Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik denk dat ze helemaal niet in de volle grond kunnen Eva...of bedoel je in een kas?

Zo zag trouwens het worteltje eruit

img6976-b-pinda-10-3-1227491331489769.jpg

img6981-b-pinda-10-3-1246521331489793.jpg

Ik heb die ander ook maar in de aarde gzet nu, hij begon een achterstand te krijgen, wel grappig want inmiddels kan je zien dat die in de aarde langszaam omhoog komt

Posted

het lijkt mij sterk....maar een surinaamse tuingenoot heeft me eens verteld dat het wel kan. maar dan wel midden in de zomer....

een kwestie van uitproberen dus!

Posted

Ik heb het vroeger ook eens met de kinderen gedaan,in een grote glazen pot.Eerst heb ik de pot omwikkelt met aluminiumfolie.Nadat het plantje opkwam,en de gele bloemetjes de aarde in verdwenen om daar de pinda's te vormen,hebben we folie er af gehaald.Zo konden de kinderen zien dat de pinda's er aan kwamen.

Ik had de pinda's gewoon in zandbakzand (die hadden we toen nog,inmiddels zijn de kids volwassen) gezet met een beetje potgrond erdoor gemengd.Dit stond in de jaren 80 eens in een oud bloemen en plantenblad.

Posted

Ze zijn echt zo gaaf Sannie!

@Indy

Hoe groot was die pot dan? En dan vooral de bovenmaat...hebben niets denk ik, misschien in de schuur maar anders even naar de kringloop

Hadden het er al ergens over gehad, maar het leek me dat die dingen dus in het donker moesten groeien en de hals van glazen pot breed moest zijn.

Ging over een viskom

Posted

@ Rantje,vroeger hadden ze van die grote doorzichtige bloempotten,wie weet heeft de kringloop wel nog zoiets,of de Action.De bovenmaat moet wel wijd zijn,want de "draadjes"van de pinda's moeten de grond weer in kunnen,en daar pinda's maken.Het klopt dat ze in het donker moeten groeien,vandaar de aluminiumfolie,dan is het donker,maar je kan het er af halen,om te kijken waar de pinda's groeien.

Posted

Ja hoor,dat kan prima,wel afwateringsgaatjes maken,of een laag scherven op de bodem.(maar dat wist je vast al)

Posted

Binnen 2 dagen zat er een worteltje aan, een dag later duwt die wortel de pinda zelf omhoog. Dus misschien de pinda een paar uurtje op een nat keukenrolletje leggen en dan gewoon op de grond...niet erin drukken...grond iets vochtig en dan als je de wortel ziet gelijk daar wat grond op doen maar niet op de pinda zelf...

Vrijdag ging de eerste open:

img7099-b-16-3-12-pinda-gaat-open5655133208394157041332174268.jpg

2 Dagen later:

img7158-b-18-3-pinda-plant-komt-te-voorschijn3831133208399114951332174293.jpg

Dat was gister en vandaag is het groene stengeltje alweer langer en komt er heel voorzichtig een bladje tevoorschijn

Posted

ik weet niet wat ik speciaal gedaan heb waardoor hij niet is gaan schimmelen.

heb de aarde vochtig gemaakt en idd niet te nat, de pinda licht in gedrukt en op de verwarming gezet met plastic erover.

zodra ik zag die ie ging wortelen boven gezet nog wel plastic erover en toen hij open ging plastic eraf gehaald

en nu geeft ik gewoon normaal water.

ik had wel een nieuwe pinda slinger gehaald misschien ligt het aan versheid?

Posted

toch nog even van de bank afgerold:D

afbeelding-08074791332358691.jpgafbeelding-08162211332358708.jpgafbeelding-08239631332358675.jpg

nog even na gekeken, 21 februari geplant/gezaaid dus dat beloofd nog wat voor hij naar buiten kan.