Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien: bladziekte?


Missmass

Aanbevolen berichten

Mijn aardbeien die ik in een hangmand heb gezet vertonen een soort van kleine bruinige vlekjes. Ik kan er helaas geen foto van maken, maar het ziet er een beetje uit alsof er spataderen op het blad zitten en van 1 plantje zijn 2 bladeren bruin geworden aan de randjes en opgekrult.

 

Weet iemand wat er mis kan zijn?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh oh, dat zou zomaar kunnen! Ik heb namelijk 3 meststaafjes in de hangmand gedaan bij de potgrond...

Wat zou ik er nu nog aan kunnen doen? En als dit inderdaad het geval is, komt het dan nog goed??

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

meststaafjes een tijdje verwijderen ? Meststaafjes geven hun voeding heel langzaam af aan de grond onder invloed van vocht. Of dit echt de oorzaak is. Maar kan. Nu eerst de meststaafjes eruit, en met een week of 2 - 3 erin ? Staan die aardbeien al te bloeien ?

 

Foto helpt echt hoor !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij de foto. Heb net gegraven in de grond, maar de meststaafjes zijn denk ik al vergaan want heb er niets van terug kunnen vinden. Ik heb ze 2 weken geleden in de grond gedrukt. Wat je op de foto ziet is dus alleen bij 1 plant zo. Wat ze wel alle 3 hebben is vlekjes (spatadertjes) op het blad (dit kreeg ik niet goed op de foto aangezien de zoom-functie van het toestel stuk is).

 

Wat denken jullie? Toch overbemesting?

dsc01367x81481335112997.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij opvalt is een wat hoog gepote 'hart' van de planten. dat is 1. Verder wel gezonde bladeren hoor ( die wat verder weg ) en die dichterbij ? hmja. wind ? kou ? Niet echt iets zwaar fout. Wel nat ja. en op de wind wellicht ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij meer op windschade omdat het blad gescheurd en rafelig is.

Je zou ook je planten wat dieper kunnen zetten want ze staan wel erg hoog. Dan kan je ze tevens iets van de rand af zetten want nu zit een gedeelte van de wortels tegen het plastik aan i.p.v. omgeven door aarde.

 

Ik heb mijn twijfels over bladverbranding door overbemesting want dan zouden alle bladeren dat moeten hebben.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even antwoord op de vragen:

1 Welk ras (Elvira)

2 welk soort aardbei, 1maaldrager of doordrager (doordrager)

3 Koelcelplantjes, eigen stekjes of gekochte stek op pot (koelcel)

3 Soort grond in je mand (normale potgrond)

4 Hebben alle blaadjes het of enkel het oudste blad en de nieuwe net niet?

 

Slechts 2 blaadjes van 1 plantje hebben de opgegekrulde balderen. Op de overige bladeren zag ik wat rare donkere vlekjes die inmiddels lichter zijn geworden (beige) en ik denk dat het hagelschade is geweest.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...