Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Op deze foto's zijn de groene luizen beter te zien.

luis2012_06.jpg

luis2012_05.jpg

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Geplaatst:

mooie foto's!!!!!

hoef ik niet op de knieën voor dat moois!

heb over die luizen net wat gezet bij moestuinproblemen

ik ben echt gek op zulke mooie foto's

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Nog meer waterbeestjes gevonden in de pc, niet zo mooi als de bootsman die ik eerder had gepost, dat was echt een topfoto

Maar ook leuk om even te laten zien

larven73771338837026.jpg

larve-waterjuffer93581338837033.jpg

Geplaatst:

he rantje! geweldig

als schipperskind kan ik natuurlijk niet zonder bootsman!

ben ook nog fries....schaatsenrijder

Geplaatst:

Ik vindt dat prachtig op die manier met die witte achtergrond, gefotografeerd

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Vergeten erbij te vertellen wat het is

Foto 1, beide de larve van de Libel.

Foto 2, larve van waterjuffer.

Vooral de larven van de Libel zijn heel fascinerend

Sommige soorten leven wel 3 jaar in het water, vervellen heel vaak voordat de Libel op her droge uit het huidje kruipt. Het zijn echte rovers, doet ook behoorlijk zeer als ze in je vinger hangen, minder erg dat het bootsmannetje, die kunnen echt flink steken met die zuigsnuit.

Maar dat systeem met dat vangmasker is echt heel apart. Op schoolbanktv is er ook een filmpje van te zien

En nu moet ik echt naar bed, maar las nog zulke leuke berichten hier Ik ga heeeel lekker slapen nu

Geplaatst:

Fantastische foto's Rantje

Wat ben je toch een heerlijke, gedreven griet, toppertje !

Van jou gaat men nog meer horen in kweker- land

Geplaatst:

en......hopelijk meer foto's ook!

nouja van je mamsi dan!

Geplaatst:

insekt01.jpg

insekt02.jpg

insekt03.jpg

insekt04.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Mooi mooi....

Geplaatst:

Hier moeten nog wel even die schitterende slakkenfoto's van jou pronken ... dus kom op met die foto's

Geplaatst:

Ik ben gek op hommels die steeds met hun dikke achterste zich in een kelkje wurmen en dan paniekerig zoemen als zaten ze klem

pict319337691338975367.jpg

pict3151a35281338975593.jpg

Ik vind die zooooo mooi!

Geplaatst:

Deze zat een tijdje geleden op de tuinbonen, kleine alien als je hem zo bekijkt . Ik denk dat het een hommel is?

dsc0206233131338980293.jpg

dsc0208286711338980307.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

@MoesNique... bedoel je mij ivm slakkenfotooz? En zo ja...welke dan? Naakt of met huis? Of bedoel je dan dat tomatenslakje?

100362890361338645389.JPG

Slakken in slaap gevallen ín hun eten...

100366957671338945452.JPG

Geplaatst:

mieren mogen dan grote gewichtsheffers zijn, maar.....ik heb slakkie one opgegeven voor het dieren-e.k.!

onderdeel acrobatiek in het bieslookbosje! tuin-mrt-11-007formaat-wijzigen56021338997842.jpgtuin-mrt-11-008formaat-wijzigen55881338997843.jpgtuin-mrt-11-009formaat-wijzigen74391338997844.jpgtuin-mrt-11-011formaat-wijzigen44571338997845.jpgtuin-mrt-11-017formaat-wijzigen66731338997846.jpgtuin-mrt-11-019formaat-wijzigen97411338997847.jpg

na afloop van de voorstelling kreeg iedereen een proefhapje van:

escargot op een bedje van bieslook!

Geplaatst:

zag dit motvlindertje, schijnt een stippelmotje te zijn,

vorige jaren had ik een bruinige met gelige stippen

dsc02019formaat-wijzigen86191339006184.JPG

die veroorzaken dus dit:

dsc02016formaat-wijzigen46981338891272.JPGdsc02017formaat-wijzigen79731338891273.JPG

en zowaar een larve van een lieveheersbeestje

op de steel zat een kluitje luis, maar toen er een mier aan kwam vluchtte het beestje op de bloem van het moederkruid om wat stuifmeel te snoepen

dsc02030formaat-wijzigen43041339006223.JPG

Geplaatst:
mieren mogen dan grote gewichtsheffers zijn, maar.....ik heb slakkie one opgegeven voor het dieren-e.k.!

onderdeel acrobatiek in het bieslookbosje! tuin-mrt-11-007formaat-wijzigen56021338997842.jpglap:

na afloop van de voorstelling kreeg iedereen een proefhapje van:

escargot op een bedje van bieslook!

Deze slak is een goede ,maak niets kapot.

Vreet je tuin niet leeg.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

@thea....dat weet ik...ik eet ze ook niet op!

prachtige beestjes, vind ik....heb er ooit een op mijn hand gehad en die strekte zich helemaal uit...

kon zelfs het hartje zien kloppen

@ erny was toch het slakje wat ik geadopteert had? zeg hem alvast maar dat ik hem leuke kunstjes ga leren als hij hier de tuin binnenslijmt

Geplaatst:

Niet iedereen weet dat er goeie en kwade slakken zijn.

Geplaatst:

wat eet zo'n goede slak dan?

Geplaatst:

niet je jonge sla plantje ,maar dood spul.

Geplaatst:

Nou dat is niet waar hoor, dat is duidelijk een fabel, huisjes slakken eten net zogoed zaailingen en sla en alles wat een naaktslak ook eet, hoe kom je hierbij ?

Geplaatst:

De huisje slak seqrijn is een plaag.

Uit moestuintips deze artikel:

soorten slakken

Er leven verschillende soorten slakken in onze moestuin, er zijn diverse soorten naaktslakken en huisjesslakken bekend, die allemaal graag onze sla, andijvie en ander lekkers bederven. Van de huisjesslakken doen de kleine gekleurde duin-of tuinslakken (Cepeae nemoralis resp Cepeae hortensis) het minste kwaad. De uitheemse segrijnslak (Cornu aspersum), die op een kleine wijngaardslak lijkt, kan wel gemakkelijk tot een forse plaag uitgroeien.

schade

Slakken zijn vooral lastig in het vroege voorjaar en najaar, in de volle zomer hebben we er relatief minder last van, zeker als het ook nog eens aan de droge kant is. Verder doen ze het erg goed als er veel 'verstop-plekken' in de tuin aanwezig zijn: lage haagjes, stapels takken of stenen, dicht struikgewas, een composthoop. De meeste slakken zijn vooral 's nachts actief.

duin- en tuinslakken richten relatief weinig schade aan.

wat te doen

Probeer niet om ze volledig uit te roeien, dat lukt toch niet, en dat zouden we ook niet moeten willen. Combineer een aantal maatregelen die relatief eenvoudig uit te voeren zijn, en wees tevreden met een relatief succes - een 'aanvaardbare plaagdruk'.

Probeer het aantal gunstige slakkenplakjes te verminderen, indien mogelijk - verplaats bv. de composthoop verder weg van de moestuin.

Houd de bovengrond los en droog.

Bevorder de natuurlijke vijanden van de slak: laat padden en egels met rust als ze in de tuin voorkomen, koester lijsters (echte slakkenvreters).

Plaats gevoelige planten met zacht blad op relatief gunstige plekken (zo ver mogelijk van een haagje/composthoop).

Teel gevoelige planten zoveel mogelijk in de zomer, dan is de slakkendruk altijd minder.

Segrijnslakken overwinteren op droge, verborgen plekken - bv in een houtopslag of onder stapels hout of steen of onder vlonders. Spoor ze op en vernietig ze voor ze wakker worden.

Kweek planten eerst op in potten en houd ze dan op een slakvrije plaats. Plant ze uit als ze wat groter zijn en een beetje slakkenvraat kunnen overleven. (Te) kleine paprika plantjes worden in hun geheel opgegeten door slakken, maar als ze wat groter zijn gaat de steel verhouten en zijn ze minder eetbaar.

Bij een segrijnslakken-plaag is er nog, in pokemon-termen, de snorlax-aanval: maak tegen de late schemering een rondje in de moestuin en trap de segrijnslakken gewoon plat. Op dat moment komen ze massaal tevoorschijn en kan er in korte tijd een flinke deuk in de populatie geslagen worden.

Segrijnslakken leggen hun eitjes soms in de moestuin zelf - ziet u een slak die zich midden op de dag nog ophoud nabij de grond, dan zou ze best wel eens bezig kunnen zijn met de vermeerdering. De witte eitjes bevinden zich 2-5 cm onder het oppervlak en zijn goed zichtbaar. Ruim ze op voor ze voor een nieuwe generatie ongedierte zorgen.

bestrijding

Slakkenvallen: biervallen zijn goed voor het vangen van een enkele slak, maar niet afdoende als er een plaag is.

Zouthekjes zijn gemaakt van houtmeel met daarin zout en vormen een onneembare barière voor slakken. Nadelen zijn kosten (ze gaan niet zolang mee), en evt. uitspoelen van zout in de grond. (zouthek)

Er zijn ook slakkenhekken van gegalvaniseerd ijzer. Ze hebben een dusdanige vorm dat slakken er niet overheen zouden kunnen. De reacties van gebruikers op dit soort hekken is niet eensluidend (slakkenhek metaal). De kosten zijn bovendien aan de hoge kant.

een slakkenhek van geperste houtvezel met zout.

Barrières van scherp materiaal weren ook slakken - scherp zand bevat bijvoorbeeld kristallen met scherpe randen. Sparrenaalden vormen ook een effectieve grens, evenals gemalen schelpen. [Velt, 2006]

Biologische bestrijding is mogelijk met nematoden (aaltjes) die naaktslakken kunnen parasiteren. Deze aaltjes zijn natuurlijke vijanden van de slak. Ze leven in de bodem en dringen de slakken binnen via de ademhalingsopening. Ze vermenigvuldigen zich binnen de slak, waardoor die na enkele dagen sterft. De nieuwe generatie aaltjes gaat vervolgens weer op zoek naar nieuwe slakken. Door het uitstrooien van het biologische middel (Brimex is een handelsnaam) verhogen we tijdelijk de populatie van deze aaltjes in de bodem. Deze bestrijding is vooral effectief als de temperatuur van de bodem hoger dan 15o Celcius is, dus van maart-april tot september-oktober. [Velt, 2006].

Op internet te bestellen: Het vlaams zaadhuis.

Geplaatst:

Ik denk dat je het artikel verkeerd oppakt, ze geven al aan dat de kleine Cepeae nemoralis minste schade geeft,

wat logisch is dat een kleine slaksoort minder schade geeft dan een grote slak gewoon door formaat, maar ook de Cepeae nemoralis vreet gewoon planten.

Geplaatst:

Jaaaaaren geleden heb ik een artikel gelezen, dat de Cepeae nemoralis zacht rose en de gele niet zo veel schade geven.

Bij mij zitten die ook op hout of dood materiaal van mij mogen deze blijven leven ,de andere gaan een kop kleiner

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.