Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Weinig bloesem aan fruitbomen


Liesje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb hier 5 fruitboompjes staan (w.o. appel, peer, kers, pruim) allemaal nog vrij jong, ik schat zo'n 3 a 4 jaar. In het begin bloeiden ze allemaal heel enthousiast met veel bloesem . Maar sinds vorig jaar is het allemaal maar matig. Zowel de peer als de kers hebben nu volgens mij maar iets van vier of vijf bloesemknopjes. Hoe kan dit? Ik heb ze keurig gesnoeid op de juiste tijdstippen, en ze hebben -naast zo nu en dan wat luis- geen ziektes voor zover ik kan zien. Zijn ze gewoon nog te jong misschien? Is het te koud geweest afgelopen winter? Of moet ik het snoeien wellicht een paar jaar achterwege laten?

 

Help! Ik hoopte zo op een iets grotere opbrengst dan één pruim zoals vorig jaar

 

Groetjes, en alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien kun je een foto plaatsen, voor het geval dat je misschien inderdaad wel iets te enthousiast bent geweest met het snoeien ? ( is een optie )

foto verduidelijkt veel !

Link naar reactie
Delen op andere sites

U vraagt, wij draaien

 

Het perenboompje, met name op de uiteindes van de takken wat verdwaalde bloesempjes

 

imag195870861334338014.jpg

 

Het kersenboompje, idem (al moet je voor bloesem spotten wel heul goed zoeken op deze foto)

imag195970621334338087.jpg

 

Zowel bij de appel als bij de pruim heb ik helemaal nog geen bloesem gezien. De appel omdat die nog bijna helemaal in knop zit, de pruim lijkt eigenlijk alleen maar blad te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja. Ik vind het bij de peer wel meevallen eigenlijk, de weinige bloementrosjes. Misschien zie ik het niet goed, maar ik tel er 12 - 13 ?

De Takken zijn wat lang, in zijn eerdere jaren dus wat opgejaagd. Er zit wel 1 erg lange tak ( naast de spil , de centrumtak ) die schuin-voorlangs de paal loopt en dan wegbuigt. Die is wat raar lang en steil naar boven . Die had ik eerder , vorig jaar uitgebogen of ingekort.

 

Hoe staat die boom op de zon ? Ziet er verder gezond uit, maar wat lange loten zo te zien , ook van eerdere jaren. Staat ie lekker op de zon ?

Ik zou die ene lange innemen ( niet de spil zelf )

 

De kers valt toch ook wel mee. Ja. Het houdt niet over met de bloesem. Maar ook hier zijn de taken best lang en alsof ze niet echt lekker veeel zon krijgen. Toch zit de bloesem er wel. Dat wordt elk jaar nu wat meer. Geduld ?

 

ps. waarom zijn bij de peer onderin, de takken bij elkaar gebonden met dat blauwe draad ?

Uitbuigen, meer horizontaal. zou zeker de bloesemknopvormig helpen ! ( als de boom zon heeft )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, dat samenbinden was vanwege een ongeluk bij het uitbuigen. Ik wilde de tak uitbuigen, maar toen ik er een houtje tussen wilde zetten, brak de tak af :-s. Er zit nu een tiewrap omheen om de wond te helen. Het gaat op zich goed zo, alhoewel ik twijfel of het een lange termijn oplossing is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zou doen..? Allereerst zorgen dat de boompjes voldoende voedsel krijgen, ik bedoel mest, regelmatig aangieten met een vloeibare mest oplossen in een gieter, mest van lidl is prima !

Ik zie dat er nu veel voedingstoffen gebruikt worden door het mooie gras eromheen.

Of het gras rondom weghalen of regelmatig bijmesten.

 

Hebben inmiddels de leeftijd om sowiezo al flink bloemsems te geven, dus zeker niet te jong

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de peer te dicht bij de auto staan. Of je moet er een andere vorm (hoger) aan geven. Bij peren worden de takken (in een jong stadium) vaak uitgebogen. Dit zal hier problemen geven.

 

In dit jonge stadium geen bloei zou ik niet eens rouwig om zijn want de takken zijn wel erg dun om fruit te dragen. Laten ze eerst hun energie maar steken in groei en vorming.

Erg belangrijk is een boomspiegel aanbrengen = rondom de stam een cirkel met een diameter van een halve meter. Later zou deze groter moeten maar gaat in jouw situatie niet lukken.

De grond van de boomspiegel wat compost door mengen (maar pas op voor wortelbeschadiging) en wat kunstmest.

 

Verder kan je komende zomer eens goed gaan nadenken over de vorm want deze is in beide gevallen verre van ideaal. En dan van de winter gaan snoeien. Die takken (en zeker kleine uitlopers) waarvan je nu al weet dat die eruit moeten zou je ook nu wel weg kunnen nemen omdat het zonde is dat daar groeikracht in gaat zitten.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...