Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe ritnaalden bestrijden?


Aanbevolen berichten

Ik ben sinds kort begonnen met moestuin.

Ik ben achter gekomen dat in mijn grond veel ritnaalden in zit.

Heel veel groente planten, wortels en aardappelen wordt door ritnaalden kapot gemaakt.

Hoe kan ik ritnaalden bestrijden? Wat raadt u aan, eventueel welke spuit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig! Nieuw ontgonnen land?

 

Ritnaalden zijn de larven van Kniptorren en kennen een larvestadia van 3 tot 5 jaar. Al deze tijd verblijven ze in de bodem en kunnen met name aan knolgewassen en granen veel schade toebrengen. Bestrijding dient in het voorjaar en vroege zomer te gebeuren, daar ze dan naar de oppervlakte komen. Zal niet meevallen om hier een adequaat particulier middel voor te vinden in Nederland. Misschien via aveve winkels bij onze zuiderburen (pychlorex)

Verder zou ik aandacht besteden aan het voorkomen van nieuwe eiafzetting, door het voorkomen van ruigte (ze houden van gras en ruige onkruidgroei) en uiteraard oppassen met knolgewassen en kolen. Ook het verdrogen van de toplaag door regelmatige grondbewerking kan de torren doen afzien van het uitkiezen van jouw stukje land.

De volwassen torren kun je te lijf met conventionele middelen als pyrethrum, mocht je ze toch tegenkomen!

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zaten ze ook, en er waren er die het allemaal al verkeerd zagen gaan Maar ik heb er niets aan gedaan, en er ook geen last van. Meestal moet het evenwicht in een nieuwe tuin even terug komen. Het 1e jaar heb je last van van alles. En dan komen er natuurlijke vijanden, of verbouw je niets wat de lekker vinden, en lost het zich wel op.

Maar ik ben wel vaker nogal positief

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...