Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat is er aan de hand met mijn bes?


Marlein

Aanbevolen berichten

Sinds een paar dagen wordt mijn Blue crop helemaal slap. Zelfs de takjes worden slap, de blaadjes zijn ook erg fagiel. Hij zit verder wel flink in de bloemknop, niet op de foto te zien. Wat kan er aan de hand zijn? Zou het teveel vocht kunnen zijn? Ofwel moet ik spaarzamer water geven?2012050515171441231336224481.jpg.

Ik heb hem sinds maart en hij staat in een pot met zurige grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Ik denk ook aan luizen. Maar ook iets anders nog.

 

Je hebt waarschijnlijk bij een tuincentrum deze struik aangeschaft ? Daar halen ze die struiken bij de kweker of de inkoop , waar die dingen ver voor lopen op het gewone voorjaar. Je kan dat zien aan de al wel erg lange nieuw gegroeide takken. Ook zie je grote afstanden tussen de bladeren , dat wijst op snelle groei bij te hoge temperaturen.

Het arme struikje is een beetje gefopt wat de noodzaak tot groei betreft. Zag er vast erg mooi en fris uit toen je hem aanschafte. Begin maart ?

 

Daarna is ie hard blijven groeien ? Buiten ?

 

Maar die omgekrulde randen wijzen ook op luis ja. Niet te nat zetten. Hoewel een blauwe bes best van wat vocht houdt. Maar wel een gat in de pot ! Of staat ie in de volle grond ? Niet mesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb de plant niet in een tuincentrum gekocht, maar bij een fruitkweker. Inderdaad in maart. De struik was vrij groot al toen ik hem kocht. Ik had er 2 gekocht, maar de andere bleek niet levensvatbaar en had allemaal zwarte dode takken, waarschijnlijk bevroren. Die is vervangen door een tuincentrumexempljaar, die het werkelijk fantastisch doet. LuiZen heb ik ook aan gedacht, maar niet gevonden. Hij staat in een pot met gat maar dan weer in een overpot. Helaas dacht ik goed aan te doen te bemesten, ik zal dat weer weghalen. Zou het beter zijn deze bes dan maar in de volle grond te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja er is iets mee gebeurd waardoor het niet lijkt of hij van kweker komt, net of hij te warm heeft gestaan,

heb je hem bv eerst in huis gehad, ik snap in iedergeval wat de andere bedoelen.

Mest (teveel) kan zeker ook bijgedragen heben dt hij ernu niet zo mooi uitziet, veel veiliger is een plant compost geven als voeding, goede compost geeft nooit echt schade ook niet bij teveel maar moet dan wel goede compost zijn.

 

Voor zekjerheid zou ik hem nogmaals goed checken op luis en even helemaal goed kijken vooral groeipunten en langs de steeltjes.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals gecheckd en geen luis te zien. Te warm zou heel goed kunnen. Afgelopen KOninginnedag was het op mijn beschutte balkon op het zuidwesten 28 graden. Zou dat het zijn? Te snel heel heet en daarna weer zo koel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...