Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik las ergens dat voor bladgroenten en vruchtgewassen ook onrijpe compost gebruikt kan worden, maar elders lees ik weer dat je nooit onrijpe compost moet gebruiken.

Wat is jullie idee hierover?

Pompoen (en courgette?) kan toch in ieder geval wel op de composthoop groeien?

En aangezien al mijn compostbakken/vaten toch propvol zitten: Zou het ook mogelijk zijn om een pompoen bovenop zo'n zwart compostvat te laten groeien als ik de deksel er af laat?

(Ps. De grond in mijn tuin is niet schoon genoeg om groenten in volle grond te kweken, helaas. Dus dit zou een mooie extra optie zijn.)

Geplaatst:

Ik doe onrijpe compost bij tomaten ( in het gat en op de bodem) zie: blog/appelvrouw/

Ik denk dat de pompoen wel kan, je moet wel eg opletten met slakken in die ton..en zorgen dat de pompoen genoeg water krijgt. Misschien eerst een plant goed groot laten worden voordat je hem in die ton plant ( ivm de slakken)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Onrijpe compost bij de tomaten zou mooi zijn, want ik heb weer veel te veel tomaten gezaaid en mijn rijpe compost is al zo'n beetje op.

Ik heb op één open compostbak al een pompoenplantje (toevallig zaailing) gezet onder een glazen pot. Gewoon om alvast maar eens te proberen.

Geplaatst:

Ik las alleen ergens de waarschuwing dat de compost erg uit kan drogen door zo'n pompoenplant. Maar verder is het volgens mij toch vrij gebruikelijk om er een pompoen op te planten. Maar inderdaad, iets van de voeding zal wel in de pompoen gaan zitten.

Geplaatst:

Misschien begrijp ik het verkeerd hoor,lees dit heel snel, maar je hebt compost over? maar bij de aardappels in een andere topic wil je stro leggen? omdat je geen compost meer hebt? als het zo is kan je beter de aardappels dan met compost aanvullen, stro is meer voor de warmte als het gaat vriezen denk! Maar ik zit naar miljoenen jacht te kijken. dus vlug gelezen.

Geplaatst:

Ik heb onrijpe compost genoeg. Alle bakken zitten vol. Maar dat moet nog verteerd worden. De wormen doen hun best.

Maar de compost die klaar is, is zo'n beetje op.

Dus voor de aardappels heb ik niet meer genoeg, want ik neem aan dat die geen onrijpe compost kunnen gebruiken?

Geplaatst:

Heb je gelezen hoe ik dat doe? halfrijpe compost in een gat op de bodem voor de tomaten..halfrijpe compost op de aarde in de kas. Ik doe dit voor het eerst ( op de bodem..in het gat doe ik al jaren) Als ik pompoenen of courgettes plant doe ik ook een flinke lading half rijpe compost in het plantgat. Er zal ook wel verschil zijn tussen halfrijp en halfrijp

Geplaatst:

Ik heb regelmatig mensen gezien die alleen stro gebruiken en zeggen een prima opbrengst te hebben met aardappels.

Zelf geen ervaring mee maar google er eens op.

Anders kan je altijd een nog tuinaarde met evt. wat potgrond mengen.

Pas op met een teveel aan stikstof en een gift met kalium zou de knolontwikkeling kunnen stimuleren.

Verder denk ik dat je met onrijpe compost het risico loopt dat het, ik dacht, stikstof uit de bodem te onttrekken juist omdat het proces van composteren doorgaat. Dit weet ik niet zeker hoor, dus zou het even proberen te zoeken met google

En als je nu je onrijpe compost erdoor heen gooit dan heb je volgend jaar misschien wel hetzelfde probleem.

Bij veel gemeenten kan je gratis of voor heel weinig GFT compost afhalen.

En bij tuincentra kan je ook een zak kopen

Geplaatst:

Verder denk ik dat je met onrijpe compost het risico loopt dat het, ik dacht, stikstof uit de bodem te onttrekken juist omdat het proces van composteren doorgaat. Dit weet ik niet zeker hoor, dus zou het even proberen te zoeken met google

Klopt helemaal.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Die onttrekking van de stikstof los ik dan waarschijnlijk weer op door het gieten met smeerwortelgier...denk ik. In ieder geval groeien mijn tomaten en pompoenen goed op halfrijpe compost

Geplaatst:
Heb je gelezen hoe ik dat doe?

Ja, ik had het gelezen. Ik heb alleen geen volle grond in de kas. Maar kweek de tomaten in zakken of grote potten. Ik ga zeker eens proberen daar wat "minder rijpe" compost aan toe te voegen.

Pas op met een teveel aan stikstof en een gift met kalium zou de knolontwikkeling kunnen stimuleren.

Ik geef regelmatig een gift houtas voor het kalium gehalte.

En als je nu je onrijpe compost erdoor heen gooit dan heb je volgend jaar misschien wel hetzelfde probleem.

Ja, da's waar.

Bij veel gemeenten kan je gratis of voor heel weinig GFT compost afhalen.

Bij onze gemeente doen ze daar heel zuinig over. Lang in de rij voor een emmer compost.

En bij tuincentra kan je ook een zak kopen

Ik ben bang dat mijn aardappels dat niet opbrengen. De oogst viel vorig jaar nogal tegen en het voelt een beetje tegenstrijdig om meer uit te geven aan compost dan je aan aardappels terugkrijgt.

Geplaatst:

Ik moet toegeven dat ik niet zeker weet wanneer compost half rijp of rijp is. Ik gooi mijn compost van enkele maanden gezeefd als mulch tussen de planten in de volle grond (b.v. tomaten, pompoen, courgette) - de kleur is dan al wel bruin en het heeft een mooie struktuur.

Bonen vinden het volgens mij prima als je paar weken voor het planten grove, onrijpe compost inspit. Ze leggen stikstof vast in de bodem en daar hebben de bodemorganismen weer plezier aan.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik doe ook expres onrijpe, totaal geen rijpe compost onderin een gat... laagjes vullen, wachten maar. De bedoeling is dat het de grondtemperatuur ook gaat verhogen voor mijn pompoen/courgette.

Vorig jaar gingen mijn permabedjes ook als een tierelier.... genante chaos ook in die hoek ... Wel megaopbrengst... was echt niet naar huis te slepen zo veel....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...