Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Krulziekte bij perzik

wilma

Aanbevolen berichten

a.s. Zaterdag bij de Aldi perzikboompjes te koop. Deze had ik jaren terug ook in mijn tuin maar elk jaar had deze last van de KRULZIEKTE. en kreeg ik dus geen fruit er van. Nu wil ik het nogmaals proberen met een nieuw perzikje. Alleen ben ik van plan om hem in een grote plastic mand van de Aktion te zetten.

Is dit te doen of werk ik zo de ziekte in de hand. Welk soort grond moet ik nemen. tuinaarde of potgrond, moet er nog iets anders door gemengd worden.

De mand gaat dan een halve dag zon krijgen, of ochtend s tot 2uur. of na de middag aan de andere kant vanaf 2 uur tot de avond.

Wat denken jullie?

groetjes Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is denk ik wel belangrijk om erbij te zeggen dat het om Perzik ""Redheaven"" gaat, kun je wel wat eigenschappen van vinden denk ik.

Persica heeft vast een mening over of ervaring met ""Redheaven"" ik niet, ik koop ze rustig voor 5 euro om maar gewoon te kijken wat het is.

http://www.tuinkrant.com/plantengids/fruit/31869.htm

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Red Haven is een van de betere witvlezige rassen, aldus Fruitlent.

Maar om op je vraag terug te komen Wilma.

- 12 uur zon per dag Op deze breedtegraad heb je slechts succes met een perzik tegen een zuidmuur dunkt me.

- vollegrond. Een struik in een pot of mand wordt niks.

- preventief spuiten tegen krulziekte

- gericht snoeien Bij aanplant al.

Een zgn ballerinaboompje is misschien meer op z´n plaats in een pot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes, de krulziekte periode is weer aangebroken......nee het zijn echt geen bladluizen, was het dat maar....dan was je er ook zo vanaf.

Red Haven een van de betere witvlezige rassen? Huh ? heb ik wat gemist?, kom vaak bij fruitlent maar hier ontgaat mij iets, staat niet in hun collectie

Red Haven is geelvlezig maar dit ter zijde. en "Ja" vreselijk gevoelig voor deze ziekte.

Een paar witvlezige rassen zouden iets minder gevoelig zijn voor krulziekte?, klopt, eentje hiervan is mij bekend het is de 'Benedicte' een absolute aanrader, dikke witvlezige lekkere perzik ! staat in m'n tuin vrijwel ongevoelig voor de krulziekte, die ziekte komt niet door de grond of door een wasmand als je hem hierin plant, Het is een schimmel die je zowat niet kunt tegenhouden want het komt gewoon aanwaaien.

Een gele echt ongevoelige soort is ' Avalon Pride' een paar jaar ervaring mee, veel gelijkenis met Red Haven, maar wanneer je een moderne witvlezige soort hebt geproefd wil je niets anders meer, en dan hebben we het hier nog niet eens over de witte Platte perziken gehad,...

Voor een preventieve behandeling lees een van mijn vorige topics hierover, ik ga het hier niet weer uitleggen

Nu tijdens het uitlopen van de knoppen spuiten tegen schimmelziekte is kansloos, ben je van plan nooit hier tegen te willen/kunnen spuiten begin dan NOOIT aan zo'n perzik of nectarine, na een jaar is ie dood.

Een dwerperzik in een pot is mooi , maar ook hier geldt weer hetzelfde verhaal, preventief spuiten anders is het een ramp, vruchten van een dwerg zijn kwalitatief waardeloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persica bedankt voor je info. hierdoor zie ik af van de aanplant van redhaven.

Bespuiten is ook niet mijn ding. t zou leuk zijn geweest een eigen perzikboom, maar goed, de groentenwinkel moet ook leven. vriendelijk groet Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bedankt Persica voor je info daar hebben we wat aan ,

ik wist ook niet dat spuiten perse moest, ik ga dan ook maar een x spuiten ookal hou ik er niet van

maar wil toch deze perzik boompjes.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh vaag. Fruitlent heeft me twee witvlezige rassen geleverd. Volgens schrijven.

quotes uit onze mailwisseling:

PERZIKEN:Ik kan ook twee perziken op de reserveringslijst zetten. Heb je een speciale eis voor wat betreft krulziekteresistentie ? Anders is de keuze niet zo groot. Bij krulziekteresistentie wordt het de 'Poysdorfer'en de 'Avalon Pride', doch deze laatste is niet witvlezig. Als je minder hecht aan krulziekteresistentie maar gewoon twee moderne witplezigeperziken wilt hebben, dan zal ik twee andere uitzoeken.

De perziken zijn al bevestigd. Dit worden: 'Winzertraum' en 'Redwing', beiden moderne witvlezige rassen.

Ik krijg geen link op internet gevonden welke schrijft dat 'Redwing' geelvlezig is. Witvlezig overigens ook niet. Ik blaat maar na wat me vertelt is. Erg benieuwd wat het word dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd; ga even voor je googelen!

Edit: mijn frans is niet erg goed maar volgens mij hebben ze het hier over witvlezig: http://www.plantes-et-jardins.com/catalogue/catalogue4.asp?id_variations=4947

Edit2: http://www.florum.fr/prunus-persica-redwing/69508/pecher-pecher-redwing-zp.html wit vruchtvlees is volgens mij "Pêcher à chair blanche". Wat heb ik toch gedaan op 6 jaar VWO-frans dat ik dit zo moeilijk vind

Edit3: http://www.planfor.fr/buy,peach-tree-with-white-flesh,0133,EN perzik met wit vruchtvlees.

Lijkt me duidelijk

Weinig ervaring met dit ras maar Guy de Kinder staat bij mij hoog aangeschreven; vooral op het gebied van ziekteresistentie. Hij noemt rassen zeer gevoelig voor ziekten die ik nog gerust in mijn tuin zet Als je het boompje al hebt gekocht zou ik hem zeker uitproberen. Als het niets is heb je daar ook weer wat van geleerd!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat hadden wij ook in onze nectarine aantal jaar terug en zonder te bespuiten komt t elk jaar terug. Mijn vriendin heeft m nog in haar tuintje staan (zij wilde m graag en vond t niet erg om te spuiten)

Zit er sterk over te denken om weer een aan te schaffen maar ben nog niet uit welke het dan moet gaan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Ik heb ook een perzikboom van de Aldi.

Het eerste jaar had ik 3 vruchten, het tweede jaar 11 en momenteel ruim 30.

Vanaf het begin had ik de krulziekte er in zitten. Ik hou niet van bestrijding d.m.v. spuiten o.i.d.

De boom loopt uit met donker groene bladeren. Na de bloesem komen er nieuwe, licht groene scheuten uit. Deze pluk ik eruit want juist die nieuwe scheuten hebben last van de krulziekte. Telkens als er opnieuw nieuwe scheuten verschijnen, haal ik ze weer weg. De oudere, donker groene bladeren hebben nergens last van en de vruchten groeien supersnel.

Zodra je weer een lelijk blad ziet moet je deze er meteen weer vanaf halen. Mijn boom is absoluut niet kaal en ziet er gezond en vol vruchten uit. Probeer maar eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan helemaal met Powerlite meegaan.

Hmm,.. vast een superboom, is het wel een perzik?

@ Chantal Ik vraag dit omdat hetgeen je schrijft tegenstrijdig is met de groeiwijze en vruchtvorming van de perzikboom.

Je plukt de nieuwe scheuten weg want deze krijgen die krul, hierin kan nog in meegaan maar aangezien een perzik alleen maar nieuwe bloesems voor het volgende jaar aanmaakt op eenjarig hout, dus op scheuten welke nu groeien geven volgend jaar perziken,.. en die pluk/snoei jij weg?

Vreemd, leer ons dit truukje ,...want deze vruchtdragende boompjes zullen ook altijd klein blijven !!! Die wil ik ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Persica en powerlite,

Ik wacht tot de bloesem overgegaan is in vruchtvorming. Ik had inmiddels ruim 30 perziken aan de boom hangen. Daarna ben ik steeds als er nieuwe bladvorming aan de takken kwam, deze gaan verwijderen want alleen daarin zat de krulziekte. De vruchten zitten er dus nog steeds aan alleen het verse licht groene blad wat zich nu steeds vormt verwijder ik.

Ik ben geen fruitbomenexpert (helemaal niet zelfs hahaha, heb wel een moestuin) maar mijn boom heeft dus veel vruchten. Dit in tegenstelling tot de fruitbomen die in mijn moestuin staan (30 km hier vandaan) waarbij ik dit niet gedaan heb en die allen aangevreten zijn en helemaal geen vruchten hebben.

Misschien ben ik gewoon een geluksvogel?

ps: ik heb waarschijnlijk het woord 'nieuwe scheut' verkeerd gebruikt. Ik haal geen takken weg alleen vers groen nieuw blad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb vorig jaar een perzikboompje gekocht bij intratuin, geen vruchten, maar dat kan, het was een nieuw boompje.

Dit jaar allemaal bloesem, de blaadjes kwamen, niks aan 't handje, en zo ineens kwamen er nieuwe takjes bovenin en de blaadjes daarvan waren allemaal gekruld, ik heb al die nieuwe stukken met krulblad weggeknipt, een paar dagen later was mijn boompje kaal, niks noppes nada zit er meer aan

Een appelboompje en een kersenboompje zijn nu ook kaal,

nu vraag ik me af of deze boompjes ook die krulziekte kunnen krijgen,

nog een ander appelboompje is niks mee aan de hand en die stond er ook naast

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik stap ook even in dit topic met mijn vragen over de perzikboom. Ik heb de mijne vorig jaar gekocht bij de Karwei. Zo in de tuin geplant, krijgt overdag zon, na een uur of 4 is die verdwenen naar de zij- en voorkant. Geen aanplant-snoei gedaan want ik wist niet dat dat moest. Ik heb er simpelweg geen info over opgezocht.

Vorig jaar al gekruld blad erin gehad en dat heb ik dacht ik laten zitten. Is er vanzelf uit gevallen.

Dit jaar is ie opnieuw uitgelopen en ik heb alleen de takjes (niet hele) gesnoeid die over het pad groeiden.

Ik wil niet spuiten tegen ziektes of zoiets. Maar ik lees wel dat ik beter had kunnen snoeien toen hij geplant is en ook vorige maand. Het is een boompje geworden met flink wat takjes.

Ik kan even geen foto uploaden om te laten zien hoe die er op dit moment uit ziet. Zodra dit wel lukt, plaats ik m alsnog hier. De foto dan Wel heb ik een foto in mijn blog staan van 30 maart: blog/Helly/foto%CA%B9s_update_b-404.html

Er staat een framboos struikje met bamboestok voor, het is t kale ding erachter

Nu heb ik inmiddels gelezen dat je ze t beste ofwel in mei, ofwel in augustus (na de pluk) moet snoeien.

Wat denken jullie, kan ik dat beter alsnog nu doen? Of is t na 2 jaar die krulziekte en geen spuitgedoe een aflopende zaak qua perzikengroei? Of moet ik gewoon rigoreus flink snoeien en hopen dat t volgend jaar nog goed gaat?

Er zit wel een mini perzikje nog aan. Misschien meer dan 1, heb er nog maar 1 zo snel gezien.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...