Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bladeren paprika/tomaat worden wit (minder groen)


Helly

Aanbevolen berichten

Na gezoek via de zoekfunctie maar niets kunnen vinden op steekwoorden als paprika plantjes witte vlekken ed. hier maar een nieuw topic over geopend. Mocht hier al iets over bestaan, dan hoor ik dat graag.

Ik heb mijn paprika en tomaten plantjes voor t weekend 2 dagen buiten laten staan. In een zinken stellage en met plastic folie eromheen. Nu zijn veel bladeren wit geworden. Alsof het groen er langzaam uit is getrokken.

De vraag is, waar kan dit aan liggen? Note: er zitten geen beestjes aan en t kan kwam door t buiten staan. Nu staan ze weer binnen en nergens geen last van. Kan het de ineens overweldigende zon zijn (eerder hooguit 4 uurtjes zon voor t raam) of kan het door de wind zijn die te koud was? En kan ik hier nog iets aan doen om ze er weer wat gezonder uit te laten zien?

Hierbij de foto's:

 

dsc980168561334568123.JPG

 

dsc979743181334568140.JPG

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het ook met dennis en rantje eens, verbrand blad, teveel zon ineens waarschijnlijk.

 

ik heb het ook op enkele planten omdat ik ze te enthousiast allemaal in de brandende zon heb gezet zaterdag.

 

idd niks om je zorgen om te maken, de planten kunnen wel tegen een stootje.

 

paprika/peper vind het idd fijn als het wat warmer is maar hoeft echt niet op 18/20 graden te staan meer als ze zo groot zijn al. ze groeien wel harder/beter als het wat warmer is. Ze kunnen niet tegen vorst (hoewel ik over verschillende planten enkele keren vorst heb gehad vorig jaar en die planten heb ik nog steeds en zijn al weer volop aan het produceren.) dus het is nog te vroeg om ze permanent naar buiten te doen nu.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja permanent gaan ze niet meer naar buiten. Overdag alleen naar buiten als t zonnetje lekker schijnt zoals nu t geval is. Al zie ik wel weer een donkere wolk aan komen

Thanx voor het nadenken Misschien was ik met al die zon een beetje te over enthousiast geworden

Heb wel net de lichter geworden blaadjes verwijderd voor ik dit las. Is dat erg?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

zolang je nog wel wat blad laat zitten is dat niet erg idd.

 

kampen is niet ver van zwolle en hier schijnt het zonnetje ook lekker, maar erg wisselvallig idd, had zaterdag vanalles op het dakterras gezet en toen ging ik een broodje eten. kom ik drie kwartier later terug hing alles slap...

 

snel alles water gegeven en gelukkig viel de schade mee

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de gezonde (groene) blaadjes laten zitten hoor

Wil toch geen kale plantjes in mijn kast hebben staan. Voor ik moest werken weer naar binnen gehaald.

Morgen mogen ze weer buiten spelen.

 

Dus in de schaduw krijgen ze nog genoeg licht? Dacht dat ze echt in de zon moesten staan omdat t zonminnende planten zijn.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah de zon schijnt hier amper, houdt dit in dat ze dan nooit de kas in kunnen omdat ze dan verbranden? Want ik heb ze juist naar de kas verhuist omdat ik ze hier in grotere potten kon stoppen. Het probleem is nu dus dat ik ze eigenlijk niet meer terug kan verhuizen omdat ik op mijn zolderkamertje geen plek heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de reakties op mijn probleem te hebben gelezen, is het beter ze elke dag een bepaalde (oplopende) tijd buiten te zetten zodat ze afgehard kunnen worden. Dag 1 ½ uur, dag 2 1 uur, dag 3 1½ uur.. etc..

Op een gegeven moment kun je ze dan laten staan als ze er wel tegen kunnen.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel je sluit je zelf 24 uur op in een kast waar geen licht komt, en je stapt dan de volle zon in.. Dan voel je je ook niet zo lekker. Denk dat je het zo ook een beetje goed kan vergelijken met plantjes..

 

Ookal is het wel zo denk ik, dat sommige plantjes gevoeliger zijn voor verbranding dan anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[...] Maar wat kan ik nu het beste doen, ze weer naar binnen halen? [...]Tjah de zon schijnt hier amper, houdt dit in dat ze dan nooit de kas in kunnen omdat ze dan verbranden?
Afharden is één van de oplossingen, ook als je ze binnen verplaatst van een wat donkerder hoekje naar een raam met de hele dag zon. Wil je ze toch in één keer in de kas zetten dan zijn daarvoor diverse oplossingen te bedenken, via de zoekfunctie kun je veel terug vinden. Wat ik de afgelopen maand voorbij heb zien komen in de diverse topics: vliesdoek, temperzon, schaduwdoek, kalken, a4 papier, overtrekpapier, ... Alles zolang ze maar niet direct in de felle zon staan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu krijgt ook mijn komkommer plantjes allemaal witte stippen, ze staan in de vensterbank achter het raam in een open bak, kan dit dan ook verbranding zijn??? mijn boon plantjes hebben er tot dusver nog geen last van het zijn de grotere bladeren van de plant die het hebben nog niet de net nieuwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je ze toch in één keer in de kas zetten dan zijn daarvoor diverse oplossingen te bedenken, via de zoekfunctie kun je veel terug vinden. Wat ik de afgelopen maand voorbij heb zien komen in de diverse topics: vliesdoek, temperzon, schaduwdoek, kalken, a4 papier, overtrekpapier, ... Alles zolang ze maar niet direct in de felle zon staan.

 

Ik heb dunne vliesdoek op het zuiden gespannen ,meer niet en dat gaat goed.Kan ook oude kranten.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...