Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waarom hangen mijn aardbeien zo?


Tom&Thea

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Ik heb ongeveer een maand geleden drie aardbeienplanten opgehangen. Ze stonden er supermooi bij en er komen al aardig wat bloemen aan, maar tot mijn verbazing hangen de bladeren er nu zielig bij. Wie weet er wat er aan de hand is? Vrijdag nog super fier en sinds gisteren zo slap als een vaatdoek... Ze staan in potgrond overigens. Zou het door de kou van de afgelopen dagen komen?

dsc0322450201336306549.JPG

dsc0322512661336306574.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie geen plastic in de mandjes zitten waardoor de hoeveelheid beschikbaar vocht te veel kan wisselen. Door de open structuur van de mandjes zal bij veel wind de luchtstroom vocht onttrekken terwijl de zon en de plant het ook al doen.

Ik raad je aan in de mandjes een laag plastic te doen met daarin wat gaten voor de afwatering.

Dan spoelt er ook geen aarde uit met het watergeven.

 

Googel maar eens op "hanging baskets".

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk grond te droog en/of vastgeslibt en geen zuurstof in de aarde.

Beter een substraat gebruiken is een mengsel van potgrond-turf-cocopeat en bv vermiculiet, beetje compost kan ook nooit kwaad.

 

Water geven en als ze de dag erna nog slap hangen is het Verwelkingsziekte/ Verticillium.

Dan zit er maar 1 ding op, weggooien, en zeker geen stekken vannemen, die zijn ook besmet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwelkingsziekte zou wel erg zuur zijn. Heb meer dan 50 stekken op mn tuin staan! Die zien er overigens (nog) goed uit. Overbemest zijn ze niet, en eerder verzopen dan te droog, zo aan de aarde te voelen. Maar wat nu te doen? Meteen in dat substraat overplanten, of eerst maar wat water en kijken of ze opknappen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu overplanten zou ik zeker niet doen, plant staat al in de bloem, alhoewel de bladeren vandaag niet terug rechtop staan je ze mits ze verzopen zouden zijn dit als laatste redmiddel zou kunnen proberen.

Je moet een luchtig substraat maken.

 

Maar als je zo goed als zeker bent dat ze verzopen zijn dan zitten er geen gaatjes in de plastiek????

 

Er zijn nog ziekten die zich manifesteren doordat het rhizoom net iets te diep geplant is, stengelbasisrot is er zo eentje met verwelking en dood tot gevolg.

 

Sommige rassen zijn daar gevoeliger voor, Sonata is zo een ras, dat plant je beter 1 cm hoger dan normaal.

 

Trouwens welk ras heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De planten zijn vanaf deze morgen weer terug rechtop aan het komen!

Ik ben absoluut niet zeker dat ze verzopen zijn, maar bedoelde alleen maar dat ze zeker niet uitgedroogd zijn. Er zitten inderdaad geen gaatjes in het plastic onderin de mandjes. Ik zal dat eerdaags vervangen, want het plastic wat erin zit is sowieso in slechte staat verkerend. Ik heb er bij het planten niet echt stilgestaan dat dat nog zoveel uit zou maken.

Volgens mij zijn de planten niet te diep geplant, dus dat zal het probleem niet zijn.

Wat het ras betreft: geen idee! Ik weet alleen dat het een eenmaal dragend ras is. Heb deze planten twee jaar terug gekregen van mn tante (volgens mij kwamen ze uit de supermarkt) en vervolgens in de moestuin gezet. Het gaf niet erg veel vrucht, maar wel massa's uitlopers. Dus ik heb dit voorjaar alle stekken uitgeplant en deze 'moederplanten' thuis opgehangen.

Valt er nog te determineren wat het ras is? Zonder DNAtest dan Of is dat onbegonnen werk? Al die soorten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...