Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vragen over snijbonen en kapucijners


ONZEtuin

Aanbevolen berichten

Over 2 weken starten wij met onze volkstuin in de kas.

Zie: http://www.onzevolkstuinen.nl/index.php

 

Wij zijn complete beginners! Dus een behoorlijke uitdaging voor ons. Ik ben nu erg veel aan het lezen, veel hier en veel in boeken. Ik ben nu bezig een plan te maken van wat er allemaal in de tuin komt en waar. Daar maak ik ook een plattegrond voor. Vorige week ben ik al begonnen met in de vensterbank zaden op te kweken van tomaat, andijvie, sla, courgette, snij- en sperziebonen.

 

Wat ik lastig vind is, wat is de beste manier om snijnbonen te laten klimmen? Ook gezien de beperkte ruimte die wij hebben.

 

Zo?

steunen-voor-bonen-stokken83921335358261.png

 

Of zo?

maart-2011-01841661335358314.jpg

 

En moet je dan aan elke stok wat planten? Ik heb nu 4 potjes met snijboon zaad klaarstaan (met in elk potje 5 zaden) 1 potje wordt 1 plant toch? Te weinig lijkt mij dus?

 

Ik heb niet heel veel ruimte, de tuin is 5x 9 meter.

 

In elk geval wil ik erin hebben:

snijbonen

sperziebonen (ik heb nu lage slabonen gezaaid en in vensterbank staan)

kapucijners

tomaten (heb nu vlees- roma- en cherry tomaten gezaaid)

sla

andijvie

wortelen

courgette

aardbeien

komkommer

en wat kruiden

 

Ook vind ik het lastig te bedenken wat de beste manier is om de kapucijners te laten klimmen. Wat bamboestokken of palen met wat gaas ertussen? En wat voor gaas moet dat zijn, kippengaas, of meer een soort net gaas?

Wat me ook nog wat onduidelijk is, kapucijners gaan in volle grond, afstand ongeveer 80 cm uit elkaar of mag dat dichter op elkaar? En hoeveel zaden in de grond, 1 of meer?

 

Wie kan mij helpen. Ik ben een beginner dus nog wat onzeker!

Tips en advies natuurlijk altijd welkom!

 

Groetjes,

Chantal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi chantal,

 

1 boon wordt 1 plant. Dus 4x5=20 planten (als ze allemaal opkomen). Dit geldt zowel voor je snij- als de slabonen.

Of je voor de ene constructie kiest of voor de andere is een kwestie van eigen voorkeur. De ene manier is niet beter dan de andere.

4 tot 5 plantjes per stok

 

Voor de kapucijners (of erwten, of peulen oid) gebruik ik palen met gaas ertussen. En het soort gaas maakt volgens mij niet veel uit. Schapengaas vind ik net wat te grof, maar heb nu een stuk 5cmx10cm gaas gebruikt. Kippengaas is ook prima. Mijn buurman heeft daarentegen weer zelf een constructie gemaakt met takken. Gewoon wat proberen. Als ze maar kunnen groeien. gemiddeld klimmen ze volgens mij 1,5m hoog.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n wigwamvorm is leuk als je kleine kinderen hebt! Kunnen ze toch lekker in spelen. En misschien kan je er anders sla of radijsjes onder zaaien. Die zijn misschien wel klaar voordat de bonen groot groeien.

Mijn capucijners staan tegen een cavia-hekje. (zo'n hekje die je op het gras kan zetten) De buurman begon te lachen en vroeg of ik wist hoe hoog die dingen zouden worden Nu moet ik ook iets anders verzinnen...

 

Heel veel succes met je tuin, ik ga je volgen

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klimbonen krijg je de meeste opbrengst per oppervlak als je met klimnetten werkt. Het zijn kunststof netten met mazen van 10x10 cm, 2m hoog en op lengtes van 5 of 10m verkrijgbaar. Elke 10 cm 3-4 zaadjes.

 

Kapucijners ondersteun ik met kippengaas van 1m hoog. Peulerwtjes kweek ik ook zo. Rijen niet dichter dan 60 cm van elkaar. Het zijn breed uitgroeiende gewassen, en je moet er nog tussen kunnen om te plukken. 80 cm is eigenlijk wel best, maar 60 kan nog nét.

Stefan Van de Rostijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...