Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier zijn tot nu toe relatief weinig slakken actief. Komt  door de droogte en de vaak koude nachten (eergisteren hadden we nog vorst aan de grond). Nu heeft het gisteren voor het eerst sinds weken geregend (7 mm) en de komende dagen wordt er ook nog neerslag voorspeld. Voeg daarbij dat de nachttemperaturen na +10 graden gaan. Ik verwacht voor de komende weken een explosie van de slakkenpopulatie.

• Like 1
Geplaatst:

In mijn voortuin kon ik gisteravond alweer lopen over de naaktslakken zoveel. Daar is weinig tegen te doen met het groen van de gemeente voor de deur. 
Gelukkig is de achtertuin vooralsnog redelijk slakvrij, een enkel kleintje verwijderd.

• Like 1
Geplaatst:

Ik dacht dat ik het nodige van slakken wist maar wat ik vandaag zag slaat alles. Bij het verwijderen van groeitopjes vol luizen van een kersenboompje zag ik hem zitten. Hoe komt dat kreng daar en wat doet zo'n beest überhaupt in een kersenboom ? Wel heb ik met sectorsproeiers een paar dagen geleden het gazon achter flink besproeid en daarbij zijn ook de kersenboompjes nat geworden. Heeft een slak misschien de verkeerde afslag genomen en is daarna dapper door blijven klimmen in de natte kersenboom ? 

Zoekplaatje slak (ongeveer midden foto)

slak1.thumb.JPG.cc67ff77a163479e15ab574db329d4cd.JPG

slak2.thumb.JPG.203dacd5d85900f5d3d0654877bd3fc1.JPG

slak3.thumb.JPG.6c8d889db1f489ba94688d284b8067a2.JPG

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hier valt het nog mee op dit moment. Een paar slakken weggeraapt gisteravond. Vanavond waarschijnlijk ook weer een paar. Hopelijk blijft het zo.

Geplaatst:

Een stuk of dertig stuks geraapt. Was een beetje vroeg, maar het had geregend en er hopsten er al wat in mijn blikveld. 

• Like 1
Geplaatst:

Nu goed donker en nog een zootje geraapt. Ik weet nu waarom ik geen patissons meer heb. Heterdaadje. Morgen nieuwe zaaien. 

• Like 2
Geplaatst:

Mijn man heeft er toch zo'n 40 gevonden en ik niets in de bakken gezien. En een lief egeltje aangetroffen die zich niet introk. Heel bijzonder. 
Morgen mijn hond even in de gaten houden.

Egel.jpg

• Like 4
Geplaatst:
13 uren geleden, Frans zei:

wat doet zo'n beest überhaupt in een kersenboom

@Frans Jammer dat ik nooit het hele verhaal onthou, maar is het niet zo dat je je om huisjesslakken in bomen geen zorgen hoeft te maken? Dat ze korstmossen en nog wat onschuldig spul uit de boom eten?

En inderdaad, er zitten ook slakken op mijn dak, 3e etage.

• Like 1
Geplaatst:

@Rookie gegoocheld: schimmels, micro-organismen en rottend materiaal. Dat eten huisjesslakken. Ze ruimen op. Verwijderen groene aanslag, of zijn dat pissebedden?

Let alleen op de segrijnslak, die eet wel levend materiaal.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb net gegoogeld, maar de chagrijnslak (Segrijnslak) kan er op verschillende manieren eruit zien. Ik heb al diverse keren huisjesslakken in mijn groente gezien, zelfs in de verhoogde bak, in de knoflook. Ook in de sla. Dus bij mij gaan ook die eruit.

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...