Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb er nog één;

1liter appel of druif azijn en 50 ml. lavendel olie in 10 liter water mengen. 's avonds de planten en de grond ermee besproeien.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst:

Tegen niemand persoonlijk gericht, maar het zou fijn zijn als mensen hun middeltjes eerst even uittesten alvorens ze op het forum te zetten.

Internet staat vól met tips tegen slakken. Hoe vaak bijvoorbeeld - ook in dit draadje - al niet gemeld is dat scherp zand werkt tegen slakken. Niet dus

Ik zou zeggen: probeer eerst je middeltje en meldt daarna pas hier of het werkt

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Er is een middel dat flink helpt en dat ik al uitgeprobeerd heb.

Het zal best wel al wel eens opgenoemd zijn maar kan niet vaak genoeg herhaald worden.

Ruim je tuin op, zorg dat er geen schuilplaatsen en overwinter plekken in de buurt zijn.

Maai het gras kort rondom de tuin en schoffel regelmatig.

Bij een klein tuintje aan huis is dit vaak ondoenlijk, ga dan naar een tuinvereniging en huur daar een stukje

Geplaatst:

waarom is dit ondoenlijk op een klein tuintje aan huis?

ik zie juist meer problemen bij mensen op een volkstuin dan in mijn mini tuintje aan huis.

Geplaatst:

Je mag wel een keertje komen kijken bij mij in de tuin. Daar vind je niks van wat jij net noemt. Maar als je in de tuinen van de buren kijkt... en jammer genoeg steken die slakken zonder problemen over. Alle slakken die ik zie die niet in de gewassen zitten komen vanaf de buren.

Geplaatst:

Mijn ervaring is net omgekeerd, op een volkstuin kan je alles optimaal maken voor het kweken van groenten.

In een tuin aan huis zijn er vaak externe factoren waar je geen invloed op hebt.

Slakken zijn nacht dieren en zullen overdag een schuilplek zoeken. Ze kunnen wel een stukje lopen op hun voet, maar kiezen ook de weg van de minste weerstand bij het foerageren.

Heb ik planten die ik wil behouden zoals bijv. komkommer, dan leg ik tussen de slaapplek en de komkommer koolblad of zaai witlof.

Een soort rijstebrijberg waar ze zich eerst doorheen moeten eten alvorens in luilekkerland aan te komen.

Ik zet geen komkommer aan de rand van mijn tuintje.

Ik schoffel zo snel mogelijk na buien om de grond op te laten drogen, dat lukt ook niet in mijn siertuin.

Maar als je een klein strak tuintje aan huis hebt en buren met als tuin zo'n luchtplaats van een gevangenis, dan zal het anders zijn.

download67221466006741.jpg

Geplaatst:

Nedlets, ik zag dat je veel last hebt van slakken in de aardbeien.

Ik heb nettten van ik dacht de LIDL die van wat stugger plastic gemaakt zijn de mazen zijn vrij klein en alleen de kleinste slakjes komen erdoor.

Ook zou je lage kooien van fijn gaas o.i.d. kunnen maken waar de slakken niet door komen.De kooien kan je met de aardbeien mee verhuizen.

Ik maak mijn aardbeiplanten schoon en slakvrij voor ze afrijpen en heb bijna geen last van vraat.

Misschien is dit een idee?

Geplaatst:
Mijn ervaring is net omgekeerd, op een volkstuin kan je alles optimaal maken voor het kweken van groenten.

In een tuin aan huis zijn er vaak externe factoren waar je geen invloed op hebt.

Slakken zijn nacht dieren en zullen overdag een schuilplek zoeken. Ze kunnen wel een stukje lopen op hun voet, maar kiezen ook de weg van de minste weerstand bij het foerageren.

Heb ik planten die ik wil behouden zoals bijv. komkommer, dan leg ik tussen de slaapplek en de komkommer koolblad of zaai witlof.

Een soort rijstebrijberg waar ze zich eerst doorheen moeten eten alvorens in luilekkerland aan te komen.

Ik zet geen komkommer aan de rand van mijn tuintje.

Ik schoffel zo snel mogelijk na buien om de grond op te laten drogen, dat lukt ook niet in mijn siertuin.

Maar als je een klein strak tuintje aan huis hebt en buren met als tuin zo'n luchtplaats van een gevangenis, dan zal het anders zijn.

download67221466006741.jpg

of mijn moestuin strak te noemen is weet ik niet (foto's genoeg in de blog ) ligt er maar net aan met wie je het vergelijkt.

en nee mijn beide buren hebben een tuintuin en geen luchtplaatsen. daar komen ook zeker wel wat slakken vandaan maar alsnog niet de aantallen die ik in dit topic voorbij zie komen.

een volkstuin gaat het optimaal maken van de tuin ook niet veel verder dan je eigen gehuurde tuintje, net zoals je tuin bij huis. dus nee ik zie het verschil niet. op beide plekken heb je externe factoren, zoals buren, waar je geen invloed op hebt.

het enige wat ik weet is dat ik op het moment minder last heb van slakken dan de meesten hier in het topic en mijn tuintje zit achter het huis dus ondoenlijk is het zeker niet. ik denk dat ik persoonlijk juist veel meer problemen zou hebben op een volkstuin aangezien ik dan savonds niet zo even de tuin in loop om slakken te vangen.

Geplaatst:

Ik zou dat wel een strak tuintje noemen, kan me voorstellen dat het voor slakken niet aantrekkelijk is.

Bij mij op de moestuin heb ik vandaag weer de kanten van de slootjes gemaaid. Ook de tuin van de buren met de bosmaaier gemillimeterd.

Hij stond vol klaprozen in bloei , het was prachtig, maar ook kweek in het zaad etc. En deze nieuwe mensen zijn maar 1 keer geweest dit seizoen.

Ik doe dat dan niet als hulp, maar uit eigenbelang. Het kost me meer aan slakken, zaad en uitlopers als ik het niet doe.

Ik zie een natte week komen en de keuze is dan snel gemaakt.

Maar niet iedereen kan veel naar zijn hand zetten om je tuin heen. Dan moet je werken met bijv. slootjes, winddoek of schutting als barrière.

Soms kan je door ervaring inschatten of een tuin een succes wordt, maar ik tuin al 40 jaar op verschillende soorten grond en heb ook twee tuinen opgegeven omdat daar niet te tuinen was. Meer ervaring met slakken opgedaan dan me lief is,maar ook goede herinneringen zoals in Marrakesh:

156191161466012933.jpg

Geplaatst:

Ik heb geen buren die direct aan mijn tuin grenzen, aan alle kanten een strook ruigte en aan de achterkant kilometers landbouwgrond waar regelmatig gespoten wordt. Vraag me niet wat. Ik gebruik een strook grond niet om die reden (ik maai het af en toe) en ik heb windbrekergaas oa ook voor het inwaaien in mijn tuin tijdens het spuiten. Dus ik snap die slakken wel dat ze liever naar mijn gifvrije tuintje komen dan op die dode landbouwgrond rondkruipen. Dan heb ik schuin achter weilanden. Je wil niet weten hoeveel mest daar steeds op geïnjecteerd wordt van koeien die nooit buiten komen. Ook daar is het waarschijnlijk minder aantrekkelijk voor slakken.

Dus geen tuin is gelijk, maar ook al tuinier je op dezelfde manier. Waar je tuin ligt maakt ook echt wel verschil.

Ik klaag niet. Mijn tuin zit vol leven. Kikkers, padden, salamanders, egels en allerlei insecten. Het is veel werk om iets van een evenwicht te creëren, maar ik heb het er graag voor over.

Geplaatst:

Nou, dat gras van de buren maaien doe ik ook hoor. Als ik moet wachten tot zij het doen dan zijn mijn plantjes opgevreten. Dus dat zijn vier tuinen die we dan maaien.

En ook het onkruid aan de zijkant van de bult moeten we zelf onder handen nemen om een ware slakkenexplosie enigszins te voorkomen.

Helaas ligt de bosmaaier nog bij de reparateur... nog even wachten en dan wordt het weer slakkenmoes.

Geplaatst:
Ik heb liever geen tuin dan een strak tuintje geloof ik.

Die keuze mag iedereen zelf maken.

Ik vind het wel erg ver gaan om iemand anders tuin te maaien uit eigenbelang

Wat zou jij dan doen als mensen verplichtingen aangaan en die niet na komen?

Van de nieuwe tuinders redt een deel het niet, om verschillende redenen.

Mensen beginnen aan een tuin waar ze geen idee van hebben wat het is, vaak uit romantisch oogpunt.

Tuinen is werken en je krijgt loon naar werken maar soms ook niets.

Wij als vereniging moeten dit stuk land nu bijhouden en weer verhuren aan een nieuw iemand.

Deze winter was het redelijk schoon, nu ben ik de klos.

Dan is commentaar vanaf de zijlijn makkelijker dan het bijhouden

Geplaatst:
Ik heb liever geen tuin dan een strak tuintje geloof ik.

hoop niet dat je nu mijn tuintje bedoeld aangezien deze door patrijs zojuist als strak werd bestempelt?

ik heb toch echt liever een mijn mini tuintje dan geen tuintje.

Ik zou dat wel een strak tuintje noemen, kan me voorstellen dat het voor slakken niet aantrekkelijk is.

die theorie gaat niet op want voorgaande jaren had ik veel meer slakken en toen was de achtertuin (aangrenzend aan de groentetuin) meer bestraat dan op dit moment het geval is.

(toen we het huis kochten was het een luchtplaats met als enige groen een druif. de borders met planten worden stukje bij beetje steeds groter).

maargoed het punt dat het vaak ondoenlijk is bij een klein tuintje aan huis lijkt me onjuist. de ene tuin heeft qua slakken een betere ligging dan de andere. dat is zowel bij kleine als grote tuinen, zowel bij tuinen aan huis als bij volkstuinen. wat Anneke ook al zei; geen tuin is gelijk.

Geplaatst:

Loes. Nee hoor, ik ging bij die opmerking puur van mezelf uit. Dus ik zal niet van mijn natuurlijke tuin een nette tuin maken, omdat dit makkelijker is ivm slakken. Dus voor mij is dat geen optie.

Patrijs. Als de huur al opgezegd is, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Ik las het alsof je iemand anders tuin gemaaid had zonder overleg. Dat zou ik wel wat ver vinden gaan.

Geplaatst:

Er is wel overleg geweest, niet met de huurders maar met het bestuur.

Als oud voorzitter van de vereniging weet ik wel hoe het werkt.

Ik had de tuin al lang aan een ander verhuurd die er wel plezier in heeft.

liefhebbers genoeg. Dat had mij en anderen veel werk gescheeld.

De rest van de vereniging is blij dat er gemaaid wordt en dan vooral dat zij dat niet zelf hoeven te doen.

Deze mensen gaan waarschijnlijk stoppen en hebben niet het fatsoen dat te melden.

Zij zijn druk met andere zaken.

Er is nu, mede door mijn actie wel weer overleg en er is een grote kans dat ze er zelf ook blij mee zijn.

Misschien gaan ze nog aan de slag, maar het seizoen is al weer bijna voorbij.

Van mij hoeft niemand een schone tuin te hebben en ik geniet van verwilderde tuinen bij anderen.

Vooral in de winter als er veel dieren op af komen. Of om te kijken welke planten het redden en welke niet, en waarom.

Ik zie ook het verschil in hoeveel tuinen opleveren. Ik zie ook dat bij anderen de slakken onder het karton (want dan hoef je niet te schoffelen) uitkomen als de nacht valt en dat alle courgetteplanten daar opgegeten worden.

Als mensen daar lol in hebben, prima als het geen overlast geeft.

Ik wil van mijn tuin eten, en ik spuit niet met gif,en leg geen slakkenkorrels, dan is opruimen schoffelen en maaien een mooie oplossing.

Ik heb zoals veel anderen hier veel last gehad van slakken en voor mij een manier gevonden om dat op te lossen, het kost moeite maar levert veel op.

Vraat heb ik ook op mijn tuintje, maar nu beheersbaar, voor mij is er een evenwicht.

Het is misschien off-topic maar wat zou jij dan doen?

Geplaatst:

Geen idee of het mijn instelling is of dat wij minder slakken hebben.

Goed, al mijn sieralliums zijn verdwenen. En ook vele andere gezaaide uien, maar weet je, nu hoef ik ze niet meer uit te dunnen.

En ja, ik heb maandenlang voor slak met de lange achternaam worteltjes zitten zaaien.

En yippie, er zijn zowaar nog vijf dille plantjes over, van de twee dikke vette rijen die ik gezaaid had.

En ja, een aantal zinnia's en afrikaantjes zijn gesneuveld.

En zo her en der verdwijnt een blaadje. Maar hey! De koolrabi's staan er gewoon nog.

En de peultjes. En we hebben aardbeien.

En de courgettes hebben het ditmaal overleefd, en de komkommers. En peterselies!

En de kervel niet. Maar er zat ook een babykonijntje in de konijnproof gemaakte tuinen ingesloten. En er zijn vogels, en je struikelt over de veenmollen.Dus wie nu wat laat verdwijnen? Ik weet het niet.

In ieder geval groeien er dingen. Waren wij dit jaar voorbereid op de teleurstellingen én de aanvallen van de slakken. Hebben we vallen uitgezet, strooien we zo nu en dan korrels. Hebben we wat meer voorgezaaid en in grotere aantallen. Afgehard. En tijdelijke bescherming aangebracht.

En het is zowaar te doen dit jaar.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:
Loes. Nee hoor, ik ging bij die opmerking puur van mezelf uit. Dus ik zal niet van mijn natuurlijke tuin een nette tuin maken, omdat dit makkelijker is ivm slakken. Dus voor mij is dat geen optie.

op die manier is mijn moestuin ook geen strakke tuin juist zo natuurlijk mogelijk waarbij ik natuurlijk wel beperkt wordt door de kleine oppervlakte en mijn zeefhoofd. zo op het oog lijkt het misschien wat strakker doordat de verhoogde borders van steen zijn ipv hout. in feite niets anders dan de houten moestuinbakken zoals velen hier op het forum (waaronder jijzelf als ik het goed zag).

zo zie je maar hoe verschillend het beeld is bij een 'strakke' of een 'nette' tuin.

voor de slakken maakt dat allemaal weinig uit, als er iets eetbaars staat dan zijn er slakken die ervan eten. Deze wilde ik nog met jullie delen. een bericht over hoe slakken met maar 2 hersencellen beslissen of ze onze plantjes opeten of niet:

http://www.nu.nl/wetenschap/4272527/slakken-nemen-complexe-beslissingen-met-twee-hersencellen-.html

Geplaatst:

Ik was vergeten om m'n slakkenemmer leeg te maken. Kleinzoon (3) stond daarover gebogen en riep heel enthousiast: oma heb jij zóveel slakken...

Vanavond de stinksmurrie gezeefd, in de stromende regen zodat al het smerige slijmwater wegstroomd en alles in de Kliko gemikt in een zak tegen de stank die maandag geleegd wordt.

Geplaatst:

Volgens mij is het werkelijk een recordjaar voor die slakken. Ze konden vroeg uit het ei vanwege de warme winter, we hebben maar heel even wat kou gehad en vervolgens afwisselend warm en nat. Ik heb werkelijk waar ook nog nooit zulke grote slakken gezien als nu. Die naaktslakken zijn enorm, maar ook die huisjesslakken hebben bouwsels op hun rug waar je voor een armlastig gezinnetje een sociale huurwoning van zou kunnen maken. Ik vond er vandaag twee innig verstrengeld, en ze pasten samen net in mijn hand op weg naar de kliko. Bezopen, angstaanjagend, buitenaards groot. En die krengen blijven nog wel even groeien, ik denk dat we in augustus naaktslakken gaan zien van 20 cm en hele Disney-paleizen op de ruggen van die huisjesslakken.

Volgend jaar hebben we veel minder last van slakken, ik durf er iets onder te verwedden.

Geplaatst:

Slakken maat 42

Zijn het niet toch per ongeluk Aliens? Ligt er misschien ergens in een verlaten weiland een slakkenhuis moederschip waar ze allemaal uitgekropen zijn om onze mooie groene planeet op te eten?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...