Jump to content

Wisselteelt

Wegpiraat

Recommended Posts

Goede dag

Ik ben opzoek naar wat antwoorden op mijn vragen voor het uitvoeren van wisselteelt.

Ik zou graag het volgende willen gebruiken voor wisselteelt met 6 kweek bakken.

Aardappel                                     Zaaien/Planten: Maart          Oogsten: tot Juli
Dop erwtjes (Peul gewassen)    Zaaien/Planten: Maart          Oogsten: tot November
Bloemkool ( kool gewassen)      Zaaien/Planten: April            Oogsten: tot November

boerenkool (blad gewassen)      Zaaien/Planten: April            Oogsten: tot November

Aardbeien (vruchtgewassen)     Zaaien/Planten: Maart          Oogsten:  tot November

Knoflook ( wortel gewassen)      Zaaien/Planten: Oktober     Oogsten: Juli

Veel groentes zijn voor het einde van november gereed. knoflook daarin kweek je over de winter.
Hoe ga je daar mee om bij het wisselen van kweekbak?

En hoe zit het met aardbeien planten die je doorgaans 3 jaar behoud. worden die dan elk jaar gewoon verplaatst?

Aardbeien zou ik een extra aparte bak voor maken en om de 3 jaren een bak opschuiven. Zo verstoort het niet jouw wisselteelt.

De knoflook zet ik in november in het wortelbed dat ze volgend jaar moeten komen. Kun je wortelen,... ertussen zaaien in het voorjaar nadien.

• Like 1

Ik weet niet hoe groot je moestuin is, maar wisselteelt is voor de meesten van ons overhyped in verband met de relatief kleine grootte van de bedden en het feit dat de bedden vrij dicht op elkaar staan. Nergens voor nodig en maakt dingen onnodig ongecompliceerd.

Bodempathogenen gaan echt niet aan bordergrenzen houden als het zo dicht op elkaar is.

Ik doe niet aan wisselteelt. Mijn vader en zijn moeder kennen dat begrip ook niet. En volgens mij haar vader ook niet. En zijn al decennia lang aan het moestuinieren (ik, vader en oma nog steeds!). Nooit problemen gehad wat in verband te brengen was met geen wisselteelt.

Gek genoeg hebben we het nooit over wisselteelt bij vaste planten of asperges.

• Like 1

On 5/24/2024 at 10:40 PM, Wegpiraat said:

knoflook daarin kweek je over de winter.
Hoe ga je daar mee om bij het wisselen van kweekbak?

En hoe zit het met aardbeien planten die je doorgaans 3 jaar behoud. worden die dan elk jaar gewoon verplaatst?

Ik doe geen echte wisselteelt maar probeer wel goed in de gaten te houden dat er niet twee jaar achter elkaar een zelfde soort plant staat. Dat geldt in ieder geval voor aardappel/tomaat, kolen, bonen, pompoen/courgette/komkommer en wortel/biet. De paprika’s/pepers gaan in de potten die ivm wisselteelt niet gebruikt mogen worden voor aardappel/tomaat. De rest (waaronder bladgroenten) staat er hier en der doorheen.  

Knoflook hoort eigenlijk bij de wortelgewassen. Bij mij gaan ze op de plek waar ze niet recent hebben gestaan en ik denk dat ze het volgende voorjaar niet in de weg staan. 

Aardbeien zou ik niet verplaatsen. Lijkt me niet bevorderlijk voor de opbrengst. 

Ik weet niet welke wortelgewassen je van plan bent, maar de oogsttijd van de meeste loopt veel langer door dan juli. 

• Like 1