Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

stokbonen in de mm?


Aanbevolen berichten

Ik heb 2 zakjes met zaden gekregen. Één met stokbonen en de ander zijn stokslabonen. (het zit in een zakje zonder zaai info)

 

Omdat ik dit jaar eigenlijk alleen dingen wou planten waar ik al wat van af weet had ik ze zelf nog niet gekocht, maar nou ik ze gekregen heb wil ik ze toch graag gebruiken.

 

Op internet wordt ik er niet echt wijs uit. Ik zie zoveel verschillende soorten bonen staan en zie door de bomen het bos niet meer. Ik zit met de volgende vragen:

-Wat is het verschil tussen de stokboon en stokslaboon? Slaboontjes ken ik maar ik weet dus niet of de gewone stokboon hetzelfde is of dat ze daar toch iets anders mee bedoelen.

-Ik heb ergens gelezen dat ze 2 meter hoog kunnen worden. Zijn dit soort bonen wel geschikt voor de mm?

-hoeveel kunnen er in een vak? Gewoon 8? zoals bij sommige anderen of kan dat bij dit soort niet?

-ik zie soms dat mensen het over een gaas constructie hebben en soms over een piramide vorm van stokken. Wat is voor deze plant het beste?

 

Sorry voor de vele vragen maar ik hoop wat meer duidelijkheid te krijgen.

groetjes Anja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stokboon is een boon die hoog wordt, meestal een spercieboon dacht ik.

Een stok-slaboon is breder en gebruikt men meer als snijboon...dacht ik...vind al die verschillende bonen ook tamelijk verwarrend

Zie door de bonen het bos niet meer

 

Wat ik wel zeker weet is dat stokbonen hoog worden en moeten kunnen klimmen en stambonen lager zijn en soms een beetje steun nodig hebben.

 

In een vak van de MM kan je 8 stokbonen kwijt, maar dan moet je wel een klimrek of iets dergelijks hebben om ze te begeleiden.

Stambonen zouden 9 in een vakje passen.

 

Dus als je gewoon uitgaat van stokbonen en stambonen maakt het ras (slaboon, snijboon, spercieboon) niets uit. Je hebt van alles oorten namelijk de hoge en de lage versies. Bij stokbonen kan je meer opbrengst hebben maar moet je regelmatig oogsten. Bij stambonen is de opbrengst minder en is het vaak in 2 keer plukken gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord! Ik ben dus niet de enige die het soms het overzicht met al die bonen kwijt raakt Maar je hebt gelijk. Zolang ik maar weet dat het een stokboon is maakt het niet uit welke soort. Zolang ze maar lekker zijn Wat groeien die trouwens hard!

groetjes Anja

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dat bericht gisteravond pas geplaatst dus ik heb nog niks gedaan de mm bak staat nog niet dus ik doe alles tijdelijk in potten en manden. De constructie wordt iets met stokken.bij 8 planten in een vak is gaas niet handig. Het zaaien doe ik altijd binnen, maar zodra ze uit komen gaan ze zo snel mogelijk naar buiten. Dart is beter voor ze en ze worden ook vrij snel te groot voor mijn vensterbank

groetjes Anja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stokboon is een boon die hoog wordt, meestal een spercieboon dacht ik.

Een stok-slaboon is breder en gebruikt men meer als snijboon...dacht ik...vind al die verschillende bonen ook tamelijk verwarrend

 

Het woord stokboon betekent inderdaad dat het een lange groeier is die een stok (staak) nodig heeft als geleiding. Ik denk dat het een verzamelnaam is om het verschil met de stamboon (die laag blijft) aan te duiden. De stok-slaboon is bij mijn weten een gewone sperzieboon die zo'n 2½ meter de lucht ingroeit. Die brede variant die als snijboon gebruikt wordt, lijkt mij de "spekboon" te zijn. Dit is een stokboon die ook gewoon als sperzieboon te eten is. Superlekker en ze blijven knappend en mals ondanks als je ze 30 CM lang en 2CM dik laat worden. Ideaal als je op vakantie gaat en niemand voor je de bonen kan plukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...