Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Interessant. Had dit topic volledig gelezen en ik ga me er ook op wagen. Alleen al omdat het zo een mooi plantje is en ik het groeiproces er zo interessant aan vind. Heb nog een vogelvoeder pindanetje liggen wat mijn vriendin pas had meegenomen. Weet weer wat te doen straks

Geplaatst:

Ik ga het ook is proberen.

Uit me papegaaienvoer moet ik ze er altijd uithalen dus nu een mooie bestemming voor.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Voor mij ook de eerste keer, zaden liggen te weken en worden uitgezet in de kas, lijkt me een goeie omgeving voor ze.

... hoe hoog kunnen de planten worden? ...

Dit i.v.m. met hun toekomstige plek in de kas.

Geplaatst:

Dank je! De vraag was in verband met de planning, je begrijpt het wel. Op mijn vrijwilligerswerklocatie (3×WW) heb ik ook wat rauwe pinda's gelegd in P9 potjes (waar ze er honderden van hebben liggen, en waar ik laatst een winterse fietstocht van 16 km voor over had), gedaan. Leuk, dat experimenteren, kijken wat het wordt. Peanuts? Yeah!

Geplaatst:

Het is al vaker genoemd maar let vooral goed op met vocht. Tijdens het kiemen en in het allereerste stadium is de pinda/kiem erg gevoelig voor schimmel. Ik probeer nauwelijks water tegeven en als het wel moet dan liefst niet direct op de pinda/kiem maar een stukje er naast. Let ook op de eerste wortel die uit de pinda komt. Deze is vaak zo krachtig dat hij in plaats van de grond in te gaan, de pinda de lucht in duwt. Ik geef hem dan meestal even een duwtje in de goede richting . Succes allemaal! Hopen dat het nu echt snel voorjaar gaat worden.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Alweer even geleden dat we pinda's zaaiden, wie heeft er al succes? Bij mij liggen de pinda's nog net zo in de zaaigrond als toen ik ze er in legde. Ze stinken nog net niet, maar volgens mij gaan ze kapot. Helaas pindakaas, nog een nieuwe ronde proberen, misschien was het te vroeg?

Jullie?

Geplaatst:

Bijna twee weken alweer, ja, ik heb ze waarschijnlijk te koud weggezet, ze zijn niet overdreven nat.

En het bruine schilletje moest er toch gewoon om blijven?

Ik ga zo een nieuw bakje vol zaaien.

Geplaatst:

Ja ik heb het schiltje ook gewoon laten zitten.

Mijn pot staat wel voor de verwarming.

Als het nou niet goed gaat kan je wel een krijgen op de NOORDERLIJK moestuinmiddag?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Bij mij is er niks van gekomen liggen al in de vuilbak. Ga het ook niet meer opnieuw doen denk ik. Denk eerder wat bloemen zaaien om de tuin zelf wat ip te fleuren.

Geplaatst:

Is voor mij nu ook de laatste keer proberen, goed idee om ook wat bloemen te zaaien, doe ik ook.

@Thea, prima idee, als ze het verder ook goed gaan doen, graag.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb er ongeveer zoveel als jij overgehouden, die er zo bijstaan:

buitendoen10534461366130889.JPG

Dezelfde plannen rond 15 mei, maar wel weerbericht in de gaten houden. Volgens mij hebben ze meer warmte nodig dan ik ze momenteel kan geven. De CV staat op nul.

Geplaatst:

Het klimaat in Senegal valt lastig te vergelijken met het onze

Maar misschien lukt het om een pindasoort te kweken die wel geschikt is?

nederland92351366132135.jpg

senegal50411366132136.jpg

Groet,

Geert-Jan

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Dan ga ik net zo lief naar Senegal.

Hoe is het met de andere pindakwekers? De mijne staan inmiddels in de kleine kas thuis en in de grote kas bij de NME. Er zit niet veel groei in momenteel, maar eens afwachten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...