Geplaatst: 15 april 201510 j Auteur Dat weet ik niet Maar het waait hier vaak, dan kunnen we er maar beter wat aan hebben. Is onze simpele gedachte. Plus: onze varkens vangen de laatste week aardig wat zonne-energie, en worden er alleen maar slomer van... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 26 april 201510 j Auteur Zo we hebben weer lekker wat vlees in de vriezer! Deze varkens (2 stuks) waren onze mooiste vleesvarkens tot nu toe Duroc, met een vleugje Wolvarken. Dus goed harig, mooie vorm (vrij lang, maar toch compact, mooie hammen ) goed in wroeten, mooi speklaagje rondom tegen de koude winter, maar toch geen hele vette speklappen. En heerlijk rustig in de omgang. De ouderdieren zijn hier geboren, dus zijn al erg aan ons gewend. En hun biggen (deze slachtvarkens dus) trekken zich dus helemaal nergens meer wat van aan. Schrikken niet meer van rare geluiden, bijv. niet van de buurman met zijn enorme trekker. Enz. Ze wandelen ook erg makkelijk in en weer uit de veewagen (daar verplaatsen we ze mee naar nieuwe velden). Maar daar zijn al onze varkens nu erg goed aan gewend. En dat is echt super, want wat hebben we eerder wel niet staan wachten en staan lokken en moeilijk gedaan om een varken überhaupt naar een nieuw stukje gras te krijgen. Het vlees is dus ook echt mooi. Bijna te weinig (wit)spek eigenlijk... We hadden een klant voor dik rugspek, en normaal meet dat wel 5 of meer cm op sommige plaatsen. Maar nu was het dikste spek zo'n 2,5 cm dik. De klant was zeer tevreden, 2,5 cm is nog steeds stukken dikker dan van 'normale' varkens. De speklappen zijn erg mooi qua vetgehalte. Precies goed denk ik. Niet te vet, en ook zeker niet te mager. Deze 2 kerels wogen per stuk aan de haak zo'n 115 kilo per stuk. Erg mooi, das boven ons gemiddelde met al die vreemde kruisingen (wolvarken, kunekune, etc.) die we wel hebben geslacht Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 april 201510 j Auteur Bij deze: Of bedoelde je wat anders? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 april 201510 j Ga je nu meer van dit soort varkens fokken i.p.v. de vreemde kruisingen zoals je het zelf noemt?
Geplaatst: 29 april 201510 j Auteur De vreemde kruisingen blijven zeker, want ze zijn als varken zo leuk. We verkopen de biggetjes naar kinderboerderijen en mensen met stukjes bos enzo. Of boom-, of witlofkwekers: Maar voor de verkoop van vlees gaan we wel zeker verder met deze (niet vreemde) kruising, en stukken minder met de vette leuke varkentjes Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 april 201510 j Auteur Nee, zeker niet. Van die 230 kilo bleef 160 kilo 'verkoopbaar' vlees over. En wat prutjes voor eigen gebruik. En een boel botten en 'zooi' voor de honden. En een bergje met vet. Naast die mooie vrieskast (die nog een paar lades heeft die niet op de foto staan) staat een kist, waar dat soort zaken in zitten. En er werd op de dag van verwerken al wat vlees opgehaald. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 mei 201510 j Auteur Die biggetjes die ik beloofd had, voor de Moestuinforumdag...? Die kwamen gisteren pas. Het zijn er 7. Of eigenlijk 6 en een half. Want 1 van de biggen is zo ontzettend klein, dat ie eigenlijk niet voor een hele door mag gaan. Eerst maar eens zien of hij het geworstel en gedring rond de spenen wel aan kan. Hier waren er al 4 geboren: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 mei 201510 j Auteur Ben net nog even foto's wezen maken, van het ECHTE mini-biggetje (de kleinste van de eerdere foto is dan nog best groot ) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 mei 201510 j Gefeliciteerd. Inderdaad errug klein dat biggetje zeg. Leuk voor de kinderboerderij We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 mei 201510 j Wat een verschil in formaat.Ga je het kleintje extra bijvoeren of gewoon de natuur zijn beloop laten?
Geplaatst: 6 mei 201510 j Och, die is echt klein! Gaat die het wel redden? Hoop het wel. Ze zijn weer eeg leuk!
Geplaatst: 6 mei 201510 j Auteur We hebben die kleine big gisteravond even onder de lamp gehad om warm te worden, want ze voelde kouder dan de rest. En was ook sloom, viel steeds in slaap zodra ze een speen te pakken had. Na die warmte-kuur kon ze goed drinken en zat er meer pit in. En ze liep vanmorgen dus nog vrolijk rond. Het zou dus zomaar goed kunnen komen. We gaan er verder niets meer aan doen, hoe moeilijk dat soms is. Maar met teveel bemoeienis krijg je echt geen sterker varken(sras). Veldvarkens moeten het zelf een beetje redden. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 mei 201510 j Ach wat grappig,op FB zag ik het gespartel al voorbij komen. Erg leuk. Ik heb me er nooit in verdiept,maar zou dat voorkomen,dwergroei bij dieren. En dan bedoel ik niet gefokt,maar zo spontaan?
Geplaatst: 6 mei 201510 j Auteur Het was het laatste biggetje, dus misschien had ze niet genoeg 'deeg' meer over We zullen zien. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 mei 201510 j Aaaah, adopteer haar toch jorieke en leg haar gezellig tussen jullie in, lekker wajjemmm flesje pap erbij en laat je een poncho voor haar haken door de fanatieke haaksters hier https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 6 mei 201510 j Ach wat grappig,op FB zag ik het gespartel al voorbij komen. Erg leuk. Ik heb me er nooit in verdiept,maar zou dat voorkomen,dwergroei bij dieren. En dan bedoel ik niet gefokt,maar zo spontaan?Ja hoor, dat kan! Om allerlei redenen (erfelijke afwijkingen, meestal). Alleen redden de meeste dwergen het niet in het wild Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 6 mei 201510 j Auteur Dit arme dwergje heeft het ook niet gered, en ik denk dat het niet uitmaakt hoeveel warme melk en gehaakte poncho's je er tegenaan gooit... hij was zichtbaar alweer onder een poot (ofzo) van zijn moeder gekomen, en piepte en kraakte aan alle kanten. Als ze niet meteen zelf op zoek gaan naar een speen, dan is er duidelijk iets anders mis. Dat ligt niet aan de melk, maar aan iets wat al eerder niet goed zit/zat. Er tijgeren nu 6 kerngezonde biggen rond hun dikke moeder, daar heeft zij (en ook wij) haar poten vol aan Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 mei 201510 j oef dat zijn de mindere leuke kanten, aan de andere kant heb je helemaal gelijk de natuur doet zijn werk niet voor niks. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 7 mei 201510 j Auteur Zeker minder leuk Nasuada, maar het hoort er wel een beetje bij. Het is niet alleen maar feest, als je met dieren werkt. Gelukkig zijn er nog 6! En die doen het super.Ze weten ook al dat ze buiten het nest moeten plassen (en poepen). En dan zeggen ze dat varkens vies zijn? Echt niet! (let wel even op het stroompje pies dat toch wel weer richting nest stroomt... ) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 mei 201510 j Mooie beestjes zo met die vlekken. Jammer van dat kleintje, maar zo zie je maar weer dat de natuur dat prima zelf op kan lossen.
Geplaatst: 30 mei 201510 j Auteur De komende tijd verwachten we flink wat biggen. 'Lokje' trapt af: 9 mooie biggen. We hebben nu ook een wolvarken-duroc varken naar de slager gebracht, en het vlees verwerkt. Ze was zowaar zwaarder dan de duroc-met-een-vleugje-wolvarken varkens van de afgelopen keren. Die waar ik zo blij mee was .Zwaarder is niet altijd beter, vaak betekend dat meer vet. En er zat ook wat meer vet om het vlees, maar nog steeds een mooie dikte, niet TE veel. Ze woog zowaar 125 kilo bij de slager, dus 150 kilo toen ze nog door de wei huppelde. De ene helft was al verkocht aan iemand die ook zelf aan de slag wou met de ham en buikspek enz. en de andere helft hebben we zelf verwerkt.Voornamelijk tot vleeswaren, zoals rauwe ham en gerookt spek en dat soort zaken Bijna alles ligt nu nog te marineren. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.