Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verse kaas of roomkaas of ?


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik wil graag verse kaas maken. Van die witte roomkaas, die bijv. philadelphia verkoopt. Om er cheesecake mee te maken.

Die cheesecake is hier nogal geliefd, en normaal koop ik van die pakjes van een of ander merkloos-merk. Maar nu wil ik de kaas zelf maken, van de melk die we elke week kopen.

 

Maar: die kaas heeft zoveel namen, hoe weet ik of ik het juiste recept te pakken heb? Ik heb een recept in 'kaas je kaasje' (echt geen leuk en handig boek, veeeel teveel tekst, de schrijver wijkt om de haverklap af van zijn verhaal ) en daar noemen ze het 'verse witte kaas'.

Maar ze stoppen de kaas daar in vaatjes, terwijl ik juist zou denken dat die roomkaas/verse kaas alleen maar uit hoeft te lekken?

 

Ook is 'verse kaas' een groep waar dan weer mozzarella, cottage cheese, etc. onder vallen

 

Weet iemand mij meer te vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stremsel type:

Daarvoor wordt melk of room – al dan niet met zuursel – verwarmd tot lauwwarm (meestal rond de 30, hooguit 40 graden Celsius). Daarna wordt er een kleine hoeveelheid (doorgaans dierlijk leb-) stremsel door geroerd.

De melk of room wordt dik (stremt) en er ontstaat een dikke witte gelei (= wrongel***) waaruit na enige tijd vanzelf vocht (= wei) vrij komt.

Door verschillende verdere bewerkingen van de wrongel – (zoals snijden / roeren / kneden / centrifugeren / uitlekken (in poreuze vormen of kaasdoek)) – worden diverse soorten verse kaas gemaakt.

De meest simpele vorm van dit type verse kaas is kwark, andere voorbeelden zijn verse roomkaas, Mozzarella, Feta en Hüttenkäse.

http://www.zelfmaakrecepten.nl/kaas-maken

 

Wat ik begrijp: kaas maken met stremsel, in de kaasdoek hangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig had ik het er gisteravond met mijn jongste zoon over... dat we eens moesten gaan beginnen met cheesecake te maken, zoals we ooit in Engeland hadden gegeten.

Maar een kilo roomkaas is best duur (ik had gerekend met mon chou)... maar als ik gewone kwark zou kunnen uithangen (0,70 per pond in de buurtsuper)...

 

Yoghurt uithangen doen we hier thuis wel (mijn man dan)... dat is me een boel lekker!!!

Niet in een doek, maar 2 liter volle yoghurt in een schaal, op een heel groot bord, en dan stroken keukenpapier erover... het vocht druppelt dan uit de schaal... op het grote bord...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een cheesecake recept waar 5 pakjes roomkaas in moeten. Dat is volgens mij dan idd een kg. Die van de Aldi kost geen drol.

En die cheesecake is lekker! Met een bodem die amper opvalt (zoals het hoort, vind ik). En die zo aan je tanden plakt. Zeker als hij nog een nachtje in de koelkast heeft gestaan.

 

Maar welke van de onderstaande bereidingen ("zoals snijden / roeren / kneden / centrifugeren / uitlekken (in poreuze vormen of kaasdoek)") heb je dan nodig voor die roomkaas. Dat stukje tekst is daar niet duidelijk over.

 

In mijn kaas-je-kaasje boek staat:

-----------------------------------------------

melk eerst pasteuriseren. Dan afkoelen tot 20 graden. En per liter melk, 1% zuursel en 2 druppels stremsel toevoegen. Dat wegzetten, grof snijden, bezinken, en in vaatjes doen. Licht persen.

----------------------------------------------

 

Dan bedoelen ze vast andere vaatjes dan die voor harde kaas? Er staat nog bij dat ze het in het Frans 'Fromette' of 'fromage frais' noemen.

Dit moet dan wel goed zijn toch? Ik wil niet van die korrelige structuur als bijv. cottage cheese.

 

Edit: Nog wat gevonden:

-------------------------------------------

Bereidingswijze:

 

De meeste verse (room) kaas wordt (in fabrieken) op dezelfde grootschalige manier bereid als kwark (alleen is het vetgehalte van de melk die voor de verse kaas gebruikt wordt hoger).

 

Meteen na de bereiding wordt de verse kaas - al dan niet gemengd met allerlei toevoegingen - verpakt in plastic kuipjes, bekertjes, aluminiumfolie enzovoorts.

-------------------------------------------

 

Dat gaan we maar eens doen dan...

'mijn' cheesecake moet nog in de oven, en dat gebeurt met kwark(taart) eigenlijk nooit toch? Vandaar dat ik nogal twijfelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi em er in!

Dat pakje lijkt er wel op, ze hebben alleen een ander printje op dat alu-folie. De pakjes staan niet in de koeling, maar bij de kaas en de eieren.

 

 

Goed dat je het erbij zegt... ik ben niet echt thuis bij de Aldi... ben meer een Lidl-mens.... ha, ha... puur toevallig wegens locatie...

 

 

ooh oohooo ik kan niet wachten op een lekker recept... we hadden er het nou net toevallig gisteravond over... gaat er citroen in?? Lijkt me zo jammie jammie jammie jammie.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie hier: new-york-cheesecake-t5119.html

 

Oh het water loopt me weer in de mond. Ik ga er zondag/maandag mee aan de gang. Ik sla de stap van de kersenprut over. Er gaat verder niets op/in/overheen. Veel te zonde De laatste 5 ingrediënten mag je dus overslaan als je dat ook vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze daarna steeds anders maken. In Las Vegas hebben we wel eens staan kwijlen bij een tentje waar ze weet-ik-veel-hoeveel soorten hadden. Maar er was een wachtlijst om er überhaupt te mogen eten/drinken. Dus dat hebben we nooit gedaan. Toch vind ik deze simpele soort al vurrukuluk. Lekker dikke roomkaas, plakkerig en sponzig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Aldi heb ik niet gehaald vandaag, vanwege hoosbuien, maar de C100.000 heeft ook goedkope roomkaas. Nu was ik 3.45 kwijt aan een kilo roomkaas. Is toch weer een andere orde dan 10,00 euro aan Mon Chou, zoals ik eerst dacht dat de bedoeling was.

 

Op de fiets bedacht ik me dat ikzelf prima ga voor een bodem van biscuit, omdat ik in eerste instantie het recept wil versimpelen. Ik heb er nog geen overzicht over, en ook heb ik nog geen feeling met het totaalplaatje.

 

Morgen biscuit halen... voor simpele bodem.

 

Nou nog een oplossing verzinnen voor die bodem met water. Ik snap daar ook geen fluit van... waar is dat nou zo belangrijk voor??

 

Ik heb eens gekeken bij de Blokker voor ovenblikken... maar daar pasten echt geen springvormen in....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de taart wel maken voor de moestuindag? Kan je 'mijn' bodem proeven Smaken verschillen natuurlijk, en een bodem van neutrale koekjes vind ik misschien nog wel lekker. Maar met bijv. bastonge-koeken (sorry Thessa ) vind ik echt niet lekker.

 

Of nou ja... ik krijg het wel naar binnen hoor.. Het blijft toch zoetigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Oh, ik zie dat ik nooit een update heb geplaatst. Die taart was dus niet gelukt, de kaas werd gewoon niet zoals de roomkaas uit de supermarkt. Het werd te korrelig. En de kaas uit die kuipjes is altijd heerlijk smeerbaar.

 

Thea, weet je dan wat voor een soort kaas ik bedoel? Welke van de recepten uit dat Kefir-boekje gebruik je daarvoor? Kwark, ricotta, mascarpone misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...