Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2015 Auteur Geplaatst: 12 januari 2015 De moeders zijn weggehaald bij hun biggen. En we hebben het schrikdraad tussen de veldjes weggehaald. Waardoor nu alle biggen bij elkaar kunnen komen. En dat ging erg goed! Ze hebben nu weer lekker fris gras (dat groeit wel door met deze temperaturen) om helemaal onder te woelen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nynkef Geplaatst: 16 januari 2015 Geplaatst: 16 januari 2015 Ze zien er geweldig uit Jorieke !!!! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 januari 2015 Auteur Geplaatst: 26 januari 2015 Ze doen het ook super in de sneeuw, die biggen van ons. Lekker wroeten, je ziet al gauw bijna geen maagdelijk witte sneeuw meer. Maar wel aangetrapte, ondergewoelde, en met zand bestrooide sneeuw De (al dan niet bijna) volwassen dieren vermaken zich ook wel. Deze 2 donkerbruine dames lijken bijna zwart, met die witte achtergrond. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Sneeuwpret!!! Dát zullen niet veel varkentjes meemaken...... Quote
nick86 Geplaatst: 29 januari 2015 Geplaatst: 29 januari 2015 Geweldig die beestjes! Erg mooi en heerlijk om ze zo bezig te zien! Al zou ik het toch erg moeilijk vinden om ze te laten slachten! Maar begrijp het volkomen! Dit is zoveel beter dan de hokjes van de vleesindustrie! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 februari 2015 Auteur Geplaatst: 11 februari 2015 Die biggen van half november groeien waar je bij staat. Ze krijgen vooral hele lange poten haha. En ondertussen zijn er alweer nieuwe biggen. 'Wune's', dus die blijven kleiner en groeien langzamer dan de biggen van half november.Ze eten graag een boel groenvoer, worden al snel te dik. Dus deze biggen kunnen de komende maaaaanden al ons onkruid op eten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 11 februari 2015 Geplaatst: 11 februari 2015 8 stuks?? wat sweeeet Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2015 Auteur Geplaatst: 24 februari 2015 Ze groeien goed en eten al hun 1e hapjes fruit! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 10 maart 2015 Auteur Geplaatst: 10 maart 2015 Wie zei er hier ook alweer dat ze niet zo heel goed kan tegen foto's van biggen, terwijl ze wel een lekker stuk spek heeft besteld? Bij deze: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 10 maart 2015 Geplaatst: 10 maart 2015 Die varkens hebben een waardig leven, kunnen tenminste even varken zijn. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 11 maart 2015 Geplaatst: 11 maart 2015 Ikke!En ook spareribs en worst!En het ging niet om de foto maar om het nieuws dat er een varken naar de slager vertrekt.Het is maar goed dat ze geen naam hebben want dan vind ik het nog erger Net zoals dat berichtje van Berijl over Witje, als hier iets in huis komt en ik geef het een naam dan gaat het nooit meer weg!Oh en op dagen dat ik buiten zo'n varkens vervoer wagen zie vol varkens eet ik vegetarisch. Quote
Deborah Geplaatst: 11 maart 2015 Geplaatst: 11 maart 2015 Die varkens zijn wel erg mooi! Ik ben ook zo hypocriet: Toen ik stage moest gaan lopen wilde ik perse niet naar een slachthuis of naar een tabaksfabriek en ook na mijn afstuderen heb ik dat volgehouden. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
loes Geplaatst: 11 maart 2015 Geplaatst: 11 maart 2015 Ikke!Oh en op dagen dat ik buiten zo'n varkens vervoer wagen zie vol varkens eet ik vegetarisch. hahah herkenbaar zowel bij mijn ouders als op de boerderij kregen de beestjes alleen een naam als ze nooit meer weg gingen. uitgezonderd de koeien, die hadden allemaal dezelfde naam Quote
0xygen Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Die varkens hebben echt wel een waardig bestaan bij jou. Lijkt mij ook perfect om varkens en andere dieren te houden om zo zelfvoorzienend te zijn. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 april 2015 Auteur Geplaatst: 13 april 2015 Oooooh het zou toch zo maar kunnen dat er op de Moestuinforumdag biggen worden geboren! Maar het kan ook zo maar 1 of 2 dagen later worden We hebben de zeug in ieder geval alvast naar haar privéveld gebracht. Of nou ja... ze liep zelf. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
0xygen Geplaatst: 13 april 2015 Geplaatst: 13 april 2015 Jorieke, Hoe zorg je ervoor dat jij je niet teveel hecht aan die varkens? Ik kan begrijpen dat biggetjes heel schattig zijn, maar hoe meer je er aan gehecht zou worden hoe moeilijker het slachten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2015 Auteur Geplaatst: 14 april 2015 Daar kan ik een heel verhaal over typen Oxygen Ten eerste slachten we geen biggetjes, maar volwassen kolossen van 150 kilo per varken. En die zijn natuurlijk lang zo schattig niet. Maar je hebt gelijk: daar heb je je in een jaar wel aan kunnen hechten. En dat doe ik ook wel, ik zie de verschillen in hun karakters, in wat ze wel en niet lusten, in hoe ze reageren als we ze naar een nieuw veld doen. Er zijn er altijd een paar in een groep die meteen op je af komen, en een aantal die toch liever de kat uit de boom kijken. Dat maakt ze veel minder anoniem. Maar als ik ze sta te aaien of (voor hun liever nog: ) te krabben, dan zeg ik wel tegen ze dat hun hammetjes al zo mooi groeien In dat jaar dat een varken hier loopt en groeit (tot die 150 kilo), worden er alweer af en toe nieuwe biggen geboren. Die ook aandacht willen, en ook een krab-sessie. Je bent dan dus minder 1 op 1 bezig, zoals we met ons allereerste vleesvarken wel hadden. Dan weet ik ook nog eens precies wat zo'n varken heeft gegeten. Hoe vaak we hem naar een nieuw groen veld hebben gedaan, en hoe vaak ik op zijn hammen heb gekrabbeld. Enz. Er zijn zeer weinig vleesvarkens die het zo goed hebben gehad voordat ze naar de slager gaan. En dat maakt ook een heleboel goed. Dan lever ik ze liever rustig af bij onze fijne slager, dan dat ik een naamloos stukje vlees koop waarvan ik geen idee heb hoe hij er bij heeft gelopen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
0xygen Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 Bedankt voor je uitleg. Ik had al het idee dat jullie geen biggetjes slachten, maar het voorbeeld was omdat die biggetjes schattig zijn. Ik moet zeggen dat ik je geen ongelijk geef om tegen ze te zeggen dat hun hammetjes mooi groeien. Want wat een mooi stuk vlees geven deze beesten zeg Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2015 Auteur Geplaatst: 14 april 2015 Dit is een filmpje van 4 van die varkens van 150 kilo. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
0xygen Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 ik zou ze geen 150 kilo geven, max 100. Zien er wel mooi uit. Stel ik zou dit later ook willen hebben, maar verkoop hoeft er dan niet bij. Hoe lang doe je met een varken? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2015 Auteur Geplaatst: 14 april 2015 Nou ja, het is natuurlijk nog even afwachten hoeveel ze wegen, maar ik gok op (levend gewicht) 130 tot 150 (de 1 is zwaarder dan de ander). Dat zou zo'n 100 tot 110 kilo 'aan de haak' zijn. En daar heb je dan zo'n (dik) 70 kilo aan vlees van. En een boel vet, huid, botten, etc. En hoe lang je daar mee doet, zal je zelf moeten kunnen uitrekenen dan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
0xygen Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 75 kg dat is een hoop. stel dat je 750g per avond eet. Dan kan je meer dan 3 maanden vooruit. Dan nog even in gedachte nemen dat wat afwisseling ook wel fijn is(kip etc). Dan zou je aan 2 varkens per jaar genoeg hebben. Ik lees dat je op weg bent naar totale zelfvoorziening. Gebruik je ook je eigen energie? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2015 Auteur Geplaatst: 14 april 2015 We stoken ons huis op hout, en koken daar in de koude maanden ook op. Voor stroom willen we graag een windmolen. Maar dat zeggen we al jaren en we hebben er nog steeds geen 1 . Eerst ons huis af, dan gaan we eens kijken wat hier in de omgeving überhaupt mag op dat gebied. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
0xygen Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 Ligt het rendement van een windmolen hoger dan dat van zonnecellen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.