Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappel in ton bemesten met tomatenmest?


Aanbevolen berichten

Maar toch in een heel andere richting,het is iets wat ik me al een paar weken af vraag. De aardappel is familie van de tomaat, nu krijgen mijn tomaten straks vloeibare tomaten mest,als ze vruchten krijgen,zou ik dezelfde mest ook voor mijn aardappels kunnen gebruiken om mooie knolletjes te krijgen of is zeer dom gedacht????

Link naar reactie
Delen op andere sites

De samenstelling van de mest is belangrijk. Voor aardappelen geldt dat de kaliumbehoefte 2x zo groot is als de stikstofbehoefte. Omdat deze verhouding in de handel er niet is kan je het beste een meststof geven en dit aanvullen met kalium in de vorm van Patentkali. Het voordeel hiervan is dat er ook magnesium in zit.

 

De samenstelling van tomatenmest ken ik niet maar de onderlinge verhouding tussen N, P en K is maatgevend of deze aangevuld dient te worden met Patentkali. Bijv.: als N = 6 en K = ongeveer 12 dan zit je goed.

 

Al die verschillende meststoffen voor al die verschillende planten is op commerciële gronden op de markt gekomen. Vaak staat er niet eens de samenstelling er op vermeld waardoor je in het duister tast met wat je geeft. Verder zijn ze onevenredig duur.

Waar ikzelf een voorstander van breng is Culterra omdat dit een organische meststof is op basis van verschillende dierlijke uitwerpselen waarvan de samenstelling (NPK) ook op de zak vermeld staat. Het gehalte aan stikstof is vrij hoog en dat heb je in het vroege voorjaar nodig. Door dit aan te vullen met een anorganische meststof later in het jaar in de vorm van Patentkali voor de vruchtzetting geef je de juiste mix.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...