Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Krulziekte in perenboom?


JosN

Aanbevolen berichten

Mijn 2 jonge perenboompjes lijken iets te mankeren dat mij erg doet denken aan de bladkrulziekte. Maar overal lees ik dat dat alleen voorkomt op perzik. De bladeren gaan eerst krullen en dan verschijnen er rode vlekken op. Wat is het en wat kan ik er tegen doen? Hellup!

Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2 jonge perenboompjes lijken iets te mankeren dat mij erg doet denken aan de bladkrulziekte. Maar overal lees ik dat dat alleen voorkomt op perzik. De bladeren gaan eerst krullen en dan verschijnen er rode vlekken op. Wat is het en wat kan ik er tegen doen? Hellup!

 

foto ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen niet goed persica

Ja de uwe hebben er precies ook goed van. Hier momenteel alles nog ok .

 

Maar de toppic starter spreekt ook van rode plekken. daarom wou ik graag een foto zien van hem.

Akkoord galmijt aandoening verkleurt soms naar rood/bruin , maar zo vroeg op het seizoen ook al ?

 

Deze week nog op een belgisch forum dit gezien:

http://img802.imageshack.us/img802/1002/dscn0173i.jpg

daarvan durf ik toch minder direct zeggen dat het perenpokken zijn. Het lijkt me wel een galmijt aandoening , maar me erover uit te spreken durf ik toch niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn sierperen word gezegd dat er roest in zit (door de kweker). Maar ik vind het zelf niet op de plaatjes van internet, of die van persica, lijken.... Geen idee of het echt roest is en wat ik er aan kan doen De boom is niet happy in ieder geval, deze heeft heel veel bloesem gehad, maar nu erg weinig blad. Vorig jaar ook nauwelijks gegroeid.

 

 

Foto's zijn van vorige zomer.

blaadjesziekeboom.jpg?t=1310639544

 

 

 

 

blaadjesziekboom2.jpg?t=1310639553

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, zoiets klinkt me aannemelijker presica... (omdat het helemaal niet lijkt op roest). Mn andere 3 bomen die er vlak naast staan hebben er alleen helemaal geen last van?! Is dat ook verklaarbaar?

 

Ik heb afgelopen herfst en voorjaar al bijgemest met gedroogde koemest korrels... Zou dit voldoende zijn? ik kan ook bijmesten via de drainage pijp, maar ik weet niet of dit de bedoeling is?

 

Ik wil alleen heeel graag dat die stomme boom het weer goed gaat doen,

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeutje is dat roest??? wtf.... arme peer

 

 

(wat een f*ck-kweker is dat dan ook van mijn bomen he.... ik heb 10 foto's gestuurd, tekst en uitleg, en ik krijg alleen een mail terug waarin kortaf 'perenroest' gemeld wordt.......)

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Infinite , Neenee , geen roest , perenpokken alias perengalmijt.

Je hebt het halverwege deze toppic ergens verkeerd verstaan. tis geen roest maar een mijt.

 

Voor uw probleem , wat je ook kunt doen is bladvoeding geven , wuxal bvb.

Dit werkt direct in op de bladeren en is sneller op de juiste plaats als meststoffen aan de wortel.

Ikzelf geef meerdere keren per jaar bladvoeding.

Dit is niet ter vervanging van de grondbemesting , maar zeker nu kan je je jonge blaadjes gezonde voeding geven via bladvoeding.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha,

Ik wil alleen heeel graag dat die stomme boom het weer goed gaat doen,

 

Een boom is nooit stom, hm,.. jij hebt hem daar toch neergezet? Wellicht scheelt er wel iets aan zijn verzorging

 

De andere 3 bomen zijn waarschijnlijk geen Sierperen? elke boom heeft zo zijn eigen gebreksziektes, stom he ?

 

Wanneer het warmer wordt zou ik dan maar eerst beginnen met een vloeibare mest op te lossen in een gieter en hem elke week zo'n gieter geven. ruim van de de stam af gieten anders komt het nog niet bij de juiste wortels terecht, meeste wortels die het spul opnemen zitten verder weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de galmijten betreft.

 

Doordat ik in de winter de bomen behandel met winterolie heb ik er zelf nog niet te maken mee gehad.

 

Moesten het mijn bomen zijn , dan zou ik ze nu onmiddelijk behandelen met massai. dit product mag tijdens de bloei gebruikt worden.

In vroeger stadium was een behandeling met winterolie en confidor voldoende geweest , maar de aantasting is al vrij ernstig , denk dat massai nu aangewezen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha,

Ik wil alleen heeel graag dat die stomme boom het weer goed gaat doen,

 

Een boom is nooit stom, hm,.. jij hebt hem daar toch neergezet? Wellicht scheelt er wel iets aan zijn verzorging

 

De andere 3 bomen zijn waarschijnlijk geen Sierperen? elke boom heeft zo zijn eigen gebreksziektes, stom he ?

 

Wanneer het warmer wordt zou ik dan maar eerst beginnen met een vloeibare mest op te lossen in een gieter en hem elke week zo'n gieter geven. ruim van de de stam af gieten anders komt het nog niet bij de juiste wortels terecht, meeste wortels die het spul opnemen zitten verder weg.

 

De opmerking 'stomme boom' is eerder gericht als: " je moet het gaan doen "smeekbid" je moet het gaan doen! waarom doe je het nou niet *snik snotter*?! gefrustreerd: ' stomme boom'

 

De overige 3 bomen zijn ook sierperen (Pyrus calleryana 'Chanticleer'), van hetzelfde jaar, dezelfde kweker, dezelfde soort grond en op dezelfde manier geplant.

Zie foto van vorig jaar: meest rechterboom, achterin

meestrechterboomisziek.jpg?t=1310639447

 

Ik ga hem soieso bijmesten dit jaar met vloeibare plantenvoeding, (de andere boompjes ook) dat kan geen kwaad denk ik . Hopelijk gaat alles dan goed.

 

(ik hou van mijn sier peertjes, nectarine boompje en net geplantte pruimpje, heb moeten zeuren, smeken en complete referaten moeten houden en het hoe en waarom bomen goed zijn voor mijn tuin (tegenover mijn vriend, die heeft niets met plantjes... Daarom wil ik ook heel graag dat ze het goed gaan doen.) Er zijn al zo weinig bomen en hoge planten hier in de omgeving, ik probeer op mijn 30 vierkante meter het gemiddelde weer omhoog te krikken.

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...