geedee Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Ik heb anijs gezaaid....hij kwam moeilijk op gang en er zijn maar een paar van de zaadjes gekiemd; ik heb nu 2 inni-mini-plantjes en 1 XXXS plantje Wie van jullie heeft anijs en wat doen jullie ermee? gebruiken jullie naast de zaadjes ook het groen van de plant ergens voor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Ga je pastis maken? Blad gaat hier mee in de sla, de stengels mogen de gastropoden hebben.... Je weet dat anijs phyto-oestrogeen bevat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 (edited) Blad door de sla? Ik heb hier denk nog 200 gram zaad waar ik niks mee doe ... (behalve aan anderen geven (ruilen)) hoe smaakt dat blad? Edited April 21, 2012 by Guest Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 blad van anijs waar zou dat naar smaken................ Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Vast naar koffiebonen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 ... tussen knoflook en knoflookloof zit ook verschil... Smaakt dit dan licht naar anijs? thee van anijs blad? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 knoflook blad smaakt echt naar knoflook hoor Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 offtopic.. knoflook ja, maar wel ietsje anders dan de teentjes zelf? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Iemand heeft duidelijk een glaasje pastis te veel op. Laat het me zo stellen: ik doe het blad in mijn sla. Het is verfrissend op dezelfde manier als je muntblaadjes aan tabouleh toevoegt. Dat niet iedereen dat lekker vindt kan ik me best voorstellen. Gezond is het beslist wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Ik heb aardig wat gezaaid, ik zal zo eens kijken of het al op komt. In de vollegrond, op regels. Ik wou voornamelijk het zaad gaan gebruiken, maar het blad ga ik ook eens proeven! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 Ga je pastis maken? Blad gaat hier mee in de sla, de stengels mogen de gastropoden hebben.... Je weet dat anijs phyto-oestrogeen bevat? ff gegoogled op pastis....wist niet wat het was ...daar staat dat ze het van steranijs maken....maar van gewone anijs zal ook wel kunnen....alcoholisch drankje dus...recept nog ff zoeken phyto-oestrogenen.....ook nooit van gehoord...learning all the time én heel goed om te weten....anijs=good4U stukje google: plantaardige oestrogenen. Van die phyto-oestrogenen is bekend dat ze, enerzijds, de natuurlijke oestrogenen nabootsen waardoor ze de typische ongemakken van de menopauze en botontkalking kunnen afremmen. Anderzijds blokkeren die phyto-oestrogenen dan weer de negatieve effecten van de natuurlijke oestrogenen op bepaalde lichaamsweefsels, waardoor ze naar alle waarschijnlijkheid een beschermend effect hebben tegen bepaalde vormen van kanker (zoals borst- en baarmoederhalskanker) en tegen hart- en vaatziekten. dan de gastropoden...bedoel je daar dan de composthoop mee en de daar verkerende slakken??? (hehe....heb m'n huiswerk af ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 (edited) Ik heb ook op inet gelezen dat de olie van de zaden met suiker worden vermaakt tot anijsblokjes....maar of er nou veel olie uit die zaadjes komt??? geen idee Kun je de zaden ook malen en dan bij gerechten gebruiken (anijspoeder-->>in cake?) ? Weet dat iemand? Edited April 23, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Pernod, pastis, anisette enz. wordt volgens mij van gewone anijs gemaakt en niet van steranijs. Steranijs in een aziatische plant terwijl je gewone anijs in het middellandse zeegebied bij manier van spreken aan je voeten groeit. De stengels laat ik gewoon aan de slakken, composteren doe ik niet daarvoor is de tuin te klein eigenlijk. Maar inderdaad, gastropoden zijn slakken; letterlijk vertaalt: de maagvoeters. Leuk, he. Wat die olie betreft, tja als je koolzaad bekijkt denk je ook niet direct dat daar wat olie in zit en toch...Ik vermoed dat ze vooral etherische olieen bedoelen. Heb er me eerlijk gezegd nog niet zo in verdiept maar gezond is anijs wel degelijk. Net als venkel die, als ik me niet vergis, ook tot dezelfde familie behoort. De zaadjes worden in alle geval wel in koekjes en cakes e.d. verwerkt. Je kan er ook een verfrissend drankje mee maken, beetje pernod maar zonder alcohol dan. Mogelijkheden zat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts