Jump to content

Pinda's

Eva

Recommended Posts

Ik heb in de gond gestopt, piri-piri (birds eye chili) paprika, koriander, peterselie, waterkers, wortelen, uien, komkommer, pinda's, aubergine, watermeloen, groente bonen (stam), en nog wat andere dingen. Zie nieuw-hier-t534.html

Ik heb hier 4 pindaplantjes, zou je me misschien iets over de teelt daarvan kunnen vertellen?

Edited by Guest

Eva, wat wil je precies weten, zoals je al weet ben ik een beginner. Maar wat mij hier is gezegd is 1 pinda in de grond, ongeveer 30 cm uit elkaar, rechtstreeks niet overpotten etc. Ik heb erg grove grond, (zal er een foto van maken, dan zet ik het er deze week even op) verder geen verstand van grond. En de plek waar mijn planten staan heeft niet zoveel water, maar wel volle zon, dan komen er kleine bosjes blad, en gele bloementjes! Die gele bloemen zijn dus blijbaar belangrijk! (waarom??? geen idee??? heb het geprobeerd te vragen maar niemand weet het eigenlijk) Ongeveer 2,5/3 maanden na het planten, kun je ze rooien net als aardappelen! Dat moet dus nog gebeuren, dus we zullen zien wat we er aan overhouden! hihihih

Nee idd hier is het nu zo'n 30 graden, dus tja denk wel dat het warm moet! Maar over die droogte, we hebben ze wel op een stukje gesplaatst wat iets afloopt, omdat ze ook weer niet van natte voeten houden, dan gaan ze rotten heb ik gehoord, dus ik zou het gewoon proberen, toch grappig pinda's uit Nederland!

In januari kwam ik bij het tuincentrum ineens pindaplant setjes tegen. Een klein bloempotje met vijf zaadjes in een minimini kasje.

Je moet ze pas voorzaaien in maart, maar mijn dochter is al begonnen. Tot nu toe (3 weken verder) nog zonder resultaat.

Als er iets verandert dan hou ik je op de hoogt.

(vergeleken met pinda's waren ze wel duur, iets van 2.95 per setje)

@ Eva; ja dat begrijp ik wel hoor. Mijn pa heeft hier vandaan ook Baobab zaden meegenomen, hihihih niet dat die ook echt opkwamen, wat overigens ook wel een eeuwigheid duurt! Maar goed! Dat is idd leuk, om toch te proberen er iets van te maken! Dat heb ik hier gehad met appels. Wilde een appelboom, falicant mislukt helaas!

Hier nog wat (bewerkte) informatie uit een oud boek:

Klimaat

Pinda's verlangen een gemiddelde temperatuur van 20-30 c en een luchtvochtigheid van 80%. Een vorstvrije plek is dus essentieel. Regen tijdens de bloei heeft nadelige gevolgen voor de bestuiving.

Grond

Het beste is een zandige, goed gedraineerde leemgrond met een ph van 5.5-6.5 die calcium, kalium en fosfor bevat. De planten verlangen een laag stikstofgehalte.

Zaaien en planten

ter plekke zaaien bij temp van 16 c, of in gematigde gebieden in potjes met een temp van 20c

Als de zaailingen 10-15 cm hoog zijn moeten ze worden afgehard en uitgeplant. Plantafstand is 15-30 cm en 60-70 tussen de rijen. Eventueel beschermen onder kappen of een tunnel.

Als de planten 15 cm hoog zijn moet je ze aanaarden zodat de bevruchte bloemen gemakkelijk de grond in kunnen groeien

Teelt in de kas

Zaai als boven. Plant zaailingen als ze 10-15 cm hoog zijn in groeizakken of in de kasbedden. Houdt de temperatuur op 20 c en verminder de luchtvochtigheid tijdens de bloei.

Ik denk dat het wel kan lukken dus, pinda's in Nederland telen.

ik heb mijn pinda's een week of 2/3 geleden gezaaid, in een plastic bekertje op wattenschijfjes. en op de verwarming gezet.

ze kiemen onvoorstelbaar snel! na 2 dagen hadden ze al worteltjes!

toen in dezelfde plastic bekertjes met aarde geplant. ze zijn inmiddels al zo'n 10 cm groot...ik vind ze er bijzonder 'normaal' uitzien...niets exotisch aan! het zijn duidelijk vlinderbloemigen. foto's volgen!

Ik heb inderdaad toen mijn kinderen klein waren met hen ge-experimenteerd met oa pinda's. Het belangrijkst (maar dat hoef je een echte tuinder niet te vertellen natuurlijk) is dat je ongebrande pinda's moet nemen, uit het papagaaienvoer bij Hornbach dus.

Op een warme plek met veel licht en vooral "in den beginne" vochtig houden.

Hoe het gebeurt is weet ik niet maar de bevruchting is toen goed gegaan.

De stengels met bevruchte bloemen buigen naar beneden en "duiken" de grond in. Aldaar(onttrokken aan onze nieuwsgierige blikken) groeit de pinda.

Denk erom dat de pot ruim genoeg is zodat de omgebogen stengels aarde vinden.

Ik kan me voorstellen dat je voor de zekerheid de plantjes buiten zet als ze bloeien, dan kan de wind of de bijtjes meewerken aan de bevruchting.

Intuitief hebben we denk ik zo'n beetje gedaan zoals Jorg het op de vorige pagina compleet verwoord heeft.

oh, wat leuk voor je kinderen dat het je toen gelukt is!

mijn 'zaden' komen van een pindastreng voor de buitenvogeltjes

die zijn ook altijd ongebrand...

ik weet nog niet zeker wat ik nou zal doen. in een pot houden of uiteindelijk in de volle grond onder een polytunnel...

misschien wel beide! dan is het een leuk experiment en kan ik de resultaten op het forum laten zien...ook leuk vaar anderen

uiteindelijk zal ik ook ergens moeten leren hoe je pinda's brand....

Wat ze hier doen om pinda's te branden, als je ze gepeld hebt, dagje in de zon (uitkijken voor vogels) laen drogen; daarna gewoon in een steelpan op laag vuur, bijblijven (ze verbranden letterlijk in seconden) en gewoon roeren tot er een soort geroosterde lucht vanaf komt. Als ze bruin genoeg zijn, aan de kant zetten, (en minimaal 1/2 uur) die dingen zijn ontzettend warm! Jummy jummy, hier malen we ze dan tot poeder en eten ze samen met pompoen bladeren die met een beedje water opgezet zijn! Geerlijk!

Oe kijk uit wat je zegt, Jos heeft nog niet gegeten!

Die vers gebrande pinda's lijken me geweldig, maar gekookte pompoenbladeren? Wist niet dat je die kon eten, beetje ruw lijkt me of valt dat mee als ze gekookt zijn?

Even a broken clock is right twice a day

Nee is echt lekker, Koert

Je moet de steeltjes niet hebben, maar de bladeren, gewoon fijnsnijden, uitje fruiten, bladeren er in; even doorkoken, pinda meel erbij, ongeveer 5-10 minuten doorkoken (ligt aan de stugheid van de bladeren idd) heerlijk! Een van mijn favoriete Malawiaanse gerechten! Is helemaal niet zo ruw meer hoor, weet niet hoe gezond ze zijn, maar dit soort gerechten zijn natuurlijk uit nood geboren. Pompoenbladeren in overvloed!

zolang het maar niet naar pindasaus of pindakaas ruikt...

dat is nou niet mijn favoriet namelijk

maar pinda's kun je toch ook in de dop roosteren?

*Koert, ik reageer maar niet, voor je het weet heb ik Jos op m'n kop!

Ja kan in de dop, hier word het zelfs ook gekookt, gewoon laag water, pindas d'r in en dan 20 minuten koken, ben er niet zo'n fan van, maar met pinda's kun je idd best veel. Ik heb foto's! Maar krijg ze op een of andere manier niet toegevoegd!

Zeker mooie plantjes, ik zou de aarde eromheen mooi losmaken mischien wat potgrond erdoor,

wat ik begreep graven de bloemetjes zich in om de pinda's te maken onder de grond en kan dat met losse grond eromheen veel makkelijker.

Players only love you when they're playing.

Potgrond?!?! Wat is dat? hahahahah Hebben ze hier helaas niet! Heb wel al een bergje grond gezien ergens bijn ons om de hoek, die we hopelijk kunne gebruiken dat er iets fijner uit ziet, maar helaas geen potgrond beschikbaar hier! (ben wel begonnen met composteren dus misschien volgend jaar)