Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Anijs - Pimpinella anisum


geedee

Aanbevolen berichten

Ik heb anijs gezaaid....hij kwam moeilijk op gang en er zijn maar een paar van de zaadjes gekiemd; ik heb nu 2 inni-mini-plantjes en 1 XXXS plantje

 

Wie van jullie heeft anijs en wat doen jullie ermee? gebruiken jullie naast de zaadjes ook het groen van de plant ergens voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand heeft duidelijk een glaasje pastis te veel op.

 

Laat het me zo stellen: ik doe het blad in mijn sla. Het is verfrissend op dezelfde manier als je muntblaadjes aan tabouleh toevoegt.

Dat niet iedereen dat lekker vindt kan ik me best voorstellen. Gezond is het beslist wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga je pastis maken?

 

Blad gaat hier mee in de sla, de stengels mogen de gastropoden hebben....

Je weet dat anijs phyto-oestrogeen bevat?

 

 

ff gegoogled op pastis....wist niet wat het was ...daar staat dat ze het van steranijs maken....maar van gewone anijs zal ook wel kunnen....alcoholisch drankje dus...recept nog ff zoeken

 

 

phyto-oestrogenen.....ook nooit van gehoord...learning all the time én heel goed om te weten....anijs=good4U

 

stukje google: plantaardige oestrogenen. Van die phyto-oestrogenen is bekend dat ze, enerzijds, de natuurlijke oestrogenen nabootsen waardoor ze de typische ongemakken van de menopauze en botontkalking kunnen afremmen. Anderzijds blokkeren die phyto-oestrogenen dan weer de negatieve effecten van de natuurlijke oestrogenen op bepaalde lichaamsweefsels, waardoor ze naar alle waarschijnlijkheid een beschermend effect hebben tegen bepaalde vormen van kanker (zoals borst- en baarmoederhalskanker) en tegen hart- en vaatziekten.

 

 

dan de gastropoden...bedoel je daar dan de composthoop mee en de daar verkerende slakken???

 

 

 

(hehe....heb m'n huiswerk af )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook op inet gelezen dat de olie van de zaden met suiker worden vermaakt tot anijsblokjes....maar of er nou veel olie uit die zaadjes komt??? geen idee

 

Kun je de zaden ook malen en dan bij gerechten gebruiken (anijspoeder-->>in cake?) ? Weet dat iemand?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pernod, pastis, anisette enz. wordt volgens mij van gewone anijs gemaakt en niet van steranijs. Steranijs in een aziatische plant terwijl je gewone anijs in het middellandse zeegebied bij manier van spreken aan je voeten groeit.

 

De stengels laat ik gewoon aan de slakken, composteren doe ik niet daarvoor is de tuin te klein eigenlijk. Maar inderdaad, gastropoden zijn slakken; letterlijk vertaalt: de maagvoeters. Leuk, he.

 

Wat die olie betreft, tja als je koolzaad bekijkt denk je ook niet direct dat daar wat olie in zit en toch...

Ik vermoed dat ze vooral etherische olieen bedoelen. Heb er me eerlijk gezegd nog niet zo in verdiept maar gezond is anijs wel degelijk. Net als venkel die, als ik me niet vergis, ook tot dezelfde familie behoort.

 

De zaadjes worden in alle geval wel in koekjes en cakes e.d. verwerkt. Je kan er ook een verfrissend drankje mee maken, beetje pernod maar zonder alcohol dan. Mogelijkheden zat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...