Jorg Geplaatst: 8 februari 2011 Geplaatst: 8 februari 2011 Ik heb de erwten van het weekend in de kas (onder glas) gezaaid. Tuinbonen kan je inderdaad al zaaien, lees ook eens het artikel op www.plantaardig.com
annie en stefaan Geplaatst: 9 februari 2011 Auteur Geplaatst: 9 februari 2011 zoals gezegt heb ik deze morgen mijn tuinbonen gezzaidvoor proef heb ik slechts 1 rij gezaaid en de rest heb ik voorgezaaid in de serre in potjes om ze later uit te plantenwil eens zien hoeveel vroeger ik ze zal kunnen oogsten
annie en stefaan Geplaatst: 13 februari 2011 Auteur Geplaatst: 13 februari 2011 vandaag heb ik ik klene verwarmde serretjes witte kool en koolrabi gezaaid.ik heb ook voor de eerste keer peterselie gezaaid in potjes in mijn koude serre.als proef heb ik 10 potjes gezaaid in zuiver zaaigrond en 10 potjes in zaaigrond en het zaad afgedekt met zandheeft er iemand ervaring met het zaaien van peterselielaat het maar wetenmijn zomer prei begin op te komen in mijn koude serreen heb gisteren een rijtje snijandijvie en radijs gezaaid in mijn koude serre
aardbeijim Geplaatst: 13 februari 2011 Geplaatst: 13 februari 2011 Ik heb gisteren ook peterselie gezaait.Heb gelezen dat je ze moet voorweken en daarna moet de temperatuur rond de 20 graden zijn.En dan 3 tot 4 weken wachten Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
annie en stefaan Geplaatst: 13 februari 2011 Auteur Geplaatst: 13 februari 2011 dus in mijn koude serre zal het niet lukken????ik heb vorig jaar ook gezaaid in de serre maar dan in de volle grond, denk in april en dat was goed gelukt
aardbeijim Geplaatst: 13 februari 2011 Geplaatst: 13 februari 2011 Ja,maar ik denk bij 20 graden dat ze dan sneller uitkomen. En in april kan het ook al warm zijn he. Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
aardbeijim Geplaatst: 13 februari 2011 Geplaatst: 13 februari 2011 Even op internet gekeken:Zaaien Zaaien van peterselie is soms een werk van veel geduld.Het is een gewas dat dus lang op zich laat wachten, maar toch de moeite loont.4 weken is echt geen uitzondering, al kan dit proces versneld worden door het zaad enkele dagen te laten voorweken.Zaaien gebeurt veelal in potjes maar kan ook in volle grond gebeuren.Een voordeel bij het zaaien in potjes is dat je het keukenkruid enkele weekjes vroeger kunt oogsten en vanaf februari al van start kunt!Een belangrijke factor bij het kiemen is de temperatuur.20 C° is zeker nodig om een goed kiempercentage te garanderen.Zaai 2 tot 3 zaadjes per potje en dek deze af met een zeer fijn laagje wit zand.Even bevochtigen (let wel; te veel vocht is niet goed) en vervolgens warm zetten.Zaaien in volle grond kan vanaf april – mei, wanneer de temperaturen merkelijk gaan stijgen.In rijtjes en daarna uitdunnen is perfect mogelijk en bevorderd de groei.Te dicht zaaien kan voor onderlinge verstikking zorgen. Opkweek Na opkomst is het belangrijk dat de plantjes niet gaan uitdrogen.Watergift met regelmaat is dus vrij belangrijk.Plant de jonge plantjes uit zodra ze 4 echte blaadjes hebben.Dit zorgt voor een vlotte inworteling en bovendien blijven de blaadjes fris van kleur. Standplaats Peterselie is absoluut geen zonneklopper en dient dus op een halfschaduwrijke plaats geplant te worden.Het gebeurt wel eens dat jonge blaadjes vlug gaan vergelen en zelfs verbranden.Een schrale grond is perfect want ook dit gewas wenst geen grote hoeveelheden meststoffen.Het toevoegen van compost wordt erg gewaardeerd Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
annie en stefaan Geplaatst: 19 februari 2011 Auteur Geplaatst: 19 februari 2011 ze voorspellen regendus snel nog 1 rij wortelpeterselie en 2 rijen wortelen "amsterdamse bak" gezaaid tussen mijn rijen ajuinen ik heb ook mijn bestelde honingbessen ontvangen en geplant; dit zijn lonicera kamtschatica en lonicera caerulea edulisben benieuwd of het wat word om er confituur van te maken
dennislp Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 Peterselie op een goede warme plek zaaien gaat uiteindelijk wel veel sneller Tijdje terug ging ik het zaaien in verwarmd kasje om is te kijken, bij 26 graden was het ongeveer binnen 5 dagen ontkiemt en stonden er al plantjes van 2 cm , redelijk snel denk! (zelfde tempo ook bij basilicum toen ) > Planten kopen? Doe het bewust!
annie en stefaan Geplaatst: 19 februari 2011 Auteur Geplaatst: 19 februari 2011 het zijn wortelpeterselie, die kan je niet voorzaaien in de serreze moet terplaatse gezaaid worden, het duur wel even voor ze opkomen hoorhiervan kan je de bladeren gebruiken tijdens de zomer, en in het najaar en winter kan je de wortel uithalen om in de hutsepot of soep te verwerken, beetje te vergelijken met pastinaakook een vergeten groente
annie en stefaan Geplaatst: 26 februari 2011 Auteur Geplaatst: 26 februari 2011 ik ben bezig thuis een muurserre aan het bouwen van 5 lang en 4 meter breedheb nu al een bodem gegoten waar er een wateropvang bak opkomt die ik volgende week zal metsenwaar ik zal kweken heb ik 3 drainage buizen gestoken op 1 spade diep ( deze dienen om ondergronds water te geven via die witte buize die je tegen de muur ziet)daar op heb ik dan een laag van 5 cm compost op gedaande grond die ik heb uitgegraven voor mijn waterbak en weg heb ik op de compost gedaan en terug een flinke laag compost er opomdat er tegen de muur niet meer zal getrappeld word heb ik vandaag worteltjes en radijs gezaaidhierbij enkele foto's van hoe het er nu uitzieals mijn bak gemetst is zal ik er nog enkele foto's bij zettenhopelijk moet ik niet al te lang wachten dat ze de serre komen bouwen
aardbeijim Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Dit zegt mij nog niet veel maar toch SUCCES. Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
annie en stefaan Geplaatst: 26 februari 2011 Auteur Geplaatst: 26 februari 2011 ik hoop volgende week meer te zien en dat het voor julie wat duidelijker word
hansm Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Zowiezo hardstikke leuk een mooie serre, is hij alleen voor planten of ook om in te zitten ? Players only love you when they're playing.
annie en stefaan Geplaatst: 26 februari 2011 Auteur Geplaatst: 26 februari 2011 het is voor plantende eerste jaren vooral tomatenop mijn wateropvangbak komen er platen zodat ik een tablet verkrijg waar ik dan planten kan zaaien en opkweken. tijdens de winter kunnen er planten van op de terras overwinteren ik heb er deze namiddag nog een rij spinazie "viroflay" gezaaid, zolang ik niks zaai of plant die in de weg staan om de serre optebouwen
hansm Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Leuk ik zou ook eerder voor planten doen dan gaan zitten in de serre. Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Ja, maar jij zou ook groenten kweken op je bankstel als dat kon Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jos Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Niet helemaal mee eens Hans de voorwaarde die ik gesteld heb aan de wens van mijn vrouw voor een serre was dat ik een deel mocht afscheiden voor mijn plantjes. Links zie je het woongedeelte. Rechts op de foto zie je het serre-deel.
hansm Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Je hebt gelijk Jorieke, maar de katten houden dat tegen die vreten elke sprietgroen op die ze in huis zien, heeft me al menig plantje gekost. Hallo zeg Jos, je hebt dan ook een giga serre laten plaatsen, echt een mooi gaaf ding maar die tafel en stoelen moet eruit daar hoort een mooi tropischevijver te liggen Players only love you when they're playing.
aardbeijim Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Daar heb ik nog gezeten. Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
annie en stefaan Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 zo vandaag mijn collektie tomaten gezaaid tomaat "russian big roma"tomaat"noire de crimee"tomaat "gele BB"tomaat "orange BB"tomaat "yellow stuffer"tomaat " tree lemon"tomaat "stripped stuffer"tomaat "flamme"tomaat "buckbee's new 50 days"tomaat "stripped cavern"tomaat " carbon"tomaat "granny smith"tomaat " black and red boar"tomaat "orange van goeijenbier"tomaat "mini cerice blanc"tomaat "gardener's delight"tomaat "san marzano"tomaat "roma"tomaat "mini yellow plum"tomaat "millefleur"tomaat "saint pierre"tomaat "marmande"tomaat "cobra"tomaat "beefsteak"tomaat "coeur de boeuf"tomaat "ailsa craig"tomaat "alicante"tomaat " banana legs"tomaat "orange king"tomaat "golden konigin"tomaat " matina" hebben vandaag onze eerste radijsjes gegeten uit onze koepel serreheerlijk om iets te oogsten en dan nog met dat zonnetje
dennislp Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 waar ga je dat neerzetten? whoo, flinke hoeveelheid zeg! Mooie lijst! > Planten kopen? Doe het bewust!
Jooze Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Zie gewoon geen tigerella tomaatjes staan. Benieuwd naar de reden van zo'n tomaten freak... Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
annie en stefaan Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 Zie gewoon geen tigerella tomaatjes staan. Benieuwd naar de reden van zo'n tomaten freak... de heel eenvoudige redenik heb 100 soorten tomaten zadenen zoveel plaats heb ik niet om ze allemaal te zettendus een selectie maken hé, ieder jaar andere soortenmaar zal er misschien toch zaaien
Helly Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Dat is een aardige rij met verschillende tomaten Lekker dat je nu al verse radijsjes hebt gegeten. Krijg er spontaan zin aan Good things come in small packages
Aanbevolen berichten