Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waar moet je op letten bij opal fruitboom


wilma

Aanbevolen berichten

hallo, nog vlug even een vraagje, De opal pruim van de aldi daar staat als maat hoogte 150cm. wat zou daar mee bedoeld worden. Is dat de aanschaf hoogte of de totale groei hoogte, Kan je er makkelijk een leiboom of waaier van maken?

bij info op t net zie ik de entplaats vaak heel kort boven de grond. is dat gunstig om hem als waaier te kunnen snoeien?

In mijn tuin heb ik wel 2 hoge pruimen dus zoek ik nu een iets makkelijker modelletje waar ik( nu inmiddels 74) niet in hoef te klimmen, graag advies Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat dat de hoogte van de boom op dit ogenblik is. Een laagstam pruimenboom wordt 3-5 m hoog (dus je hoeft daar niet direct in te klimmen). Pruimen zijn helemaal niet zo geschikt om in leivorm op te kweken : ze groeien nogal snel en je snoeit een pruimelaar best niet te veel.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij bedoelen ze lengte van aankoop, ongesnoeid kan Opal wel 5 meter hoog worden.

Bij leiboom bepaal je zelf de hoogte, volgens mij is een waaier vorm handigste van een struik te vormen die onderaan

meerdere zijtakken heeft, opal boompje niet zo geschikt voor denk ik, waaier zie je bv bij vijg of perzik,

Gewoon leiboom met horizontale etages moet denk ik goed kunnen met opal, handigst is als je bv 6 zij-takken kan uitbuigen, bij aankoop zou ik als de keus er is dus daarop letten.

Verder zou ik veel info. over leibomen opzoeken, ik vindt het gaaf maar best nog moeilijk en beetje uitproberen.

Twee stevige palen met bv 3 stevige draden heb je denk ik nodig of je kunt een tijdelijk rek met bamboe maken maar dat is minder degelijk en wordt meer gebruikt waneer de boom nog verplaatst gaat worden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ziezo. eidelijk een fruitboom in mijn patio.

Die heb ik zo geplant

zo-staat-mijn-pruim-opal-14-4-1251461334419228.jpg

 

en zo heb ik de takken opgebonden.

pruim-opal-14-4-1283231334419297.jpg

 

de kwaliteit van het boompje liet te wensen over, er zitten maar weinig zijtakjes aan die elk niet langer zijn dan 20cm, behalve de 2 bovenste die 30cm lang zijn.

Ik heb de takjes die aan de verkeerde kant stonden gelijk bij de stam afgesnoeid.

Hij staat in potgrond met een deklaag van brandnetelblad zodat hij niet zo snel uit zal drogen.

 

Hopelijk wordt het wat. groetjes Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...