stabiel bloedglucosegehalte. Rijk aan vezels zijn bijvoorbeeld gras en luzerneproducten. Ook bietenpulp is rijk aan goed afbreekbare vezels. Wanneer je varkens hun gang laat gaan, kunnen ze behoorlijke hoeveelheden ruwvoer opnemen. Het probleem met dit soort voeders is echter dat de samenstelling varieert en vaak niet is afgestemd op de behoefte van de varkens. Eiwit en calcium zijn in alle producten aan de lage kant. Bij andere bestanddelen zijn de gehalten soms gunstig en soms minder gunstig. Varkens kunnen dus niet uitsluitend op ruwvoer leven. Uit onderzoek blijkt dat voor productievarkens ongeveer een halve kilo varkensvoer kan worden vervangen door 1 kg kuilgras, 3,5 kg weidegras, 3 kg hooi en 1,7 kg snijmaïs. Omdat aan productievarkens veel hogere eisen worden gesteld dan aan het gemiddelde hobbyvarken, zou de hoeveelheid ruwvoer voor deze dieren zelfs nog wat ruimer kunnen. Echt onderzoek is hier nog niet naar verricht, maar een hobbyvarkenshouder zou om te beginnen eens honderd gram varkensbrok kunnen vervangen door 100 gram droge bietenpulp, 300 gram maïskuil, 200 gram kuilgras, 600 gram hooi, of 700 gram vers weidegras. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 31 januari 201213 j Auteur Thanks voor de info Hans!Komend seizoen wil ik nog gevarieerder telen voor de varkens.... Ze wroeten hier op zo'n 700 m2 flink wat gras en graswortels, en ook veel engerlingen en pieren bij elkaar. Dan krijgen ze grof gehakselde suiker- en voederbieten, waar ze idd lekker lang mee bezig zijn. En gekookte aardappels en af en toe een pompoen. En dan nog hooi. Waar ze niet dol op zijn, maar ze eten het wel eens. En dan natuurlijk allerlei groente resten van ons en van familie (sparen het op in de vriezer). Stronken van broccoli (dat je die gewoon kunt eten vertellen we onze familie maar niet ), appels, brood, prei, etc. etc. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 31 januari 201213 j Zo te lezen heb je dieet heel natuurlijk en goed voor elkaar Jorieke, denk zeker de mogelijkheid tot pieren en engerlingen eiwit opleverd of dat voldoende is weet ik niet, over calcium en ook fosfor zou ik dan nog nadenken of je iets kunt geven dat behoefte daaraan denkt.Beetje raar vb maar van andere dieren weet ik dat bv zeeschuim/sepia wat aan strand aanspoeld hele goede bron van calcium is voor die dieren heel nuttig om te geven, nu betwijvel ik dat een varken dat eet en weet geeneens of dat goed voor ze is dat bedoel ik ook niet, maar ik bedoel mischien kun je nog iets anders bedenken om te geven daarvoor.Calcium (Ca) en fosfor (P) zijn belangrijk voor varken en ik weet niet (denk eigenlijk van niet) of dat voldoende (omdat ruwvoer weinig inzit), je varkens binnen krijgen. Players only love you when they're playing.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.