Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Goedemorgen!


Amarinde

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Ik lees hier al een aantal jaren in meer en mindere mate actief mee. Nu, met een nieuwe tuin, leek het me een goed idee om mezelf weer opnieuw voor te stellen.
Dus bij deze 😉; Mijn naam is Katinka en naast het moestuinieren is wol mijn grote hobby. Ik doe er vanalles mee, maar mijn grootste liefde is het spinnen ervan om het daarna plantaardig te verven en te verwerken in een weefsel. 
Dit jaar hebben mijn partner en ik samen met vrienden een tuintje van 50m2 gehuurd. Naast alle groenten hoop ik hier ook iets aan verfplanten kwijt te kunnen en ga ik proberen wat katoen te verbouwen. 
Dit jaar wordt een jaar van leren en experimenteren en genieten in het groen :)!

Groetjes 😄

 

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, leuk een spinner!

Ik ben mijn spin- en verfmojo helaas kwijt, maar heb nog steeds meekrapbed op de tuin. Over tien jaar ga ik met pensioen en dan ga ik gewoon weer beginnen. Je eigen verfplanten kweken is echt heel geweldig!

Katoen is moeilijk in het Nederlandse klimaat. Hennep of Vlas gaat veel beter, maar heeft weer andere nadelen. Maar van proberen kun je leren, dus vooral doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het welkom allemaal! 

 

@Gallox
Ik zal zeker eens wat foto's plaatsen! Ik spin naast wol ook wel eens katoen en 't lijkt me heel tof om het hele proces eens een keer mee te maken 😄.

@woldistelHee wat leuk, een medespinner! Jammer dat je je mojo nu kwijt bent, maar dat komt vast wel weer een keertje opzetten :)
Ik heb dit jaar niet heel veel ruimte voor veel verfplaten, maar ik wil toch graag het begin van een meekrap bed aanleggen, en wede is ook een musthave. Japanse Indigo zou ik ook graag willen, maar die vind ik lastig te vinden en verder zou verfbrem, wouw, cosmos sulphureus ook wel leuk zijn😃.
Vlas had ik erg graag gedaan, maar daar is dit jaar helaas echt geen plek voor en hennep heb ik ook overwogen, maar ik ben bang dat dat onuitgenode gasten trekt. Hopelijk volgend jaar wel een vlasveldje en dit jaar dus experimenteren met katoen.😁

 

@Mellie Ik was mijn wol (vuil van het schaap) eigenlijk zonder zeep. Ik haal eerst de vieze en vervilte delen eruit en laat het dan in een grote wasemmer met zo heet mogelijk water uit de kraan (60 a 70C) weken. Dit is heet genoeg om te lanoline los te krijgen en voordat het teveel afkoelt en de lanoline weer neerslaat haal ik het eruit. Als de wol is afgekoeld spoel ik het flink in gewoon koud water. Dat is voor mij meestal voldoende. 
Je kan ook een drup dreft of wat wolwasmiddel gebruiken :). 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...