Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rabarber bladeren


Barry

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb een rabarberplant staan op een redelijk kleine ruimte. Nu is die al vrij goed aan het opschieten, maar er is een probleem:

 

Enkele bladeren zijn zeer groot, waardoor de onderliggende stengels mogelijk niet genoeg zonlicht krijgen. Kan ik simpelweg de bladeren wat 'bijsnijden' of is dit nefast voor de plant ?

 

Weet iemand tevens wat de beste manier om enkele wortels te verplanten ? (zodoende is er ruimte voor elke stengel/blad en zal bovenstaand probleem misschien niet meer terugkeren)

 

Ik heb extra plaats, maar ik durf ze niet goed uit te steken, met risico dat ik wortels beschadig bv. Wat is de beste aanpak ?

 

Alvast bedankt voor jullie tips ! Een groentje .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de onderste stengels geen of weinig zonlicht krijgen, is geen probleem.

Het uitsteken van een gedeelte van de plant, zou ik pas weer in het najaar/winter doen.

 

Edit: als je een hele pol wilt verplanten, dan zou dat wel nu kunnen. Zo ruim en diep mogelijk uitgraven, en heel voorzichtig met alle aarde verplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de onderste stengels geen of weinig zonlicht krijgen, is geen probleem.

 

Hoe bedoel je ? Ik weet (denk) dat rabarber inderdaad minder zonlicht nodig heeft, maar zonder kunnen ze toch ook niet ? Zeker als die grote bladeren al de andere stengels bedekken.

 

 

Voor het uitsteken ga ik inderdaad wachten tot het najaar.

 

Bedankt voor je snelle antwoord Jorieke !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rabarberplant blijft nieuwe stelen/bladeren produceren, dus is het onvermijdelijk dat de jonge bladeren minder zonlicht krijgen. Maar zoals genoemd is dat helemaal niet erg doordat je na de oogst van een maaltje rabarber weer ruimte en licht creëert voor de jongere bladeren... op naar het volgende maal rabarber!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was dit aan het lezen en vroeg mij af of rabarber die rood is gekleurd lekkerder/beter smaakt dan rabarber die nog groen is vanwege wat minder zon?

 

Misschien was dat ook wel gedeeltelijk de vraag. Iemand ervarin hiermee? Wil het misschien gaan planten voor volgend seizoen.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt de kleur van de rabarbersteel vooral bepaald door het ras. Ik heb een "red champagne" (naast nog 4 Goliath-struiken) staan, stelen zijn meteen als ze uit de grond komen al rood. Goliath blijft een beetje groen/roze, hoe dik de steel ook wordt.

Wat wel zo is is dat rabarber geoogst voor de langste dag minder zuur is dan rabarber die later in het seizoen wordt geoogst. Later komt er meer oxaalzuur in, vandaar.

Mijn rabarber krijgt maar een paar uur zon per dag (staat op de slootkant op het noordwesten), smaakt prima. Volgens mij maakt het niet uit of een rabarbersteel veel of weinig zon heeft gehad, dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Klopt helemaal, rabarber heeft eigenlijk heel weinig zon nodig, kijk maar eens bij de boeren die een moestuin hebben,

die hebben meestal de rabarber op het minst zonnige plekje in de tuin staan tegen de mest en of compost hoop aan.

Ik heb ook een struik en doe er niks aan, alleen zo nu en dan de dikste stengels eruit knippen voor consumptie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...