Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn Stokslabonen en Tuinbonen, te vroeg gelegd!


Antoine

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Zoals jullie bekent, heb ik m'n Stokslabonen en Tuinbonen te vroeg gelegd...

Er is niets, maar dan ook niets meer van over! Gewoon opgepeuzeld of weggerot denk ik...

Ik wil het overnieuw doen, maar dan wel goed! Hoe?

Ik heb gehoord dat je deze bonen kan voorweken, hoe gaat dat? Wanneer moet ik dat doen, en hoe? En belangrijker; Wanneer mogen ze op z'n vroegst in de grond?

 

De rest gaat allemaal goed zoals hier te zien > blog/Antoine/

 

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had daar ook al gereageerd, op je blog.

 

Tuinbonen is niet te vroeg geweest, als je die nu nog wilt doen ben je eerder te laat.

 

De stokbonen rond half mei.

Ik leg de bonen op keukenrol, beetje vochtig, in een bakje van de chinees.

Als ze mooie wortels hebben en al blad zet ik ze in de grond.

 

Gebruik de zoekfunctie even, rechtsboven in. Zijn al meer vragen over geweest....

Link naar reactie
Delen op andere sites

om een betere kieming te krijgen week je bonen het liefst voor.

je legt de bonen in een bakje, ruim lauwwarm water erbij, en dan een nacht laten weken.

er zijn ook mensen die zeggen dat je het beste in melk of karnemelk kunt voorweken...ik zou niet weten of dat meer succes heeft want mijn bonen en erwten komen met water ook prima boven

erwtensoorten en tuinbonen kunnen nu in de grond, andere bonensoorten pas half mei!

het kan ook zijn dat je zaden verdwenen zijn door hongerige duiven....

omdat vogels (en slakken) het voorzien hebben op (gekiemde) erwten en bonen zaai ik altijd voor in bakjes. zo kan ik ook eerder zaaien...niet warm maar in de koude kas. zolang alles maar vorstvrij staat is het prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel ook een beetje aan de zaai tijd omdat ik niet echt weet tot wat voor soort deze haricot behoort.Ik heb de zaden vorig jaar in frankrijk gekocht,en wordt van de verpakking niet echt wijs.Maar altijd leuk om iets uit te proberen.Ga dit jaar ook romanesco proberen te kweken(italiaanse bloemkool).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de haricot (vert) ben je rijkelijk vroeg. Het zijn (hoogstwaarschijnlijk) stamboontjes, dus die planten blijven laag en hoeven niet tegen een stok te groeien. Maar meestal zaai je die als iedere kans op vorst is verkeken (half mei), omdat ze daar totaal niet tegen kunnen.

Als je plantjes het overleven is er niks aan de hand, maar probeer ze tot die tijd in ieder geval onder het glas te houden. Anders probeer je het over een maandje gewoon opnieuw.

 

Over dat voortrekken: Ik doe dat alleen met de voorjaarsbonen (erwten, peulen, capucijners), omdat de koude grond het ontkiemen vaak bemoeilijkt en - de belangrijkste reden- omdat vogels en muizen vooral vroeg in de lente gek zijn op een boontje uit de grond.

Die moeite doe ik niet met de stam- en stokbonen die ik in mei zaai. Ten eerste omdat de temperatuur veel beter is, en ten tweede omdat de vogels in mei veel meer alternatieven hebben en de bonen met rust laten. De woelmuizen hier lusten geen zomerbonen. Te groot misschien?

 

Ze komen altijd zonder problemen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...